×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جنگل فندقلو نیازمند توجه مسئولان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی سید شیوا اسبقیان، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل با اشاره به برخورداری استان اردبیل از قابلیت‌های مناسب طبیعی، اظهار کرد: جنگل فندقلوی نمین یکی از ذخیره‌گاه‌های مهم و منحصر به فرد طبیعی محسوب می‌شود و این در حالی است که از مواهب خدادادی این جنگل به خوبی استفاده نمی‌شود.

وی افزود: باید با یک نگاه ملی به جنگل فندقلو توجه شود و برنامه‌های انجام پذیرفته در افزایش استفاده از این موهبت الهی با هماهنگی و انسجام بیشتری انجام شود تا در معرفی و بهره‌وری آن نیز موفق‌تر از گذشته عمل کنیم.
عضو هیأت مدیره انجمن گیاهان دارویی استان اردبیل ادامه داد: فندق تولید شده در جنگل‌های فندقلوی اردبیل در مقایسه با محصول سایر استان‌ها از ارزش غذایی و دارویی بالاتری برخوردار بوده و جزء محصولات کم‌نظیر در سطح جهان است که باعث تمایز آن می‌شود.
اسبقیان افزود: مواد معدنی، ویتامین‌های گروه  ب و داروی ” تاکسول” جداسازی شده از قارچ‌های اندوفیت موجود درپوست درخت فندق از ارزش بسیار بالایی در عرصه پزشکی و دارویی برخوردار است و با انجام آزمایشات لازم،  این ماده دارویی  در درختان فندق جنگل نمین به وفور دیده می‌شود که علت آن برخورداری از خاک متفاوت، نوع جنس درختان و آب و هوای خاص منطقه است.

فندق

فندق

وی با طرح انتقادی از مسؤولان احیای جنگل فندقلو گفت: اردبیل از توانایی تبدیل شدن به قطب فندق در کشور برخوردار است و ضرورت داشتن حساسیت بیشتر مسؤولان استانی و کشوری نسبت به جنگل فندقلو احساس می‌شود.
رئیس موسسه تحقیقاتی گیاهان دارویی ابن سینای اردبیل ادامه داد: از این نعمت الهی که ارزانی منطقه شده است، در حوزه‌های مختلف استفاده می‌شود که از آن جمله می‌توان به استفاده از رنگ‌های طبیعی پوست فندق در بافت فرش علاوه بر توجه به مباحث پزشکی و دارویی آن اشاره کرد.
مدیرعامل مجمع نمینی‌ها و ویلکیجی‌های مقیم اردبیل از توانایی این استان برای صادرات فندق خبر داد و گفت: با توجه به ظرفیت بالای جنگل فندقلو، سازمان‌های صنایع و معادن، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط باید با نگاه ویژه‌ای از طرح‌های مورد اجرا در جنگل فندقلوی نمین حمایت کنند تا به اندازه لازم از ظرفیت این موهبت الهی استفاده شود

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.