×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۷۶ میلیارد تومان ارزش تولیدات گیاهان دارویی لرستان

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری مهر مطابق برخی آمار بیش از هزار و ۷۰۰ قلم گیاه در منطقه زاگرس و لرستان می‌روید که از این تعداد بیش از ۴۰۰ گونه آن‌ها ازجمله گیاهان دارویی منحصربه‌فردی هستند که مورد مصرف دارویی و صنعتی قرار می‌گیرند.لرستان با موقعیت جغرافیایی خاص در مرکز رشته‌کوه زاگرس یک مرکز پژوهشی بی‌نظیر در عرصه گیاهان دارویی محسوب می‌شود، مرکزی که بسیاری از گونه‌های گیاهی این دیار پرظرفیت را در خود جای‌داده است.

از سوی دیگر استان لرستان ازنظر تنوع اقلیمی یکی از نقاط کمیاب کشور محسوب می‌شود که همین امر سبب تنوع گیاهان دارویی استان شده است به‌طوری‌که مطابق برخی آمارها بیش از  ۳۰۰ گونه گیاهی با خواص دارویی فراوان در استان لرستان شناخته‌شده است.

این در حالی است که استفاده از پتانسیل‌های طبیعی نهفته در منابع طبیعی استان می‌تواند در راستای اشتغال‌زایی و به‌کارگیری دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط مؤثر باشد که ازاین‌دست می‌توان به ظرفیت‌های موجود در بخش گیاهان دارویی اشاره کرد.

عبدالرضا بازدار رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در ستاد اقتصاد مقاومتی لرستان در سخنانی با اشاره به وجود هزار و ۷۰۰ گونه گیاهی در لرستان اظهار داشت: از این تعداد بیش از ۳۰۰ گونه مصرف دارویی و صنعتی دارد.

وی بابیان اینکه لرستان به لحاظ اقلیمی و خاک حاصل خیر یکی از استان‌های مطلوب در حوزه کشت گیاهان دارویی محسوب می‌شود ادامه داد: گیاهان دارویی در لرستان هم رشد خوبی دارند و هم دارای عصاره باکیفیت بالایی هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به فعالیت سه واحد فرآوری گیاهان دارویی در لرستان بیان داشت: هم‌اکنون سطح زیر کشت گیاهان دارویی لرستان بیش از ۷۶۸ هکتار است.

بازدار میزان تولیدات گیاهان دارویی لرستان را سه هزار و ۸۷۱ تن عنوان کرد و افزود: ارزش ریالی گیاهان دارویی تولیدشده لرستان بیش از ۷۶ میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به توجه به کشت گیاهان دارویی در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: پیش‌بینی‌شده که سطح زیر کشت گیاهان دارویی لرستان در سال ۹۶ بیش از ۱۵۰ هکتار باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان بر ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی گیاهان دارویی و همچنین سرمایه‌گذاری در این زمینه تأکید کرد و افزود: این حوزه ظرفیت بسیار مطلوبی برای ایجاد اشتغال در استان محسوب می‌شود.

به‌هرروی استفاده مطلوب، منطقی و بهینه از ظرفیت‌های طبیعی و خدادادی هر منطقه راهکاری است که علاوه بر ایجاد ارزش‌افزوده می‌تواند کشور را در مسیر خودکفایی و استفاده از قابلیت‌های بومی خود رهنمون سازد که در مورد گیاهان دارویی ضمن تأمین بخشی از نیازهای عمده بهداشتی و درمانی جامعه می‌تواند زمینه‌ساز حضور ایران در بازارهای جهانی را نیز فراهم سازد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.