×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر
اولین پرواز برد بلند با سوخت زیستی از دانه خردل

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از  خبرگزاری فارس، اولین پرواز برد بلند با سوخت زیستی جهان از فرودگاه لس آنجلس آمریکا به ملبورن استرالیا انجام شد. مدت زمان این پرواز ۱۵ ساعت بود و طی آن یک بوئینگ ۷۸۷ دریم لاینر به شرکت هواپیمایی کانتاس با حدود ۲۴ تن مخلوط سوخت به دست آمده از سوخت طبیعی و دانه خردل روز دوشنبه انجام شد.

مخلوط سوخت این هواپیما شامل ۹۰ درصد سوخت معمولی و ۱۰ درصد سوخت زیستی به دست آمده از گیاه خردل کاریناتا بوده است. کشاورزان می‌توانند این گیاه که نوع صنعتی دانه خردل محسوب می‌شود را در چرخه کاشت خود بین دیگر گیاهان پرورش دهند. هر هکتار کشت این محصول می‌تواند ۴۰۰ لیتر سوخت زیستی و ۱۴۰۰ لیتر سوخت دیزل برگشت پذیر تولید کند.

فرایند ساخت این سوخت توسط شرکت کانادایی اگریسوما بایوساینت توسعه داده شده است. استیو بابی‌جانسکی مدیرعامل این شرکت کانادایی می‌گوید دانه‌های گیاهی خردل نه تنها می‌توانند به سوخت تبدیل شوند بلکه از باقیمانده این فرایند نیز می‌توان به عنوان غذای دام استفاده کرد.

در کنار این مزایا این گیاه بسیار مقاوم بوده و در جاهایی که دیگر گیاهان امکان رویش ندارند قابل پرورش‌اند. از سوی دیگر به آب کمی نیاز داشته و برای کشاورزان دشوار نخواهد بود.

استفاده از این نوع سوخت تولید آلاینده‌های دی‌اکسید کربن را تا ۸۰ درصد نسبت به سوخت معمولی کاهش می‌دهد. کانتاس این پرواز را در حالی انجام داد که از سوی شورای بین‌المللی حمل و نقل پاک به عنوان آلاینده‌ترین ایرلایل حوزه اقیانوس آرام معرفی شده است.

قرار است استفاده از این سوخت توسط کارشناسان مورد ارزیابی کامل شامل ارزیابی ایمنی، مهندسی و عملکرد قرار گیرد، این شرکت هواپمیایی اعلام کرده است قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ بخشی از پروازهای خود را با سوخت زیستی انجام دهد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.