×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
محلات تنها تولیدکننده بید قرمز جهان

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از ایران خبر، سلطان‌محمدی  با اشاره به اینکه تنها تولیدکننده بید قرمز جهان در شهرستان محلات فعالیت دارد، عنوان کرد: بید قرمز تنها به روستای بزیجان شهرستان محلات تولید می شود که ثبت جهانی شده و امکان هیچ گونه دخل و تصرف و کپی‌برداری از آن وجود ندارد.

وی بیان کرد: ارتفاعات روستای بزیجان تنها محل رویش این گیاه است و به دلیل دمای بالای این منطقه در روز و دمای بسیار پایین در شب و اقلیم خاص منطقه و خشک بودن آن، این گیاه تنها در این محل می‌روید.

این تولیدکننده با اشاره به اینکه بید قرمز دارای خواص دارویی بوده و به صورت خام به کشورهای جهان صادر می‌شود، گفت: جرقه تولید این گیاه از آنجا خورد که ۲۲ سال پیش در سفر به هلند شاهد فروش و صادرات گیاهی مشابه بیدقرمز بودم، از آن پس تولید و صادرات این گیاه که تا قبل از آن در این شهرستان سوزانده می‌شد، را آغاز کردم.

وی اظهار کرد: بید قرمز از اوایل بهار تا اواسط پاییز رویش دارد و با آغاز سرمای پاییزه رنگ سبز آن بلافاصله به قرمز اناری تغییر می‌کند و در زمان برداشت به مانند گندم از سطح خاک برداشته می‌شود.

سلطان‌محمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها ۷۰ هکتار از اراضی روستای بزیجان به کشت این گیاه اختصاص دارد و طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا سال ۱۴۰۵ این میزان به ۲۰۰ هکتار افزایش می‌یابد، افزود: در حال حاضر این گیاه به صورت سنتی آبیاری می‌شود و در تلاش هستیم که ادامه تولید را با استفاده از علم روز دنبال کنیم، بر همین اساس به کمک کشت مکانیزه و صنعتی و آبیاری قطره‌ای قطعا برداشت افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر از هر هکتار ۲۰ تا ۲۵ تن بید قرمز برداشت و به ۷۰ کشور صنعتی و توسعه‌یافته دنیا صادر می‌شود. به دلیل گران بودن این گیاه و مصرف آن در صنایع دارویی و آرایشی، کشورهای توسعه‌یافته خریدار اصلی آن به شمار می‌روند.

تنها تولید کننده بیدقرمز جهان با بیان اینکه فروش اینترنتی این گیاه ظرف ۱۵ روز به پایان می‌رسد، بیان کرد: گیاه حدود ۵ ماه عمر می‌کند، اما به دلیل اینکه امکان فرآوری آن در کشور وجود ندارد حدود ۹۰ درصد این گیاه به خارج از کشور صادر می‌شود و بازار داخلی محدودی را در اختیار داریم، اما بازار جهانی از این گیاه بسیار استقبال می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون مصرف این گیاه در کشور تسریع نیافته است، گفت: بازارهای جهانی بسیار خواهان این گیاه هستند و در واقع بازار تضمین شده‌ای در اختیار داریم، اما مشکل موجود، کمبود تولید است و با توجه به هزینه بالای تولید و آبیاری سنتی باید روش‌ تولید را تغییر داده و روش‌های علمی اتخاذ کنیم تا در عین کاهش هزینه تولید و تامین منابع آبی مطمئن، بتوانیم تولید را افزایش داده و پاسخگوی نیاز بازار جهانی باشیم .

سلطانمحمدی از راه‌اندازی کارخانه  فرآوری این گیاه با مشارکت هلندی‌ها خبر داد و گفت: در این پروژه که ارزش مالی آن ۱۰ میلیون یورو است اقدام به راه‌اندازی کارخانه شده که ۵۱ درصد سهام آن مربوط به داخل و باقی متعلق به هلندی هاست. تاکنون ۴۰ درصد کار راه‌اندازی کارخانه اجرایی شده است به طوری که زمین مورد نیاز در دهکده گل اختصاص یافته و با اتمام عملیات ساخت و ساز، در سال آینده تجهیزات نصب و کار شست و شو، ضدعفونی و بسته‌بندی مکانیزه بید قرمز در محلات انجام می‌شود.

این تولید کننده بید قرمز اضافه کرد: سال گذشته برداشت بید قرمز در محلات منجر به اشتغالزایی برای ۱۵ هزار خانم با روزانه هشت ساعت کار شد و قطعا با افزایش سطح اراضی زیر کشت به ۲۰۰ هکتار و راه‌اندازی کارخانه می‌توان اشتغال ۵۰ هزار نفر را تضمین کرد..

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.