×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
عنوان”طب سنتی” به “طب ایرانی” تغییر کرد

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، دکتر امیرحسین جمشیدی با اشاره به اظهارات مطرح شده در زمینه طب سنتی و اسلامی، گفت: باید توجه کرد که طب سنتی از سال‌های گذشته وجود داشته و استفاده از گیاهان و فرآورده‌های طبیعی و سنتی بخشی از فرهنگ مردم‌مان بوده است. بر همین اساس در این حوزه همواره این احتمال وجود دارد که بسیاری از افراد به نام طب سنتی و به نام فرآورده‌های طب سنتی به سمت سودجویی روند.

وی با بیان اینکه به نظر من تغییر نام طب سنتی به طب ایرانی اتفاق بسیار خوبی بود، افزود: باید توجه کرد که شمول طب ایرانی بسیار وسیع‌تر است. در عین حال نمی‌توان طب ایرانی را کاملا از طب جدید تفکیک کرد و به نظر می‌رسد ما زمانی می‌توانیم سامانه درمانی خوبی در کشور داشته باشیم که از قابلیت‌های طب ایرانی هم در طب جدیدمان استفاده کنیم. به عنوان مثال بسیار خوب است که پزشکان ما قابلیت‌هایی مانند نبض‌شناسی طب ایرانی را بدانند و آن را در طب جدید هم به کار برند.

وی در پاسخ به مناقشاتی که درباره عنوان «طب اسلامی» وجود دارد نیز گفت: قاعدتا بحث از طب اسلامی بحثی پیچیده است. اینکه بگوییم چون چندین هزار سال پیش بیماری نزد یکی از امامان رسیده و ایشان برحسب نوع فصل و مزاج آن فرد توصیه‌ای به او کردند، ما نیز همان کار را انجام دهیم، درست نیست. باید بدانیم که چنین توصیه‌هایی قابل تعمیم به همه افراد نیست، بلکه این مسائل باید مورد کنکاش قرار گیرد.

جمشیدی تاکید کرد: حتی خود این روایات نیز باید به طور موشکافانه‌ای بررسی شده و مشخص شود که آیا اصلا این روایت صحت داشته است یا خیر؟. بنابراین علمای فن باید بررسی کنند و تشخیص دهند که این روایات تا چه حد درست است. این درحالیست که اصول طب ایرانی کاملا مشخص بوده و مبانی و ارکان خاص خود را دارد و بر مبنای همان مبانی جلو می‌آید.

مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو ادامه داد: اینکه ما نام طب سنتی را با لفظ ایرانی داشته باشیم در دنیا هم بسیار مناسب است. در عین حال ما تا جایی که توانستیم سعی کردیم کار در حوزه طب ایرانی را به صورت علمی پیش بریم و فرآورده‌هایی که از سازمان غذا و دارو مجوز می‌گیرند، فرآورده‌هایی علمی بوده و مدارک و مستندات علمی داشته باشند. بر این اساس زمانی می‌توانیم بگوییم در این حوزه موفقیم که همه کارهایمان مبتنی بر شواهد باشد.

وی با اشاره به برخی ارجاعات به کتب پزشکی قدیمی ایرانی، گفت: صرف اینکه ویژگی‌ها و خواص فرآورده‌ای در یک کتاب نوشته شده، نمی‌تواند برای استفاده از آن در سلامت مردم کافی باشد، بلکه باید با مبانی امروزی فرآورده‌ها را آزمایش و تعیین کنیم. بیشترین چالش‌مان هم در همین مساله است. اما اگر در حوزه طب ایرانی مبتنی بر شواهد علمی حرکت کنیم، حتی پزشکانی هم که با این طب مخالفند، آن را می‌پذیرند؛ چراکه دیگر دلیلی برای مخالفت وجود ندارد. در حالیکه اگر تمام ارجاعاتمان به این باشد که در فلان کتاب چنین مساله‌ای از هزار سال پیش وجود داشته، قاعدتا نمی‌توانیم کاری از پیش بریم و زبان‌مان برای پیشبرد کار در این حوزه بُرّا خواهد بود.

جمشیدی همچنین از ارائه مجوز به حدود ۹۸۴ فرآورده طب سنتی ایرانی از سوی سازمان غذا و دارو خبر داد و گفت: کلیه مدارک ثبت این فرآورده‌ها را دریافت کرده‌ایم؛ چراکه این فرآورده‌ها باید مدارکی داشته باشند که ما از کارایی، تاثیر و بی‌خطری آنها مطمئن باشیم و تاکنون برای این تعداد فرآورده این مدارک را دریافت کرده‌ایم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.