×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برداشت کردیا در هرمزگان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان داوریی ؛گیاهان دارویی زیادی در استان هرمزگان وجود دارد که تعداد آنها مشخص و خواص درمانی آنها به اثبات رسیده است که در ایران هشت هزار گونه گیاهی وجود داره که دو هزار و ۳۰۰ نوع آن جز گیاهان دارویی محسوب می شوند از این رو در برخی از استان ها و شهرهای کشورمان هم به دلیل برخورداری از اقلیم و موقعیت جغرافیایی خاص انواع گیاهان دارویی را که بعضا نادر هم هستند میتوان پیدا کرد.

سپستان یا کردیا درختی  از تیره گاوزبان، زیبا و دارای میوه خوراکی که در کناره های خلیج فارس مخصوصا در استان هرمزگان می روید و در شهرستان حاجی آباد آن را درخت سپستان و در بشاگرد لوزی یا انبو در میناب امباووک می نامند.

گیاه کردیا در نواحی گرم زمین می روید که دو نوع وجود دارد یک نوع آن لمپچ و دیگری سپستان است که یک نوع آن میوه درشت که به آن لمپچ می نامند دارد و هنگام رسیدن میوه، گوشت میوه از دانه آن جدا میشود نوع دیگر میوه کوچک دارد و هنگام رسیدن گوشت میوه از دانه راحت جدا نمی شود.

میوه هر دو نوع(لمپچ و سپستان ) خوشه ای شکل است و هنگام رسیدن زرد رنگ و پس از خشک شدن سیاه رنگ می شود که بهترین نوع این گیاه در بحرین می روید، بلندی درخت آن به چند متر می رسد و ساقه درخت سفید رنگ و شاخه های آن سبز رنگ و کمی خشن است.

میوه درخت سپستان مصرف دارویی دارد و طبیعت آن معتدل است لذا افرادی که ریه هایشان خشک، تارهای صوتی شان ورم کرده و عطش مفرد دارند می توانند از میوه این گیاه بعه عنوان دارو استفاده کنند.

میوه سپستان در معالجه تب های گرم مزاج صفرایی همراه داروهای دیگر مصرف می شود و در ناراحتی های روده ای که در اثر افراط در مشروبات الکلی، مشروبات گازدار و یا مصرف ادویه های تند حاصل شده اند دارویی بسیار مفید است.

درون میوه‌ درخت سپستان یا کردیا شیره‌ای لزج و بی‌مزه است که برای درمان سرفه، رفع گرفتگی صدا و ملین سینه استفاده میشود همچنین سپستان کاهنده فشار خون، تب‌بر، ضد اسهال و مسکن قولنج روده است.

میوه‌ سپستان برای بهبود امراض کلیوی، ریوی و طحال از این گیاه دارویی می توان استفاده کرد و از برگ پودر شده سپستان برای تسکین سردرد، التیام زخم و جراحت به صورت موضعی کمک می گیرند.

قبل از پیدایش آنتی بیوتیک ها افرادی که مبتلا به سوزاک می شدند ضمن خوردن داروی اصلی سوزاک که امروزه نیز ارجحیت آن بر سایر داروها به اثبات رسیده، برگ های تازه سپستان را شب در آب خنک می خیساندند و عصاره اش را ناشتا می نوشیدند .

برگ درخت سپستان یا کردیا در حال حاضر در مراسمات عروسی هم استفاده می کنند در قدیم به جای پول کف دست عروس و داماد از برگ سپستان استفاده می کردند و برای تزیین حنا هم مورد استفاده قرار می گرفت و هنوز هم در برخی روستاها این رسم به جا مانده است.

از میوه نارس کردیا ترشی درست می کنند که فصل گل دهی این گیاه اواخر اسفند و فروردین ماه است و با نام علمی «کوردیا مکسیان» بومی استان هرمزگان است.

این درخت همیشه سبز در استان هرمزگان به صورت خودرو بوده و با توجه به خواص دارویی آن ضروری است تا در این زمینه برای تحقیق بیشتر و گسترش این گیاه تلاش بیشتری از سوی مسئولان مربوطه صورت پذیرد.

مدیر جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: برداشت میوه سپستان در این شهرستان آغاز شده و کشاورزان محصول خود را روانه بازار کردند.

 

مهراب عبدالعلیان مدیر جهاد کشاورزی هرمزگان اظهار کرد:درخت سپستان همیشه سبز با شاخه های گسترده و با چند تنه به ارتفاع سه الی پنج متر در استان هرمزگان و دیگر استان ها از سیستان و بلوچستان و…می روید و میوه آن به بزرگی میوه گیلاس است.

وی بیان کرد: اوایل بهار فصل گل دهی این درخت است و برداشت میوه آن در خرداد آغاز می شود و تا پایان تیر ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی هرمزگان افزود: مردم منطقه از میوه نارس سپستان  برای درست کردن انواع ترشی استفاده می کنند که علاوه بر مصرف خوراکی برای درمان بیماری های استخوانی، آسم و کمر درد مفید است.

کارشناس باغبانی و گیاهان دارویی جهاد کشاورزی هرمزگان تصریح کرد: این شهرستان با داشتن آب و هوای مساعد و زمینهای حاصلخیز یکی از مناطق رشد گیاهان دارویی دراستان هرمزگان است به طوری که تاکنون بیش از هزاران گونه گیاه با خاصیت دارویی در این استان شناسایی شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.