×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برگزاری نخستین پویش ملی گیاهان دارویی در برج میلاد

 

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از خبرنگار ایانا، مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری امروز با اعلام این خبر گفت: با تلاش‌های مستمر طی یک سال گذشته برنامه‌ای در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی ایرانی تهیه شده که با همکاری بخش خصوصی اجرایی خواهد شد.

پیمان یوسفی‌آذر با بیان اینکه ردیف ملی در بودجه سال آینده به طرح ملی گیاهان دارویی اختصاص یافت، افزود: بعد از ۳۵ سال، برای نخستین‌بار با وجود منابع مالی محدود، ردیف اعتباری مستقل برای گیاهان دارویی گرفته شد.

وی بیان کرد: جهت فرهنگ‌سازی و معرفی گیاهان دارویی کشور نخستین پویش ملی گیاهان دارویی ۲۷ بهمن‌ماه سال جاری در برج میلاد برگزار می‌شود.

یوسفی‌آذر با اشاره به اینکه برای بازار گیاهان دارویی برنامه جامعی تهیه شده است، ادامه داد: ۶۰ درصد اهمیت زنجیره تولید تا مصرف مربوط به بازار است و ۴۰ درصد آن به تولید ارتباط دارد؛ بنابراین در برنامه تهیه‌شده، کشورهای هدف در جهان شناسایی شده است.

گردش مالی گیاهان دارویی در جهان ۱۲۰ میلیارد دلار است

مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه گردش مالی گیاهان دارویی در جهان ۱۲۰ میلیارد دلار است، عنوان کرد: گردش مالی کل فرآورده‌ها و داروهای زیستی در جهان ۴۸۰ میلیارد دلار است. همچنین گردش مالی گیاهان دارویی آلمان بدون داشتن تنوع و اقلیم ایران، ۴۰ میلیارد دلار بوده که این میزان بیشتر از درآمد نفتی ایران است.

وی یادآور شد: متوسط نرخ رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته مانند آلمان و فرانسه ۲,۵ تا ۳.۵ درصد است؛ در حالی که متوسط نرخ رشد گیاهان دارویی در جهان ۹.۱ درصد است. بنابراین گیاهان دارویی بیش از هر صنعت دیگری سودآوری خواهد داشت.

افزایش ۱۰۰ هزار هکتاری سطح زیر کشت گیاهان دارویی در برنامه ششم توسعه

یوسفی‌آذر با بیان اینکه گردش مالی زعفران در جهان هشت میلیارد دلار است، تأکید کرد: گردش مالی زعفران ایران از صادرات ۳۷۶ میلیون دلار است، همچنین حدود ۱۵۰ هزار هکتار انواع مختلف گیاهان دارویی در کشور کشت می‌شود که زعفران با ۱۰۷ هزار هکتار و گل‌محمدی با ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار، بیشترین سطح زیر کشت گیاهان دارویی را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین در برنامه ششم توسعه ۱۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی به میزان فعلی اضافه می‌شود.

وی خاطرنشان ساخت: با توجه به تولید ۹۰ درصدی زعفران جهان در ایران، از صادرات بهره چندانی نبرده‌ایم.

یوسفی‌آذر اضافه کرد: سطح زیر کشت گل‌محمدی در بلغارستان سه‌هزار هکتار است و ۶۵ درصد اسانس گل‌محمدی در جهان را تولید می‌کند؛ این در حالی است که با وجود سطح زیر کشت ۱۷,۵ هزار هکتاری گل‌محمدی در ایران از صادرات اسانس سهم چندانی نداریم.

وی درباره تعرفه ۳۰ درصدی هندی‌ها برای زعفران ایران اظهار کرد: معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه تشکیل شده و برای حل این مشکل با وزارت خارجه و مبادی گمرکی مکاتباتی صورت گرفته است، برای اینکه تعرفه‌های این‌چنینی صفر شود، باید ایران عضو سازمان تجارت جهانی یا تک به تک با کشورهای مورد نظر مذاکره شود یا بتوان سیاست‌های تنبیهی برای این کشورها اتخاذ کرد. به‌عنوان مثال در صورت حذف نشدن تعرفه زعفران، می‌توان واردات برنج از هند را مشمول تعرفه کرد.

 

واگذاری زمین برای متقاضیان توانمند کشت شیرین‌بیان

به گفته مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی، متقاضیان بخش خصوصی که بتوانند به تأسیس دفتر زعفران ایران در کشورهای آسیایی و اروپایی اقدام کنند، تسهیلات شش درصدی تعلق می‌گیرد.

یوسفی‌آذر متوسط برداشت زعفران در مزارع کشور را شش تا ۱۰ کیلوگرم در هکتار اعلام کرد و گفت: متوسط برداشت زعفران در خراسان ۱۲ تا ۱۸ کیلوگرم در هکتار و در برخی مزارع الگو به ۳۸,۸ کیلوگرم در هکتار رسیده است.

وی بیان کرد: برای حمایت از تولید داخل و جلوگیری از ورود گیاهان دارویی غیر استاندارد به کشور، ۱۲۵ گیاه دارویی مشمول تعرفه وارداتی می‌شوند.

یوسفی‌آذر با اشاره به اینکه صادرات زعفران ایران بر اساس اظهارنامه گمرک ۲۸۶ میلیون دلار است، افزود: حجم صادرات زعفران از مبادی غیررسمی کشور ۱۰۰ میلیون دلار است.

وی با بیان اینکه حجم صادرات شیرین‌بیان ۳۷ میلیون دلار گزارش شده است، عنوان کرد: پنج کارخانه فرآوری شیرین‌بیان در کشور وجود دارد و برای متقاضیان فعال و توانمند در زمینه کشت و تولید شیرین‌بیان از طریق ماده (۳) و (۳۲) زمین واگذار می‌شود.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: صادرات گل‌محمدی ۱۷ میلیون دلار است که ۱۴ میلیون دلار آن مربوط به قلمه ریشه گل‌محمدی و مقصد آن ترکیه و آسیای میانه است.

یوسفی‌آذر در پایان با اشاره به صادرات ۵۵۰ میلیون دلاری گیاهان دارویی ترکیه تأکید کرد: اردوغان برای صادرات گیاهان دارویی ترکیه هدف‌گذاری پنج میلیارد دلاری داشته است، در حالی که با وجود صادرات ۳۷۶ میلیون دلاری گیاهان دارویی ایران، هدف‌گذاری ۳,۵ میلیارد دلاری طی پنج سال آینده صورت گرفته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.