×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برندسازی زعفران ایرانی

جلیل مغازه‌ای، رئیس اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی و فرآورده‌های غذایی ایران در گفت‌وگو با شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، با اشاره به اینکه زنگ خطر برای صادرات زعفران ایرانی توسط چینی‌ها به صدا درآمده است، گفت: چینی‌ها طی چند سال گذشته با کاشت پیاز زعفران، به‌عنوان تولیدکننده این کالای سنتی ایران، می‌خواهند گام در مسیر مطرح‌سازی خود در این بازار بگذارند اما تاکنون به نتیجه ای نرسیده‌اند،اما تجربه کالاهای چینی در دیگر بازارها متاسفانه بدین شکل بوده که با ورود چینی‌ها، کمر بازار اصلی یک کالا به نفع آنها شکسته می‌شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر قاچاق زعفران ایران به افغانستان دیگر معضل صادرات این کالای گران‌بهای کشور بوده زیرا تعرفه ورودی زعفران ایرانی به افغانستان نزدیک به ۳۳درصد است اما همین تعرفه از سوی هندوستان برای افغانستان، صفر درصد تعیین شده بنابراین با قاچاق زعفران به افغانستان و سپس صادرات به هند،‌ این کالا به راحتی از دسترس ما خارج می‌شود.

زعفران

زعفران

رئیس اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی و فرآورده‌های غذایی ایران با اشاره به اینکه بارها این موضوع را اعلام کرده‌ایم اما راهکاری برای جلوگیری از آن بیان نشده،‌ تاکید کرد: این موضوع به صورت مداوم به وزیرجهادکشاورزی گوشزد شده که هندوستان تعرفه‌های صفر را برای افغانستان اعمال می‌کند و باید راه قاچاق زعفران به این کشور را بست اما اقدامی که منفعت صادراتی ایران را تامین کند، تاکنون اتخاذ نشده است.

وی به عمده واردکنندگان زعفران در دنیا اشاره داشت و تصریح کرد: کشورهایی نظیر اسپانیا، ایتالیا و فرانسه به‌عنوان عمده واردکنندگان این کالا شناخته می‌شوند اما در جداول صادراتی نیز آنها در صف‌های نخست قرار دارند بنابراین با فرآوری این کالا و استفاده از علم بسته‌بندی، این کشورها زعفران فله‌ای وارد کرده و زعفران بسته‌بندی دارای ارزش‌افزوده را به دیگر کشورها صادر می‌کنند.

مغازه‌ای همچنین درخصوص فعالیت شورای ملی زعفران ایران و تاکید بر حرکت آنها در مسیر برندسازی، خاطرنشان کرد: این شورا در حال ثبت برند و علامت‌گذاری زعفران ایرانی بوده تا کشورهایی نظیر اسپانیا و دیگر صادرکنندگان این محصول ایرانی، نتوانند برند ایرانی را دست‌کاری کرده و تحت عنوان برند خود به‌فروش برسانند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.