×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گلستان نیازمند سرمایه گذاری در بخش کشاورزی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی براساس آمار دستگاه های مرتبط ۷۰ درصد از مساحت افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربعی گلستان حوزه منابع طبیعی شامل جنگل و مرتع بوده و از این سطح قریب به ۸۶۰ هزار هکتار را مراتع ییلاقی و قشلاقی تشکیل می دهد که بیشتر آن در شمال استان واقع است.
طبق تحقیقات دانشگاهی در حوزه گیاهان دارویی و مطالعات انجام شده، در این منطقه شمالی کشور از مجموعه گونه های گیاهی شناسایی شده، ۴۰۹ گونه دارویی است که توسعه کشت آن در کاهش مشکل بیکاری و نیز رونق اقتصادی استان و خانواده ها نقش اساسی خواهد داشت.
از این تعداد؛ ۱۵۶ گونه درجنگل ها، ۹۸ گونه در مراتع، ۴۷ گونه در حاشیه زمین های کشاورزی و ۱۰۸ گونه دیگر به صورت مشترک در اراضی جنگلی، مرتعی و زراعی گلستان رشد می‌ کند.
خدایار همتی رییس انجمن علمی گیاهان دارویی گلستان در این خصوص معتقد است که گلستان با وجود شرایط اقلیمی و آب و هوای مناسب می تواند به قطب گیاهان دارویی کشور تبدیل شود.
به گفته وی؛ بسیاری از گونه های گیاهی دارویی در گلستان به صورت خودرو در طبیعت وجود دارد و باید با سرمایه گذاری، توسعه این بخش را شتاب داد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم معتقد است: استان ظرفیت خوبی در زمینه پرورش گیاهان دارویی دارد و باید از این داشته ها به خوبی در راستای حفظ این منابع و رونق اقتصادی اهالی منطقه استفاده شود.
ابوطالب قزلسفلو اضافه کرد: شهرستان های آق قلا، گنبدکاووس، مراوه تپه و گمیشان در نقاط مختلف استان دارای ظرفیت رویش و توسعه کشت گونه های گیاهی دارویی مرتعی است.

ختمی

ختمی

وی افزود: در این راستا و با نظارت اداره کل، نخستین ‘کلکسیون و سایت الگویی کشت گیاهان دارویی مرتعی’ در مراتع شمال گلستان در آق قلا راه اندازی شد و فعالیت آن به جمع آوری، شناسایی و استقرار گیاهان دارویی مرتعی اختصاص دارد.
قزلسفلو گفت: اجرای این طرح علاوه بر پایداری بهره برداری از مراتع در حفاظت صحیح از منابع پایه ( آب و خاک و پوشش گیاهی)، استمرار تولید، زیاد شدن تولید علوفه در مرتع، کمک به ایجاد اشتغال و افرایش درآمد مردم منطقه و بهره برداران نقش اساسی خواهد داشت.
مدیرکل منابع طبیعی گلستان اضافه کرد: تحقیقات در بخش مرتع نشان می دهد که ۲۵ درصد ارزش اقتصادی این حوزه در بخش تامین علوفه دام و بقیه در حوزه ارزش زیست محیطی از جمله اکوتوریسم، گیاهان دارویی و صنعتی است.
وی افزود: تحقیق و مطالعه در زمینه سازگاری، بررسی های فنولوژیکی، حفاظت از گونه های در حال انقراض، ایجاد امکان بررسی روش های کشت و اهلی کردن گیاهان دارویی مرتعی از طریق افزایش تنوع گونه ها و همچنین تولید و تکثیر جهت انجام فعالیت های تحقیقاتی و معرفی بهترین گونه ها به سبب سازگاری با شرایط اقلیمی مراتع شمال استان به مرتعداران و بهره برداران از اهداف این کلکسیون تخصصی مراتع شمال گلستان است.
به گفته وی؛ با توجه به اقبال عمومی جامعه هدف و بهره برداران مراتع و دامداران و ضرورت توانمند سازی جوامع محلی با نگاه به توسعه کشت گیاهان دارویی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، این مجموعه می تواند توجه دانشجویان، محققان علوم گیاهی و همه افراد علاقه مند را نیز جلب کند.
وی گفت: این سایت الگویی کشت اکنون دارای ۲۰ گونه بوته ای مرتعی و ۳ گونه درختی و درختچه ای بومی و غیر بومی در سطح دو هزار و ۲۰۰ مترمربع زمین در شهرستان آق قلا است.
قزلسفلو؛ گونه های موجود در کلکسیون را گیاهان دارویی مرتعی شامل اروشیا، اشنان، سالیکورنیا، گون مرتعی، تاغ، پنیرک، اسپرس علوفه ای، توت روباهی، با بونه، کما، بیلهر، ختمی درختی، گل گاوزبان، مریم گلی، زوفا، زیره سیاه، افسنطین، آنغوزه، زعفران، باریجه، انار شیطان، آویشن، پسته وعناب معرفی کرد.
وجود چنین ظرفیتی و ضرورت استفاده از آن در رونق اقتصادی خانوارهای گلستانی؛ هماهنگی بیش از گذشته دستگاه های مرتبط در حمایت ازسرمایه گذاری در بخش گیاهان دارویی را می طلبد تا ضمن حفاظت صحیح از منابع پایه شامل آب، خاک و پوشش گیاهی؛ کمکی به ایجاد اشتغال و افرایش درآمد مردم منطقه و بهره برداران شود.
استان گلستان طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۴۷ درصد آن روستانشین هستند و بیشتر از طریق کشاورزی و دامپروری تامین معاش می کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.