×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افتتاح دومین همایش ملی گیاهان دارویی ایران در ارومیه

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری فارس از ارومیه، دومین همایش ملی گیاهان دارویی ایران با حضور عباس کشاورز معاون زراعت جهاد کشاورزی، محمدباقر رضایی رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران، صابر گلکاری رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم، عبدالعلی غفاری رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌غربی و تعدادی از صادرکنندگان گیاهان دارویی، دانشجویان و استادان دانشگاه‌های سراسر کشور در ارومیه برگزار شد.

در این همایش که به مدت دو روز ادامه خواهد داشت علاوه بر مراسم افتتاحیه، برگزاری میزگرد و کارگاه‌های آموزشی از دیگر برنامه‌های این همایش است، در این همایش تعداد آثار ارسال شده شامل ۱۵۲ عدد پوستر و ۱۴ سخنرانی است.

* طرح ایده آب مجازی در کشور اجرا شود

عباس کشاورز با بیان اینکه میزان بهره‌وری در کشور باید به بیش‌تر از ۱۹ درصد برسد، اظهار داشت: امروز با توجه به کمبود آب و خاک که در کشور وجود دارد باید به جای تقاضای آب‌های جدید روی موضوع بهره‌وری تکیه شود به این معنی که با استفاده از تکنولوژی و فناوری جدید سعی شود به جای هر متر مکعب آب محصول بیشتری تولید شود برای مثال در کشورهای غربی به ازای هر مترمکعب آب ۲ و نیم کیلوگرم سیب‌زمینی تولید می‌شود که این میزان در ایران حدود ۷۰۰ گرم است.

وی با اشاره به ایده آب مجازی، افزود: بر طبق این ایده که توسط یک فیزیکدان در سال ۱۹۹۴ به نام آلن مطرح شد اگر دنیا را فارغ از مرزهای سیاسی در نظر بگیریم باید کالا را در جایی تولید کرد که آب کمتری مصرف می‌شود ولی از آنجا که هیچ کشوری حاضر به واگذاری امنیت غذایی خود به دیگر کشورها نیست تاکنون این ایده در دنیا عملی نشده است ولی در صورت مشارکت همه کشورها ۴۶۰ میلیارد مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

معاون زراعت جهاد کشاورزی ادامه داد: ولی از آنجا که این طرح برای صرفه‌جویی در مصرف آب است می‌توان آن را در داخل کشور اجرا کرد بدین معنی که برای نمونه برنج در دو استان گیلان و مازندران که آب کافی دارند و برای کشت آن مناسب بوده، کشت شوند به جای آنکه در خوزستان که میزان بهره‌وری پایین است.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان آب مصرف شده در ایران مربوط به بخش کشاورزی است، عنوان کرد: متوسط خوداتکایی انرژی کشور در سه سال گذشته برابر با ۵۴ درصد بوده که در برنامه ششم توسعه برای تحقق ۸۶ درصدی آن برنامه‌ریزی شده است و طبق آسیب‌شناسی صورت گرفته، کشاورزی در ایران دچار ناپایداری شده به گونه‌ای که ۶۰ درصد از سطح زیر کشت گندم و جو در کشور به صورت آبی است درحالی که در گذشته بیشتر به صورت دیمی این دو محصول کشت می‌شدند.

کشاورزی خاطرنشان کرد: ۲ میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار سطح زیرکشت گندم در کشور است که این میزان باید به ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار برسد و سال گذشته ۳۶۰ هزار هکتار زمین کشاورزی آبی گندم کاهش یافت و در حال برنامه‌ریزی هستیم که این مقدار را نیز افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه ضایعات کشاورزی در ایران بالا است، بیان داشت: امروزه کمبود آب مهترین بحران کشور است و برای صرفه‌جویی در مصرف آن در کشور باید همه فضای کشاورزی در کشور دگرگون شود به گونه‌ای که زراعت فقط از ابتدای پاییز تا اردیبهشت صورت بگیرد به دلیل اینکه در تابستان بارشی در کشور اتفاق نمی‌افتد، صیفی‌جات در گلخانه‌ها کشت شود و در صورت کشت صیفی‌جات در زمین‌های کشاورزی باید به صورت کاشت نشاء نه‌دانه و آبیاری میکروبی و استفاده از مارچ انجام گیرد.

* به ازای هر میلی‌متر خشکسالی ۹۰ میلیون دلار برابر با سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال به کشور خسارت وارد می‌شود

صابر گلکاری در این همایش اظهار داشت: موسسه تحقیقات کشاورزی دیم در ایران یک موسسه نوپا بوده که پنج سایت اصلی و ۱۱ مرکز تحقیقاتی در استان‌های مختلف دارد که با هدف بهبود تولیدات کشاورزی در اراضی دیم و پایداری زراعی در زراعت و دیم کشور با توسعه کشت گیاهان جایگزین به منظور تنوع‌بخشی به محصولات قابل کشت، رعایت نکات و تهیه ادوات مناسب، توسعه کشاورزی مناسب و افزایش درآمد کشاورزان فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به الگوی تغییرات اقلیمی کشور، افزود: ایران در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار دارد که متوسط بارندگی آن ۲۵۰ میلی‌متر و متوسط دمای هوای آن از منفی ۲۰ تا مثبت ۵۰ است و بیش‌ترین تغییرات در آب دهه ۷۰ رخ داده و در دهه‌های اخیر ایران شدیدترین خشکسالی را تجربه کرده است به گونه‌ای که به ازای هر میلی‌متر خشکسالی ۹۰ میلیون دلار برابر با ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال به کشور خسارت وارد می‌شود.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم با اشاره به اینکه نبود روند تغییرات در بارندگی کشور مربوط به رفتار محیطی انسان است، ادامه داد: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در ۳۰ سال آینده همه استان‌های کشور به جز ایلام، کهکیلویه و بویراحمد و بخش‌هایی از خراسان جنوبی بقیه استان‌ها روند کاهشی در میزان بارندگی داشته و دمای هوای ایران افزایش ۲ تا ۲ و نیم درجه‌ای خواهد داشت.

وی عنوان کرد: برای مقابله با کم‌آبی نیازمند توسعه گیاهان مرتعی، درختان جنگلی، کشت گیاهان دارویی، صنفی و … هستیم که این موارد خود می‌تواند به عنوان عوامل مهم در افزایش پایداری دیم کشور نقش داشته باشد.

* طرح جمع‌آوری کلکسیون گیاهان دارویی در آذربایجان‌غربی اجرا می‌شود

عبدالعلی غفاری اظهار داشت: آذربایجان‌غربی در تولیدات باغی رتبه سوم کشوری را داراست با وجود آن که از نظر سطح زیر کشت این محصولات در رتبه هفتم قرار دارد و در این استان متوسط دمای هوا ۸.۸ بوده و سردترین شهر این استان چالدران است.

وی با بیان اینکه در آذربایجان‌غربی ۵۰۰ گونه دارویی از رویشگر‌های مختلف جمع‌آوری شده است، افزود: آویشن، گل‌محمدی، مریم‌گلی از جمله این گیاهان بوده و در نظر داریم طرح جمع‌آوری کلکسیون گیاهان دارویی را در استان اجرا کنیم.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.