×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۱۳۴ استاندارد شغلی در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل ا ز گروه علمی باشگاه خبرنگاران پویا؛ محمدحسن عصاره؛ دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی در جلسه ۱۰۱ اعضای شورای گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی اظهار کرد: با توجه به توقع سند ملی گیاهان دارویی، از جمله سیاستهای این ستاد تشویق و ترغیب کشور است تا در راستای  سرمایه‌گذاری بر روی پتنت‌های این عرصه حرکت کند.

وی افزود: خوشبختانه ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی با راه‌اندازی کانون پتنت ایران قدم قابل ملاحظه‌ای در این زمینه برداشته و در نظر داریم تا با یاری اعضای شورا ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، در این مسیر سرعت بیشتری پیدا کنیم.

در همین راستا، کانون پتنت ایران که از جمله نهادهای معاونت علمی محسوب می‌شود همراه با خدمات و تسهیلات قابل ارائه آن به طور مفصل در این جلسه توضیح داده شد.

یکی از مهم‌ترین الزامات ورود فناوریهای نوین به بازار، اطمینان از حفاظت حقوق مالکیت فکری و اثبات حق مالکیت افراد یا شرکتهای نوآور بر آنهاست.

مالکیت فکری به عنوان یکی از زیرساختهای مهم توسعه فناوری بیش از یک قرن است که در دنیا مورد توجه ویژه قرار گرفته و در این راستا، معاهدات و کنوانسیونهای فراوانی وجود دارد که همگی حاکی از اهمیت این مقوله است.

عدم توجه به قوانین مالکیت فکری در بازارهای داخلی و بین‌المللی می‌تواند خسارات زیادی را از جمله افشا شدن فناوری در بازار هدف، در پی داشته باشد.

«کانون پتنت ایران» با در نظر گرفتن نیازمندیهای کشور در زمینه مالکیت فکری، اقدام به استقرار واحدهای فعال در این حوزه، در قالب یک مجموعه متمرکز کرده است.

این کانون با موافقت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امور مرتبط با حوزه مالکیت فکری و به ویژه ثبت اختراع را در تمامی حوزه‌های علم و فناوری عهده‌دار شده است.

در همین راستا ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از علاقمندان، فعالان و شرکتهای عرصه گیاهان دارویی و طب سنتی برای ثبت پتنتهای خود در این کانون دعوت کرد.

اهداف کانون پتنت ایران ارتقای رتبه علمی و فناوری کشور، حفاظت از داراییهای فکری فناوران یا شرکتهای نوآور، تولید ثروت از مالکیت فکری و ایجاد بازار اختراعات و کسب درآمد از آنها، هدایت مراکز تحقیقاتی و شرکتها به سمت نوآوری قابل ثبت در بازارهای داخلی و خارجی همچنین توسعه منابع انسانی متخصص در حوزه مالکیت فکری است.

براساس تعریف سازمان جهانی مالکیت فکری، پتنت حقی انحصاری است که در قبال اختراع انجام شده به مخترع یا نماینده قانونی او اعطا می‌شود؛ به عبارت دیگر پتنت سندی است که در درجه اول توصیف‌کننده اختراعی است که شرایط لازم برای ثبت را داراست.

در درجه دوم در محدوده جغرافیایی خاصی صادر می‌شود (بر اساس درخواست متقاضی)؛ در درجه سوم در محدوده زمانی مشخصی اعتبار دارد و در آخر حمایت قانونی و اختیار بهره‌برداری (تولید، فروش یا واگذاری لیسانس) اختراع را به صاحبان آن اعطا می‌کند.

علی ابراهیمی، مشاور و نماینده ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی نیز در بخش دیگری از این جلسه بیان کرد: براساس سیاستهای معاونت علمی، تفاهم‌نامه‌هایی براساس ظرفیتهای موجود با سازمانهای همکار امضا می‌شود تا فناوری با فعالیتهای گوناگون آنها همراه کند.

وی توضیح داد: ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی بر سرنوشت این تفاهم‌نامه‌ها بی‌تفاوت نبوده و از آنها استقبال و برای آن برنامه‌ریزیهای لازم را صورت داده است.

ابراهیمی ادامه داد: در همین راستا طی تفاهم‌نامه با سازمان فنی و حرفه‌ای حدود ۱۳۴ استاندارد شغلی تأیید و در مرحله عملیاتی شدن است همچنین طی تفاهم‌نامه با سازمان آموزش و ترویج بسته‌های کارآفرینی که امروز به ۳۵ بسته رسیده و تا ۱۰۰ بسته قابل افزایش است، را ترتیب داده‌ایم.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه با آستان قدس رضوی گفت: با توجه به ظرفیت بسیار بالا و مناسب این مرکز، کارگروهی تشکیل شده که حدود ۱۲ پیشنهاد مشخص برای توسعه فناوری پیشنهاد شده است.

در بخش دیگری از این جلسه مهدی الیاسی؛ معاون سیاست‌گذاری و ارزیابی معاونت علمی به ارائه نظام‌نامه استاندارد مأموریتهای متوازن ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پرداخت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.