×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
همکاری جهاد کشاورزی و جهاد دانشگاهی ایلام برای توسعه کشت گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی،  «فاطمه جهانپور» – معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام، ضمن تاکید بر تداوم همکاری فی مابین جهاد دانشگاهی و جهاد کشاورزی در زمینه افزایش سطح زیر کشت و تولید قلمه و نشاء گیاهان دارویی از برنامه سازمان جهت تولید گل محمدی در قالب برنامه ششم توسعه در سطح ۱۰ هکتار خبر داد و اظهار کرد: کشت گل محمدی در استان وترجیحا  در اراضی شیب‌دارو همچنین توسعه کشت دیم گیاهان دارویی  خصوصا کاشت دیم گیاه دارویی آویشن زوفایی ( گونه بومی استان ایلام) در اراضی کشاورزان می‌تواند به افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی کمک کند.

«بابک افراز» مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این بازدید ضمن خرسندی از انجام چنین فعالیت‌هایی در سطوح گلخانه توسط جهاد دانشگاهی افزود با توجه به فضای گلخانه ای موجود در استان و تجربه جهاد دانشگاهی در این زمینه میتوان به تولید چند برابری گیاهان دارویی و خصوصا گل محمدی امیدوار بود.

وی تاکید کرد: با توجه به برنامه این سازمان جهت افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی و گل محمدی  در استان با همکاری دو نهاد می‌توان سطح گلخانه ها را افزایش داد و از این فرصت به نحو احسن استفاده کرد.

کاشت برداشت مزرعه تولید شیرین بیان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: در صورت افزایش سطح زیر کشت گلخانه ها جهت تولید قلمه گل محمدی و نشاء گیاهان دارویی توسط جهاد دانشگاهی می‌توان با هماهنگی‌های لازم توسط سازمان جهاد کشاورزی به کشاورزان نشاء یارانه‌ای تحویل داد.

افراز افزود:  در صورتی که مجوزهای لازم جهت تایید کیفیت نشاء و قلمه توسط جهاد دانشگاهی اخذ شود می‌توان با ابلاغ دستورالعمل لازم به شهرستانها جهت کشت گل محمدی و نشاء انواع گیاهان دارویی اقدام کرد تا از این پس  نشا و قلمه مورد نیاز استان توسط جهاد دانشگاهی تامین و در اختیار کشاورزان و بهره برداران قرار داده شود.

«علی فرضی نژاد» مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی در  حاشیه‌ی این بازدید گزارشی اززمان و نحوه اجرای فعالیت در گلخانه گیاهان دارویی جهت تولید محصولات تا فروش و بازاریابی ارائه و  اظهار کرد: پس از اجرای تجربه تقریبا موفق در زمینه تولید محصولات گیاهان دارویی در گلخانه اعم از نشاء و قلمه گیاهان دارویی و گلهای زینتی تولیدی در سطح حدود ۸۰۰ متر برنامه‌ای جهت فعال کردن ۲۰۰۰متر از دیگر گلخانه ها را در دستور کار قرار دادیم بطوری در حال حاضر از اردیبهشت امسال نیز کاشت توسعه‌ای به لیمو در گلخانه اجراشده است و امیدواریم پس از دریافت مجوزات لازم در زمینه تولید قلمه و نشا گیاهان دارویی اقدام به فعال نمودن سایر گلخانه ها یا توجه به اعلام نیاز استان جهت توسعه کشت خواهیم کرد.

وی تولید قلمه گل محمدی با کیفیت مناسب و  توسعه کشت این گیاه در استان با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب استان را از برنامه های مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی در قالب برنامه ششم توسعه اعلام کرد.

این بازدید با هدف تداوم همکاری‌ها در زمینه تولید گیاهان دارویی و آشنایی با فعالیت‌های انجام گرفته حوزه گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی انجام گرفت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.