×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
قابلیت تجاری سازی بیش از ۲۰۰ گونه گیاه دارویی در خراسان شمالی

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی ،‌حسن وحید در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه امسال گیاهان دارویی کتیرا، باریجه و زرشک با هدف تجاری سازی تولید می شوند اظهار کرد: این استان به لحاظ اقلیمی رویشگاه اصلی بسیاری از گونه های دارویی با ارزش است که توسعه کشت و افزایش تولید گیاهان دارویی یکی از پروژه های مهم برنامه اقتصاد مقاومتی سازمان جهاد کشاورزی است.

وی با بیان اینکه اغلب این محصولات برای فراوری به خارج از استان منتقل می شود گفت: همچنین وجود ظرفیت رویش گیاهان دارویی باید مورد توجه قرار گیرد و این ظرفیت می تواند استان را به قطب تولید گیاهان دارویی تبدیل کند زیرا که بسیاری از گیاهان دارویی ارزش اقتصادی بالایی دارند.

وحید افزود: یکی از تولید کنندگان گیاه دارویی باریجه سال گذشته موفق به صادرکردن این گیاه به آلمان شده است، این در حالی است که شرایط این چنینی با وجود ظرفیت های استان، برای سایر تولیدکنندگان ایجاد نمی شود.

امسال یک هزار و ۲۸۵ هکتار از کشتزارهای استان زیر کشت گیاهان دارویی رفت که یک هزار و ۹۲۰ تن محصول از این کشتزارها برداشت می شود.

هم اکنون سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشتزارهای این استان نسبت به سال گذشته ۵۰ هکتار افزایش یافته است که گیاهان دارویی استان خراسان شمالی شامل زیره سبز، آویشن باغی، باریجه، نعنا فلفلی، خاکشیر، گشنیز ،کدو تخم کاغذی، کتان و … است.

زیره سبز عمده ترین گیاه دارویی کشت شده در استان است که شهرستان اسفراین با ۹۱۰ هکتار بیشترین سطح زیر کشت را داراست.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.