×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
ظرفیت صادراتی شیرین بیان را توسعه دهیم

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،گیاهان دارویی به دلیل خواص دارویی اثربخشی که در رفع امراض از آن برخوردار هستند همواره مورد توجه بسیاری از مردم قرار داشته و در دهه های اخیر با عنایت به عوارض حداقلی این گیاهان برای بدن انسان، با اقبال هر چه بیشتری از سوی کشورهای غربی و اروپایی همراه شده است.

بسته بندی و صادرات شیرین بیان

بسته بندی ریشه شیرین بیان برای صادرات

به تبع در چنین شرایطی،کشت، تولید و عرضه این محصولات، ظرفیت برجسته و قابل توجهی در صادرات محصولات غیرنفتی و ارزآوری برای اقتصاد کشور محسوب می شود که در سایه آن می توان برخی از مشکلات اقتصادی جاری و ساری در کشور را مرتفع و حل و فصل نمود.

محسن سوری، یکی از فعالان حوزه کشت و تولید گیاهان دارویی با اشاره به خاصیت خودرویی این گیاه و استعداد رشد و نِمُوِ آن در بسیاری از نقاط این مرز و بوم گفت: البته در برخی از حوزه های جغرافیاییِ کشور، همچون فارس، استان مرکزی و برخی نواحی جنوبی ایران، ضریب کشت این گیاه بیشتراز نقاط دیگر است.

وی افزود: یکی از مهمترین قسمت های این گیاه ریشه آن است که به‌صورت خشکیده مورد استفاده قرار می گیرد و از زاویه طب سنتی، حامل و حاوی فوائد و خواص بسیاری است.

سوری عنوان کرد: البته استفاده دارویی از این گیاه مستلزم فرآوری و اعمال مجموعه ای از اقدامات همچون آسیاب کردن گیاه مذکور، عصاره گیری و در نهایت تغلیظ آن است که در نهایت پس از طی شدن مراحل فوق آماده استفاده و عرضه خواهد شد.

این فعال حوزه کشت و تولید گیاهان دارویی گفت: از این گیاه مشتقاتی نیز حاصل می شود که در قالب های عصاره،گرانول شیرین بیان، مایع و…استعمال می شود.

وی افزود: در گذشته برخی موانع، در مسیر صادرات این گیاه وجود داشت که در طی ماه های گذشته تا حدودی این موانع مرتفع شده، اما همچنان برخی از پیچیدگی ها باعث می شود تحقق این امر(صادرات) با دشواری هایی همراه شود.

سوری در خصوص عمده ترین کشورهای هدف صادراتی این محصول، عنوان کرد: آلمان، دانمارک، هلند، ایتالیا و برخی دیگر از کشورها از نمونه کانون های هدف صادراتی شیرین بیان محسوب می شوند.

لزوم تجهیز واحدهای فعال در کشت شیرین بیان به دستگاه های پیشرفته

امید علیخانی، یکی از فعالان حوزه کشت و تولید گیاهان دارویی با اشاره به لزوم بهره‌گیری از سیستم ها و تجهیزات پیشرفته در تولید و عرضه این گیاه دارویی گفت: در طول سالیان گذشته تعداد معدودی از فعالان این عرصه با تهیه و خریداری تجهیزات پیشرفته نسبت به تهیه، تولید و عرضه و کشت این گیاهان، اقداماتی انجام داده اند که به هر حال در ارتقاء و رشد کمی و کیفیِ کشت این محصول، توفیقات شایسته ای حاصل شده است.

 

وی افزود: بر اساس گزارشات منتشر شده در رسانه ها، در سال ۹۵ ، قریب به یک هزار و ۲۰۰ تن صادرات در این عرصه داشته ایم و به‌صورت میانگین می توان گفت روزانه ۲۰ تن شیرین بیان تولید و عرضه شده است.

این فعال در حوزه کشت و تولید گیاهان دارویی عنوان کرد: در صورت حمایت هر چه بیشتر دستگاه های ذی‌ربط، قطعاً ضریب کمی و کیفی تولید،کشت و عرضه شیرین بیان با رشد و افزایش هر چه بیشتری همراه خواهد شد.

وی افزود: بدون تردید بازخورد و بازتاب چنین حمایت هایی برای تهیه دستگاه‌های پیشرفته و بکارگیری آن در تولید این گیاه دارویی، در توسعه هر چه بیشتر صادرات این محصول مُتِجَلی خواهد شد و از سوی دیگر با جذب و بکارگیری فعالان این حوزه و متقاضیان و جویندگان کار ، بخشی از بار مشکلات بیکاری در کشور نیز کاهش می یابد.

علیخانی در خاتمه یاد آور شد: خوشبختانه اقبال جهانی به مصرف گیاهان دارویی رو به افزایش است و با عنایت به موقعیت طبیعی و جغرافیایی ایران و سبقه و عقبه تاریخی طب سنتی در این مرز و بوم، یقیناً با برنامه ریزی مدون و اصولی قادر خواهیم بود به دستاوردهای اقتصادی هر چه بیشتری نائل شویم که در نهایت کشور و جامعه ایران از منافع اقتصادی آن در بخش های گوناگون بهره مند خواهند شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.