×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برداشت گیاهان دارویی باریجه و گون از مراتع خنداب

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی سعید علیپور صفری در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: گون گیاهی دارویی و مرتعی است که از آن کتیرا استحصال می شود و پیش بینی می شود امسال از آن ۵۰ کیلوگرم کتیرا در خنداب حاصل شود.

وی بیشترین بهره برداری از گون را منطقه مرتعی علی آباد خنداب عنوان کرد و افزود:کتیرا که از فرآورده های مهم گون است خواص دارویی در پاکسازی کبد، درمان عفونت دندان و لثه، ضد سرفه دارد و یکی از بهترین مواد برای شست و شوی موی سر و نرم کردن آن است.

صفری اظهار کرد: شهرستان خنداب به دلیل موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی، ویژگی های توپوگرافی و کوهستانی بودن خاستگاه بسیاری از گیاهان دارویی خودرو است و گیاه باریجه که از دیگر گیاهان ارزشمند دارویی است در این منطقه به وفور یافت می شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خنداب خاطر نشان کرد: شیره گیاه باریجه دارای ۹۵ درصد از ترکیبات شیمیایی و دارویی با ارزش است.

صفری تصریح کرد: باریجه در مراتع روستایی سوزان، درمن و بخش کلاغ نشین اراک و در ارتفاعات تا ۲ و هزار و ۲۰۰ متری رشد می کند و در سطحی به میزان ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار در این منطقه وجود دراد.

وی ادامه داد: این گیاهان بر اساس طرح های مصوب برای برداشت در اختیار بهره برداران قرار می گیرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خنداب گفت: در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به دلیل وجود اراضی شیب دار مستعد، واگذاری اراضی به منظور اصلاح و بهبود این اراضی تخریب یافته و کشت زعفران، گل محمدی و سایر گیاهان دارویی به صورت دیم نیز انجام می شود.

صفری، برداشت غیرمجاز و شیوه های نادرست جمع آوری این گیاهان را از چالش های اساسی دانست که باعث انقراض نسل یک گونه در منطقه، کاهش تنوع ژنتیکی، حذف تدریجی رویش گیاهان مرتعی و دارویی می شود.

وی افزود: ریواس، آویشن، کرک خرگوشی، موسیر و کنگر نیز از دیگر گیاهان دارویی موجود در خنداب است که در تمامی عرصه های مرتعی شهرستان یافت می شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خنداب عنوان کرد: گیاهان مرتعی از ذخایر منابع طبیعی هستند فراوانی آن ها بر اساس شرایط جغرافیایی و موقعیت منطقه متفاوت می باشدو تنها در سایه برنامه هدفمند و نظارت اصولی بر برداشت می توان علاوه بر تامین بخشی از نیازهای داخلی از خروج ارز جلوگیری کرد.

صفری، بازدهی زیاد و سود آوری کلان که می تواند باعث اشتغال پایدار و ارز آوری در منطقه شود را از دیگر مزایای گیاهان دارویی عنوان کرد.

۸۶ هزار هکتار اراضی ملی در شهرستان خنداب وجود دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.