دارچین

بر ضد دیابت و در سرماخوردگی و درد مفاصل و کم‌خونی به شما کمک می‌کند.برای به دست آوردن دمنوش این گیاه کافی است چند قطعه چوب دارچین را در دو لیوان آب بجوشانید و سپس آن را در فلاسک یا حرارت غیرمستقیم دو سه ساعت دم کنید.وقتی رنگ آن آلبالویی شد دم کشیده است.

دمنوش گل‌گاوزبان و سنبل‌الطیب

طبیعتی گرم و تر دارد و خواب‌آور، آرام‌بخش اعصاب، پایین آورنده فشار خون و رفع‌کننده گرفتگی گلو و تنگی‌نفس است.این نوشیدنی، مقوی معده و کبد است، مدر بوده وسردرد‌های عصبی را کاهش می‌دهد.همچنین برای رفع سنگ کلیه نیز مفید است. برای تهیه آن دو قاشق غذاخوری گل‌گاو‌زبان و یک قاشق غذاخوری سنبل‌الطیب را با دو لیوان آبجوش و نبات، نیم‌ساعت دم کنید تا به رنگ قرمز آلبالویی درآید. سپس آن را میل کنید.

دمنوش زیرفون

طبیعت گرم دارد و آرام‌بخش و ضدمیگرن‌های مزمن، بی‌خوابی، سردرد، بیماری‌های ریوی، زکام و غلظت خون است. دمنوش این گیاه برای رماتیسم، آرتروز، نقرس و سیاتیک مفید بوده فشار خون را پایین می‌آورد.برای تهیه آن باید یک مشت زیرفون و دو لیوان آب سرد را با شعله مستقیم ده دقیقه بجوشانید سپس با شعله غیرمستقیم به مدت طولانی دم کنید تا خوب رنگ بیندازد.

دمنوش بادرنج‌بویه

آنرا نیز مانند دمنوش بالا تهیه می‌کنند. این دمنوش برای قلب و اعصاب مفید است.مغز را تقویت می‌کند و خونساز و بسیار آرام‌بخش است. اگر مشکل وزوز گوش دارید به شما کمک می‌کند و برای بیماری‌های کلیوی نیز مفید است. این دمنوش نیز طبیعتی گرم دارد و جلوی کابوس‌دیدن را می‌گیرد.

بهتر است این دمنوش‌ها را با عسل، خرما یا توت میل کنید.

 

 

تک فارس