×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کاشت، داشت و برداشت نعناع فلفلی Mentha piperita

نعناع فلفلی با نام علمی Menth piperita ازخانواده نعناعیان (Labiatae = Lamiaceae ) بوده و گیاهی است علفی و چند ساله که دارای ساقه های چهارگوش و گلهای بنفش روشن که بصورت خوشه های مرکب می باشد . میوه آن کپسول کوچک و به رنگ قرمز تیره و فاقد قوه رویشی است . به دلیل وجود اسانس در پیکر رویشی از بویی مطبوع و مزه ای خنک و کمی تند برخورداراست . به طور متوسط مقدار اسانس در اندامهای هوایی گیاه ۱ تا ۵/۱ درصد می باشد . ترکیبات تشکیل دهنده اسانس عبارتند از منتول ، منتوفوران ، منتون ، پیپریتون ، پولگون ، پینن ، سابنین ، سینئول ، متیل استات و …

 

خواص درمانی و موارد مصرف :

بیشترین مصرف نعناع فلفلی به منظور تهیه اسانس است . این گیاه دارای خواص دارویی و مواد مصرف فراوانی از جمله داروهای ضد نفخ ، ضد باکتری، محلولهای دهان شویه ، و نیز در صنایع غذایی ، بهداشتی ، آرایشی و نوشابه سازی می باشد . از این گیاه در ترکیب داروهای گیاهی تولید شده در کشور از جمله آلتادین ، ماسومنت ، قطره نعناع ، منتاوآلیکوم استفاده شده است.

 

سازگاری :

این گیاه در مناطقی که دارای زمستانهای ملایم ( حداقل دما ۸ – درجه سانتیگراد ) و خاک با PHبین ۵-۸ باشد قابل کشت است . به طور کلی خاکهای اسیدی و زهکشی شده برای کشت نعناع فلفلی مناسب هستند ، این گیاه زمستان را بصورت رکود به سرمی برد و در فصل بهـــار مجدداً رشد کرده و سرشاخه می دهد.

 

زمان کاشت و نحوه تکثیر :

بهترین روش تکثیرو کاشت این گیاه استفاده از ریزوم است که بایستی عاری از هرگونه عوامل بیماری زای قارچی و باکتریایی باشد .

زمان کاشت آن نیز در پائیز و یا بهار می باشد . کشت پائیزه در مهرماه و کشت بهاره در اردیبهشت ماه انجام می گیرد.

 

عملیات کاشت:

قبل از کاشت بایستی زمین را شخم عمیق زده و با کودهای دامی پوسیده ( ۴۰ تن در هکتار ) و کودهای کامل ماکرو ( ۵۰۰ کیلوگرم درهکتار ) زمین را تقویت نمود. تراکم مناسب کاشت در هر هکتار حدود ۷۰۰۰۰ بوته است که بوته ها باید به فاصله ۳۰  ۵۰ سانتیمتر و به عمق ۱۰ تا ۱۲ سانتیمتر کشت شوند . برای کشت از بوته هایی که ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر طول و ۳ تا ۵ برگ دارند و یا ریشه های جانبی که ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر طول و ۳ تا ۴ جوانه دارند استفاده می شود . کشت بصورت کرتی برای نعناع فلفلی مناسب است . متوسط عمر مزارع نعناع فلفلی ۳ تا ۴ سال است و نیاز به دوره تناوب ۴ ساله دارد یعنی چهار سال پس از برداشت نهایی می توان دوباره در همان زمین نعناع را کشت کرد .

 

عملیات داشت :

بلافاصله پس از کاشت آبیاری صورت می گیرد و باتوجه به اینکه ریشه های این گیاه سطحی است نیاز به آبیاری با فاصله زمانی کم می باشد . در ابتدای رشد گیاه هم باید با علفهای هرز مبارزه نمود. در طول دوره رشد نیز از کودهای شیمیایی اوره و یا کودهای مرکب مایع بصورت محلولپاشی و یا سرک همراه با آب آبیاری استفاده می شود .

 

برداشت :

در سال ۲ تا ۳ بار محصول را می توان برداشت نمود . چین اول در خرداد و تیر ، چین دوم شهریور و چین سوم آذرماه می باشد. برای انجام عملیات برداشت بوته ها را از فاصله ۴ تا ۵ سانتیمتری سطح خاک درو می کنند که با دست یا ماشین درودگر انجام می گیرد و بسته به نیاز بازار مصرف بصورت تریا خشک بفروش می رسد.

 

عملکرد :

میزان تولید محصول این گیاه حدود ۱۲ تا ۲۰ تن سرشاخه تراست که از آن ۳۰ تا ۶۰ کیلوگرم اسانس استحصال می شود . میزان اسانس استحصالی در فصول مختلف سال فرق می کند به طور مثال در خرداد و تیر ۲ تا ۴ کیلوگرم و در شهریورماه ۱ تا ۲ کیلوگرم به ازاء هرتن سرشاخه تر می باشد .

  1. محمد دادمحمدي

    باسلام باتشکر ااطلاعاتی که در خصوص گیاهان دارویی در سایت دارید از حضرتعالی تقاضا می گردد روشهای نگهداری وخشک کردن گیاهان دارویی وتصاویری از مزارع مختلف از مراحل کاشت ،داشت و برداشت یا به صورت فیلم در سایت بذارید . با تشکر فراوان وآرزوی موفقیت ۰۹۱۵۳۲۸۳۹۹۴

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.