×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تأثیرات گیاه کرچک بر درمان زخم معده

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از  بهداشت نیوز، زخم معده یا گاستریت، یک بیماری شایع در عصر حاضر است، به‌طوری‌که ۱۰ درصد افراد، در مقطعی از زندگی خود به آن مبتلا می‌شوند. این بیماری که نوعی ضایعه خوش خیم در دستگاه گوارش است با زخم کوچکی در آستر مخاط داخلی معده به وجود می‌آید.مبتلایان به زخم معده ممکن است دچار ناراحتی‌هایی شامل: احساس پری معده بعد از وعده غذایی سبک، نفخ، تهوع، درد شکم و کاهش وزن، بی‌اشتهایی، کم‌خونی و فقر آهن و همچنین خون مخفی در مدفوع شوند.

یکی از راه‌های درمان بیماری زخم معده استفاده از گیاهان دارویی است. در همین راستا  پژوهشگرانی از دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای دامغان، تهران و زنجان در مطالعه‌ای جالب، از گیاه دارویی کرچک که روغن دانه آن دارای خواص مسهلی و ملینی، ضد باکتریایی، ضدویروسی و ضد قارچی است برای درمان این بیماری در جانوران مدل کمک گرفته‌اند.

در این تحقیق، ۶۰ موش آزمایشگاهی از مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد زنجان تهیه‌شده و بیماری زخم معده به آن‌ها القا گردید. سپس برای درمان این جانوران مدل، از روغن کرچک استفاده شد.نتایج به‌دست‌آمده از تحقیق نشان می‌دهد که درصد بهبود زخم در گروه تیمار شده با روغن دانه کرچک، نسبت به گروه کنترل به‌طور معنی‌دار و قابل‌توجهی بالاتر بوده است که این امر بیانگر اثر درمانی این روغن، بر ترمیم زخم معده است.

همچنین در این تحقیق مشخص گردید که روغن دانه کرچک دارای خاصیت ضدالتهابی است و موجب می‌شود که ترمیم زخم، دوره خود را زودتر سپری نموده و سریع‌تر به پایان برساند و به دنبال آن نیز، مرحله‌ی تکثیر سلولی و فرایند التیام، زودتر آغاز شود.پژوهشگران اظهار داشته‌اند که ماده موسوم به «تانن» موجود در روغن دانه کرچک دارای خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و ضدویروسی بوده و دارای اثر ترمیمی و حفاظتی بر زخم معده است.

بر اساس نتایج این پژوهش که در نشریه «زیست‌شناسی جانوری» وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان، منتشر گردیده، روغن دانه کرچک در غلظت‌های متوسط می‌تواند باعث ترمیم زخم شود.همچنین ازآنجاکه این روغن حاوی ویتامین‌های E و C است، ضمن افزایش میزان ترمیم و بهبودی زخم، وضعیت سیستم ایمنی بدن را نیز بهبود بخشیده و موجب کاهش عفونت در محل زخم می‌گردد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.