×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گردشگری زعفران در خراسان جنوبی

کسانی که در فصل برداشت زعفران عزم سفر به خراسان جنوبی می کنند تا از نزدیک با مراحل برداشت این گیاه دارویی و خوراکی با ارزش آشنا شوند ، به عنوان گردشگر زعفران شناخته می شوند، ظرفیت و پتانسیل بزرگی که می تواند نقش زیادی در توسعه گردشگری و اقتصادی این استان داشته باشد.

در حالی فصل برداشت زعفران سپری شد که شاید بسیاری از افراد به شهرستان قاین که به پایتخت طلای سرخ در ایران و دنیا مشهور است، حداقل یک بار گذرشان افتاده و تجربه چیدن زعفران و پَر کردن گلهای ارغوانی را داشته اند و طعم چای زعفرانی در شب نشینی هایی که مشغول پَرکردن گلهای زعفران بوده اند، در خاطرشان باقی مانده است. شاید این تجربه برای آنهایی که این فضا را لمس نکرده اند و برای اولین بار حتی گلهای زعفران را از نزدیک می بینند، بسیار جالب باشد. گردشگری زعفران ظرفیت و پتانسیل بزرگی است که می تواند نقش چشمگیری در توسعه گردشگری و رونق اقتصادی قاین و استان داشته باشد.

«گردشگری زعفران» واژه غریبی نیست و چندسالی است که در کشور مطرح شده است. سال ۹۳ بود که سازمان میراث فرهنگی، صنایع و دستی و گردشگری کشور از زعفران به عنوان نماد گردشگری یاد کرد. این اطلاق به این دلیل که ایران بزرگترین تولیدکننده‌ی زعفران جهان بوده عنوان مناسبی بود و به نظر می رسد زعفران می تواند به عنوان نماد گردشگری برای استان خراسان جنوبی مورد توجه مسئولین قرار گیرد، چرا که خراسان جنوبی اولین رتبه در کیفیت و دومین رتبه در تولیدزعفران را در سطح کشور داراست. بنابراین زعفران به عنوان محصول استراتژیک استان هم می تواند به توسعه اقتصادی استان کمک نماید و هم به رونق گردشگری در بازه زمانی خاص منجر شود. بدیهی است که فرارسیدن فصل برداشت زعفران در استان و تلاش و کوشش مردم سخت کوش این خطه، رویداد زیبایی را می آفریند که شایسته مستندسازی و بازدید می شود.

*آماده سازی زیرساخت های استان برای جذب گردشگر

البته باید مسیرهایی را برای برگزاری تورهایی با این جاذبه‌ها طراحی کنیم و در نظر داشته باشیم که باید از این مسیرها یک خروجی هم داشته باشیم. بحث اقامت و فصل مناسب سفر به منطقه از فاکتورهایی است که باید بررسی شود و مورد مطالعه قرار بگیرد و در کنار این فاکتورها جذابیت‌های جانبی هم ایجاد شوند تا در نهایت بتوانیم سفرهای پایداری تعریف کنیم که هم باعث شناخت کافی از زعفران شود ، هم به فروش این محصول کمک کند ، هم اینکه بتواند برندسازی کند و دستاورد مالی مثبتی داشته باشد. لذا کمبود زیر ساختهای گردشگری می تواند یک ضعف برای گردشگری زعفران باشد.همین چند روز گذشته بود که تورگردشگری از آلمان برای چهارمین سال پیاپی از مزارع زعفران در قاین بازدید کردند . شاید یکی از دلایل علاقه آلمانی ها به حضور فیزیکی در مزارع و اطلاع از مراحل برداشت زعفران این باشد که زعفران خراسان جنوبی به دلیل کیفیت بالا مشتریان زیادی در این کشور اروپایی دارد و از آنجایی که زعفران قیمت مناسبی برای گردشگران دارد، گردشگران آلمانی با خرید زعفران، در بهبود فضای بازار زعفران هم نقش خواهند داشت.

احسان درستکار کارشناس اکوتوریسم سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در این باره گفت:« امروز معیارهای طبقه بندی گردشگری براساس سه مولفه ماهیت، اثرات و جغرافیاست، زعفران باتوجه به اینکه یک محصول تک زمانی و تک مکانی است و شرایط اقلیمی، آب و هوا و خاک مناسبی که در منطقه قاینات وجود دارد، سبب تولید یک محصول با کیفیت شده، این مزیت مهمی در ایجاد توازن جغرافیایی و فصلی گردشگران و همچنین توزیع درآمد و اشتغالزایی را در جوامع محلی به همراه دارد. »

وی به حضور تورهای گردشگری در فصل برداشت زعفران در استان اشاره کرد و افزود:« در چند روز گذشته تورهای گردشگری از استان های تهران، اصفهان و خراسان رضوی و از کشور آلمان در استان حضور داشتند و با توجه به زیرساختهای خوبی که طی سالهای اخیر در استان ایجاد شده، زعفران زمینه ای برای بازدید آنها از سایر آثار تاریخی ملی و جهانی استان ایجاد کرد.»درستکار افزود: « زعفران در طبخ غذاهای ایرانی جایگاه ارزشمندی دارد و برای مردم کشورهای اروپایی که معمولا غذاهای فست فودی می خورند بسیار جالب است که از زعفران چه استفاده ای در طبخ غذا داریم که این خود یک جاذبه برای گردشگران است. »

* اقامتگاه های بومی افزایش یابد

این کارشناس اکوتوریسم به فصل برداشت زعفران در استان اشاره کرد و افزود:« برداشت زعفران در استان معمولا حدود سه هفته از اواسط آبان ماه آغاز می شود و در مناطق قاینات که هوای معتدل تری دارد تا اواخر آبان ادامه دارد و در شهرستانهای طبس، سرایان و دیهوک که آب و هوای گرمتری دارند تا اوایل آذرماه برداشت ادامه داشته و قابلیت بازدید گردشگران را دارد.»

وی ادامه داد:« هرگردشگری که وارد استان می شود بهعنوان سفیر فرهنگی عمل می کند و لذت از سفر در آن منطقه باعث می شود که با خود ۱۰ گردشگر دیگر به همراه بیاورد. لذا گردشگری یک سری درآمدهای مستقیم و غیر مستقیمی برای مردم منطقه دارد و جامعه محلی از آن ذینفع می شود، لذا اگر اقامتگاههای بومی در آن شهرستانها وجود داشته باشد، موجب جذب بیشتر گردشگران می شود. در این زمینه از سال گذشته تاکنون ۱۵ اقامتگاه بوم گردی به بهره برداری رسیده است که خود این اقامتگاه ها سبب جذب بیشتر گردشگران شده است.»درستکار با بیان اینکه در تهیه بروشورهای گردشگری استان از نماد زعفران استفاده شده است گفت:«اتفاق خوبی است که از زعفران استان به خاطر ارزش ریالی و کیفیت بالایی که در بین باقی زعفران در دنیا دارد به عنوان نماد گردشگری استفاده شود. »

امید می رود مسئولان کشور با بهره گیری مناسب و صحیح از این ظرفیت بتوانند علاوه بر رونق بخشیدن به جایگاه اقتصادی زعفران خراسان جنوبی در بازار جهانی زمینه توسعه هر چه بیشتر صنعت توریسم در این استان را فراهم آورند.

جوان آنلاین

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.