×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ظرفیت مغفول مانده در دل کویر

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل ا ز خبرگزاری مهر این روزها بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند به جای مصرف داروهای شیمایی با استفاده از گیاهان دارویی برخی از دردهای جسمی خود را کاهش دهند تا از مضرات قرص‌ها و شربت‌های شیمایی در امان باشند.

از طرف دیگر نیز برخی از افراد دم کرده گیاهان دارویی را جایگزین برخی از نوشیدنی‌های غیر بومی کرده تا از فواید مثبت آن بر سلامت جسم و حتی روان خود بهره‌مند شوند. همین مسئله موجب شده که بازار فروش و فراوری گیاهان دارویی داغ شود و مشتریان زیادی را به سمت خود بکشاند.استان خراسان‌جنوبی از گذشته محیط مساعدی برای رشد گیاهان دارویی داشته و دشت و کویر آن مهیا برای تولید بسیاری از گیاهان دارویی بود است.  اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که چه میزان از این فرصت طبیعی برای اشتغال‌زایی بهره گرفته شده است.

محسن پویان، مدیر پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی در این زمینه گفت: بی‌شک گیاهان دارویی پتانسیل بزرگی برای ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی در جامعه دارد.مدیر پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: کشوری چون چین با صادرات گیاهان دارویی با میزانی بیش از ۱۴.۵برابر کشور ایالات متحده آمریکا توانست به ارزآوری، رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی مطلوب برسد.

مؤلفه‌های ضروری برای استفاده از پتانسیل گیاهان دارویی در خراسان‌جنوبی

پویان بیان کرد: اگر می‌خواهیم در خراسان جنوبی از پتانسیل بسیار عالی و مثبت گیاهان دارویی برای رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی استفاده کنیم باید چند مؤلفه را مد نظر قرار دهیم.

وی اظهار کرد:  نخستین مؤلفه بازاریابی فرا استانی و فرا منطقه‌ای(در کشورهای متقاضی چون پاکستان وسایر کشورهای منطقه) برای گیاهان دارویی خراسان جنوبی است که در این مهم دولت نیز می تواند یاری‌گر بسیار خوبی باشد.

مدیر پژوهشکده گیاهان دارویی خراسان‌جنوبی  بیان کرد: درگام دوم نیازمند مرکزی هستیم که بتواند برای گیاهان دارویی استان یک برند ملی ایجاد کند و با هدایت دولت میکروب‌زدایی و بسته بندی گیاهان دارویی را انجام دهد.پویان ادامه داد: درگام سوم نیازمند ایجاد مراکز فراوری گیاهان دارویی هستیم تا با شیوه‌ای علمی بتواند کار فراوری گیاهان دارویی را انجام داده و سپس با وارد کردن آن در یک پروسه اقتصادی از خام فروشی جلوگیری کنند.

یک میلیارد تومان برای پروژه دهکده گیاهان دارویی هزینه شده است

وی با اشاره به اینکه دهکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی نیز در راستای تقویت و عملیاتی شدن همین مباحث راه‌اندازی شد، گفت: برای این پروژه تاکنون یک میلیارد تومان هزینه شده است.مدیر پژوهشکده گیاهان دارویی خراسان‌جنوبی یادآور شد: برای زیر ساخت‌های این پروژه چون گاز، آب و برق نیازمند کمک سازمان‌ها و نهادهای ذی ربط هستیم.به گفته وی حدود یک هزار و ۳۰۰ گونه گیاهی در استان خاصیت دارویی دارد.

سکینه کهنسال واجارگاه، عضو گروه پژوهشی گیاهان دارویی خراسان‌جنوبی  نیز در این زمینه گفت: برای درمان درد خشکسالی کویر که منجر به خشکسالی شغلی در خراسان‌جنوبی شه، تنها راه حلی که همه دست اندرکاران و دلواپسان ایجاد مشاغل پایدار در استان به آن رسیده‌اند، گیاهان دارویی است.

استفاده از ظرفیت گیاهان دارویی منجر به ایجاد اشتغال پایدار می‌شود

وی اظهار کرد: معضل بیکاری در کویر خشکی زده استان را با گیاهان دارویی سازگار با کویر که در این خشکی نیز هنوز ادامه حیات می دهند، می توان برطرف کرد.

عضو گروه پژوهشی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی بیان کرد: برای حل بحران نبود شغل، نبود درآمد و چرخه اقتصادی ضعیف، نظر کارشناسان خبره کار آفرینی بر روی گیاهان دارویی است.کهنسال ادامه داد: آنچه اکثر قریب به اتفاق مدرسان دوره‌های مختلف آموزشی کارآفرینی برای رفع ابهام و ایجاد شغل پیشنهاد می‌کنند گیاهان دارویی است.

وی افزود: آمار و ارقام در بحث اقتصاد استان حاکی از آن است که علاوه بر محصولات استراتژیک استان که در دسته گیاهان دارویی طبقه بندی می شوند، گیاهان دارویی خودروی استان نیز کم و بیش مورد توجه بوده است.عضو گروه پژوهشی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: اما بی مهری روز افزون گیاهان دارویی خودرو و توجه کم به گیاهان دارویی که جزء محصولات استراتژیک می باشند، مشاهده می‌شود.

فرآوری راه استفاده از ظرفیت گیاهان دارویی برای ایجاد اشتغال است

کهنسال یادآور شد: لازم به ذکر است که فرآوری و ارائه مستقیم به بازار راه زودبازده جهت نجات گیاهان دارویی و اشتغال‌زایی خراسان جنوبی است.معصومه سورگی از جمله افرادی است که ظرفیت گیاهان دارویی در خراسان جنوبی استفاده کرده و در این زمینه موفق به کارآفرینی و تولید محصولات بهداشتی و آرایشی از گیاهان دارویی شده است.این کارآفرین برتر فنی و حرفه‌ای خراسان‌جنوبی و تولید کننده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: بی شک استفاده از محصولات بهداشتی و آرایشی گیاهی تأثیر مثبت و فوق العاده ای بر سلامت جامعه دارد.

مصادیق استفاده از گیاهان دارویی برای تولید محصول

وی با اشاره به ظرفیت استفاده از گیاهان دارویی در خراسان جنوبی، اظهار کرد: از آنجایی که محصولات بهداشتی و آرایشی گیاهان نسبت به محصولات تولید شده شیمیایی عوارض کمتری دارد، مورد استقبال برخی از افراد واقع شده است.این کارآفرین برتر خراسان‌جنوبی بیان کرد:  ما توانستیم ضد آفتاب گیاهی با ترکیبی از روغن زیتون، عصاره گیاهی اسطوخدوس، بابونه، بومادران و دانه گشنیز بسازیم که بسیاری از این گیاهان در خراسان جنوبی بسیار یافت می شود.

سورگی بابیان اینکه محصولات تولیده شده از گیاهان سازگاری بیشتری با بدن انسان دارد، ادامه داد: تولید محصولات فراوری شده از نیلوفر آبی چون کرم فلفل سیاه، کرم ویتامینه خیار، روغن رزماری، ماسک پاک سازی صورت و کرم برطرف کننده اگزما و خارش ناشی از گزش حشرات نیز از دیگر محصولات تولیدی به وسیله گیاهان است. این کارآفرین برتر یادآور شد: ما همچنین توانستیم به وسیله گیاهان نوعی صابون رزماری تولید کنیم که این محصول در واقع محرک ریشه مو و تقویت کننده آن است.

خداوند در دل کویر ظرفیت بزرگ گیاهان دارویی را قرار داده است که اگر به آن توجه ویژه شود می تواند زمینه ای را فراهم کند که میزان آمار اشتغال در استان افزایش یافته و بخشی از گره بیکاری در خراسان جنوبی باز شود.اتفاق مثبتی که با حمایت از تولید، فراوری، بسته بندی و در نهایت بازاریابی برای محصولات فراوری شده از گیاهان دارویی محقق می شود و امید است بتواند به آرزوی بسیاری از جوانان این دیار را برای داشتن شغل و استقلال اقتصادی فردی جامعه عمل بپوشاند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.