×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
عصاره “گل ساعتی” مکملی ارزان و فاقد مشکلات قانونی دوپینگ برای ورزشکاران تیراندازی

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از ایسنا،‌ اضطراب یکی چالش‌های رقابت‌های ورزشی است؛ چراکه پاسخ فیزیولوژیک بدن، افزایش سطح کورتیزول،آدرنالین خون و تحریک سیستم سمپاتیک باعث افزایش تعداد ضربات قلب می‌شود. در نتیجه عملکرد ورزشکاران رشته‌هایی که نیاز به دقت بالایی دارند به شدت تضعیف خواهد شد.این در حالی است که در رشته تیراندازی فرد بین دو ضربان قلب خود اقدام به شلیک می‌کند و با افزایش ضربان قلب ناشی از استرس رقابتی،‌ زمان بین دو ضربه به شدت کاهش می‌یابد و زمان‌بندی نشانه روی مختل می‌شود.

از سوی دیگر کمیته بین المللی دوپینگ داروهایی با منشا اثر “بتابلوکری” را در این رشته ممنوع اعلام کرده است در نتیجه یافتن دارویی با منشا طبیعی و خواص ضد اضطرابی مناسب که بتواند به راحتی و با هزینه کم در دسترس ورزشکاران قرار گیرد و اثربخشی مطلوبی نیز داشته باشد همواره مورد توجه بوده است.مکانیسم اثر مکمل‌های موجود به عنوان بتابلوکر شناخته شده ولی از سوی مجامع بین‌المللی به عنوان دوپینگ شناخته می‌شود.

در این راستا محققان مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد درمطالعات خود با استفاده از نوعی گیاه دارویی مکمل‌های ورزشی برای رشته تیراندازی ارائه کردند که به گفته آنها  تاکنون گزارشی مبنی بر “بتابلوکری” بودن این گیاه یافت نشده است.

است گیاهان دارویی بر خلاف انواع داروهای شیمیایی تنها از یک مکانیسم برای اثربخشی استفاده نکرده و از ترکیبات محتلف سود می‌برد از این رو با توجه به مکانیسم اثر داروهای گیاهی بر روی گیرنده‌های “گابا” به نظر می‌رسد گیاه “گل ساعتی” مکملی ارزان، در دسترس و نیز فاقد مشکلات قانونی دوپینگ برای رشته تیراندازی باشد.

این محققان در این مکمل دارویی از عصاره گیاه گل ساعتی استفاده کردند. این عصاره حاوی آلکالوئیدهایی از جمله “هارمان”، “هارمالین” و “هارمالول” است که از طریق آنزیم مونوآمین اکسیداز سبب آثار تحریکی می‌شوند.

مالتول و اتیل مالتول دو ترکیب قندی موجود در گیاه است که با پوشاندن آثار تحریکی آلکالوئیدی موجب آثار آرامش بخش عصبی خواهد شد. علاوه بر آن فلاونوئیدهای موجود در این گیاه از جمله “آپی ژنین” و “کرایزین” نیز به گیرنده‌های گابا A متصل شده و آثار تسکینی و ضد اضطراب دارند.

در مطالعه‌ای که این محققان بر روی موش‌های Swiss Albino انجام دادند، عصاره متانولی گل ساعتی در دوز ۱۰ میلی گرم بر کیلوگرم در در هر دو جنس داده شد و نتایج حاکی از اثرات ضد اضطرابی این دارو داشته است.در مطالعه دیگری پیش داروی خوراکی گل ساعتی موجب کاهش بی‌قراری در ریکاوری کودکان ۳ تا ۶ سال تحت درمان دندان پزشکی با روش بیهوشی عمومی شد.

نتایج مطالعات اخیرا این گروه در بررسی اثرات ضد اضطرابی این گیاه در جراحی‌های ارتوپدی نشان داد که به طور میانگین ضربان قلب گروه مداخله یک ساعت پس از استفاده از این دارو به طور معنی‌داری کاهش یافت.این طرح در فستیوال نوآوری‌های صنعت تجهیزات ورزشی و توانبخشی عرضه شد. این فستیوال با رویکرد شناسایی نوآوری‌ها و اختراعات کشور در حوزه تجهیزات و رزشی و ارائه و معرفی آنها به صنعتگران برگزار شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.