×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید ترکیبات با ارزش دارویی گل راعی و بنفشه معطر در بیوراکتورهای آزمایشگاهی

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از  ایسنا، دکتر حسینی سالکده در بازدید دکتر سعید جلیلی، نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اجرای طرح جایگزینی بیوراکتورهای آزمایشگاهی افزود:  با اجرای این طرح می‌توان به جای برداشت گیاهان دارویی از منابع طبیعی که به تخریب محیط زیست شکننده کشور منجر می‌شود و یا کشت آنها در مزارع که به دلیل کم آبی با تغییرات شدید میزان ماده موثره همراه است از کشت سلول و بافت‌های گیاهی در بیوراکتورهای آزمایشگاهی استفاده کرد.

به گفته محققان این پژوهشگاه در تلاش هستند ترکیبات دارویی با ارزش گیاهان دارویی مفیدی نظیر گل راعی و بنفشه معطر را در بیوراکتور های آزمایشگاهی تولید کنند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بیوتکنولوژی با تاکید بر اینکه کلیه طرح‌های این پژوهشگاه در راستای پاسخگویی به چالش‌ها و نیازهای بخش کشاورزی تعریف می‌شوند، اظهار کرد: بر این اساس قبل از اجرا این طرح‌ها از لحاظ تجاری سازی امکان سنجی می‌شوند.

حسینی تنش‌های محیطی، آلودگی محیط زیست، هزینه‌های تولید و کمیت و کیفیت محصولات را از چالش‌های عمده بخش کشاورزی کشور نام برد و یادآور شد: بر اساس پژوهشی که در سال ۲۰۱۵ در یک مجله  معتبر بین‌المللی در زمینه محتمل‌ترین مخاطرات جهانی در مناطق مختلف منتشر شد کمبود آب و بیکاری دو چالش اصلی ایران و خاورمیانه هستند که باید برای مواجهه با آنها آماده بود.

به گفته وی براساس یک مطالعه دیگر، خاورمیانه و شمال آفریقا از مناطق نامناسب برای سکونت جمعیت فزاینده جهان است که تا سال ۲۰۳۰ یک میلیارد نفر به آن افزوده می‌شود.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بیوتکنولوژی با بیان اینکه طبق مطالعات صورت گرفته منابع آبی منطقه هم طی سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته و پیش‌بینی می‌شود شکاف بین ظرفیت تولید و میزان مورد نیاز محصولات کشاورزی در منطقه بسیار زیاد باشد، خاطرنشان کرد: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی که با توجه به چالش‌ها و نیازهای کشور فعالیت‌های خود را جهت‌دهی می‌کند با هدف بالا بردن بهره وری بخش کشاورزی فناوری‌هایی چون انتقال ژن را در مسیر اصلاح گیاهان به خدمت گرفته است.

وی تلاقی، جهش، پلی پلوئیدی، ترکیب پروتئوپلاست، تراریزش و ویرایش ژنی از روش‌های سنتی و مدرن مورد استفاده برای تغییر و اصلاح گیاهان نام برد و یادآور شد: در این بین فناوری تولید محصولات تراریخته طی دو دهه اخیر رشد بسیار سریعی داشته به طوری که در حال حاضر بیش از ۱۸۰ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی دنیا زیرکشت محصولات تراریخته با صفات نسل اول (مقاومت به آفات و علف کش) قرار گرفته است و پیش‌بینی می‌شود بازار جهانی بذرهای تراریخته تا سال ۲۰۱۷ به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

حسینی خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود ۲۵ گونه گیاه مختلف مشتمل بر ۴۰۴ رخداد تراریخته از مراجع ذی‌صلاح کشورهای مختلف مجوز رهاسازی و مصرف گرفته‌اند که در بین آنها ذرت با ۱۴۰ رخداد، پنبه با ۵۸ رخداد، سیب زمینی با ۴۵ رخداد و سویا با ۳۴ رخداد در صدر محصولات تراریخته دارای مجوز هستند.

وی اضافه کرد: میخک، گوجه فرنگی، نیشکر، بادمجان، توتون، یونجه، اوکالیپتوس، فلفل، پاپایا، لوبیا و خربزه از دیگر گونه‌های مورد توجه در تولید تراریخته‌ها هستند.

حسینی سالکده تولید برنج تراریخته طارم مولایی مقاوم به کرم ساقه‌خوار و پنبه تراریخته مقاوم به کرم غوزه و انتقال ژن‌های صفات نسل اول به سویا، سیب زمینی و ذرت را به عنوان بخشی از دستاوردهای پژوهشگاه در زمینه تولید محصولات تراریخته دانست.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به راه اندازی سایت بانک میکروبی در پژوهشگاه اظهار کرد: تعداد سویه‌های موجود در بانک طی ۶ ماه نخست امسال ۶۴ درصد افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه انتقال ژن تنها بخشی از گستره وسیع بیوتکنولوژی است ادامه داد: از دیگر دستاوردهای این پژوهشگاه خودکفایی در تولید غده بذری سیب زمینی عاری از ویروس، دستیابی به دانش فنی تکثیر درون شیشه‌ای پایه پسته هیبرید خارجی UCB1 و سیب مالینگ مرتون و دانش فنی سالم سازی برای تولید گیاهان عاری از ویروس در ارقام و پایه های سیب و گلابی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.