×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کسب درآمد ۴۰۰ میلیونی با تولید گیاهان دارویی توسط بانوی گلستانی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از نیلکوه، پرداختن به مقوله اقتصاد مقاومتی در جامعه بسیار حائز اهمیت است و هر کس که دلسوز کشور است باید به منویات مقام معظم رهبری در این حوزه جامعه عمل پوشانده و نقش خود را در اقتصاد مقاومتی ایفا کند و کشت گیاهان دارویی پرسود یکی از اسانترین راههای اقتصاد مقاومتی است.

برخی با شنیدم واژه اقتصاد مقاومتی فکر می‌کنند که باید کارهای خارق‌العاده اقتصادی انجام دهند اما تولیدکنندگان اقتصاد مقاومتی بر این اعتقاد نیستند و با تولید خود علاوه بر اینکه نیاز جامعه را برطرف می‌کنند باعث اشتغال‌زایی و کسب درآمد ولو اندک برای خود و اطرافیانشان می‌شوند.

کشت گیاهان دارویی پرسود

کشت گیاهان دارویی پرسود توسط بانوی گلستانی

یکی از فعالان اقتصاد مقاومتی شهرستان گالیکش بانویی است که با کشت گیاهان دارویی پرسود و برداشت گیاه دارویی خودرو «خارمریم» («ماریتیغال» یا «قنقال») که در استان گلستان به آن توجهی نمی‌شود موجبان کسب درآمد میلیونی را برای خود فراهم کرده است.

در ادامه گفتگوی نیلکوه را با این بانوی گالیکشی می‌خوانید:

لطفاً خودتان را برای خوانندگان نیلکوه معرفی کنید؟

«سارا پارسیانی» ساکن روستای «چقر بش قارداش» از توابع بخش لوه شهرستان گالیکش و هم‌اکنون دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی توسعه روستایی دانشگاه گرگان هستم.


حتما بخوانید:

راهنمایی هایی برای درآمدزایی و اشتغال با کشت و تولید گیاهان دارویی


 

چه شد که به فکر این کار افتادید؟

چند سالی است بحث کشت گیاهان دارویی پرسود و فروش گیاهان دارویی در سطح کشور فراگیر شده و هرروز به تعداد طرفداران طب مکمل افزوده می‌شود من نیز اقدام به یادگیری کاربرد گیاهان دارویی کردم و اطلاعات خودم را در این زمینه افزایش دادم.

ازآنجایی‌که به کشت و کار گیاهان علاقه‌مند بودم؛ منطقه‌ی خودمان را بهشت گیاهان دارویی یافتم و تصمیم گرفتم در همین منطقه‌ی خودم اقدام به جمع‌آوری گیاهان دارویی کنم.

یکی از گیاهان دارویی که دانه بسیار ارزشمندی دارد «خارمریم» است که توجهی به این محصول در استان گلستان نمی‌شود و تصمیم به جمع‌آوری آن گرفتم.

پرسودترین گیاهان دارویی

پرسودترین گیاهان دارویی را بشناسید و سپس اقدام به کشت کنید

آیا این گیاه را کشت می‌کنید؟

خیر؛ گیاه دارویی خار مریم به‌عنوان یک گیاه خودرو در گلستان در حاشیه جاده‌ها و اراضی غیر کشاورزی می‌روید.

در صورت تخصیص اعتبار برنامه‌ی مناسبی برای کشت و پرورش گیاهان دارویی دیگر در شهرستان گالیکش دارم.

برای نمونه بااعتباری که سال ۹۵ از بسیج سازندگی شهرستان دریافت کردم بهار امسال اقدام به کشت گیاهان دارویی پر سود مثل کدو پوست‌کاغذی یا کدو طبی کردم که تا این مرحله تولید از این محصول کاملاً موفقیت‌آمیز بوده است.

همچنین گیاهان مختلفی دارویی مانند قارچ دنبلان، بومادران، بابونه، گزنه، گل ماهور، گل ختمی، گل بنفشه، گل‌گاوزبان و… نیز به‌صورت خودرو در شهرستان گالیکش می‌رویند که برای جمع‌آوری و فروش آن‌ها نیز برنامه‌هایی داریم.

برداشت ماریتیغال خارمریم

برداشت مکانیزه خارمریم یا ماریتیغال

در هر هکتار چقدر دانه خار مریم برداشت دارید؟

برداشت این محصول به‌صورت مکانیزه و توسط کمباین انجام می‌شود و در هر هکتار از اراضی خودرو نیم تن برداشت محصول داریم؛ البته سه عامل سبکی بذور، ریزتر بودن و خطای نیروی انسانی در این مورد تأثیرگذار است.

با رفع نواقص و کشت این محصول به‌طور متوسط از هر هکتار بین یک الی یک و نیم تن محصول قابل‌برداشت است.

این محصول را کجا به فروش می‌رساند و کیلویی چند است؟

به دلیل نبود دستگاه‌های فراوری و شرکتی که بتوانند از گیاهان دارویی در شهرستان‌ها استفاده‌ی بهینه داشته باشد محصول ما در شهرهای بزرگ استان‌های هم‌جوار به فروش می‌رسد.

قیمت فروش هم در بحث گیاهان دارویی نوسانات فوق‌العاده زیادی دارد. به‌ندرت پیش می‌آید گیاه دارویی طی دو سال دچار نوسان قیمت نشود اما پیش‌بینی می‌شود از فروش محصول امسال درآمد ۶۰ میلیون تومانی عاید ما شود.

کشت گیاهان دارویی پرسود

کشت گیاهان دارویی پر سود توسط خانم سارا پارسیانی

امسال در چه سطحی برداشت دارید و پیش‌بینی شما چه مقدار از برداشت محصول است؟

امسال دومین سالی است که اقدام به برداشت بذر «ماریتیغال» نمودم. سال گذشته توانستم پنج‌تن برداشت نماییم که با توجه به هزینه‌های برداشت سود ناچیزی در حد ۱۵ میلیون تومان عاید ما شد.

تاکنون امسال ۱۰ تن برداشت محصول داشتیم و امید است ۱۰ تن دیگر نیز برداشت داشته باشیم.

برنامه‌هایی که در این حوزه‌ی کاری و کشت گیاهان دارویی پرسود دارید بفرمایید؟

ایده‌ها و برنامه‌های بی‌شماری در این زمینه‌دارم و جسورانه عرض می‌کنم که قدرت تحول بنیادی در عرصه‌ی کشاورزی را در خود می‌بینم ولی به دلیل نبود بودجه و اینکه بدون حمایت نهادهایی نظیر جهاد کشاورزی تحول بنیادی شاید برای یک فارغ‌التحصیل کشاورزی کار دشواری باشد.

ولی با توجه به شرایط و توانایی خودم تمام تلاشم را خواهم کرد تا بر محدودیت‌ها غلبه کرده و در سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» جسورانه و غیرتمندانه در زمینه کشت گیاهان دارویی پر سود فعالیت داشته باشم انشا الله …

در صورت حمایت جدی مسئولین از فعالان این بخش می‌توانیم معضل بیکاری را در بین فارغ‌التحصیلان کشاورزی ریشه‌کن کنیم و برای الگوی بهینه‌ی کشت تعریفی نو ارائه نماییم و ساختار سنتی و فرسوده‌ی کشاورزی استان را بازآفرینی کنیم. اگر حمایت کنند قطعاً می‌توانیم …

خارمریم ماریتیغال

خارمریم یا ماریتیغال

این گیاه دارویی و خواص آن را معرفی بفرمایید؟

این گیاه یعنی خارمریم یا ماریتیغال یک نوع آنتی‌اکسیدان قوی است و ماده‌ای به نام گلوتاتیون(Glutathione) موجود در این گیاه نقش عمده‌ای در سم‌زدایی کبد ایفا می‌کند.

خارمریم از ایجاد سنگ صفرا پیش‌گیری و بیماری را درمان می‌کند.

این گیاه، در مقابله با سرطان پروستات، رحم و سینه مؤثر است و رشد سلول‌های سرطانی را نیز کاهش می‌دهد.

این گیاه اثربخشی داروهای مربوط به شیمی‌درمانی را نیز افزایش می‌دهد.

مقاومت انسولین در بیمارانی که از دیابت نوع ۲ رنج می‌برند را کاهش می‌دهد.

خارمریم، در کاهش میزان کلسترول خون مؤثر است و کلسترول مفید را نیز افزایش می‌دهد.

ماریتیغال

ماریتیغال از گیاهان دارویی درآمدزا است

بذر ماریتیغال

بذر خارمریم یا ماریتیغال

خشک کردن بذر ماریتیغال

خشک کردن بذر ماریتیغال

  1. م. حسنی

    با سلام
    میشه اطلاعات بیشتری در خصوص گیاهان دارویی که تولید میکنید برام بفرستید . چطور میشه با شما در تماس بود . ممنونم

  2. مهندس

    با عرض سلام
    گیاه خار مریم در استان گلستان بصورت خودرو بوده در صورتی که اگر توجه نمایید بغل های جاده های این استان مملو از این گیاه، گیاهی کم توقع می باشد و شرایط کشت بدون ریسک دارد منتها خار مریم با این درآمدی که اینجا فرمودین نمی‌باشد بعدشم این گیاه بازار بسیااار سختی دارد.
    سپاس

  3. علی خلیلیان شلمزاری

    با سلام چطور میشه با خانم مهندس تماس گرفت و مشاوره داشت

  4. علی

    سلام. من میخوام به صورت حرفه ای وارد این صنعت بشم ولی فعلا تو انتخاب گیاه مشکل دارم، مگه نه هر دانش فنی که نیاز باشه برای فرآوری رو دارم. لطفا راهنمایی کنید

  5. سعید

    سلام من در منطقعی خشک در شرق اصفهان اخرین ساحل زاینده رود و نزدیک گاوخونی با ابو هوای گرم و خشک حدود یک هکتار زمین دارم ویک چاه اب دارم که هر ۴ روز یکبار میتونم حدود دوهزار متر ابیاری کنم لطفا راهنمایی کنید چه نوع گیاه دارویی مناسبه براش و راهنمایی کنید و طریقه کاشت و داشت و برداشت رو هم بگید ممنون

  6. محمدرضا اشکوری

    سلام درقم نزدیک ۳ هزارمترزمین دارم چه کشتی برای من مناسب هست قبلا ازمحبتتون تشکر میکنم وممنون البته زمین تقریبا سنگلاخی است

  7. مهدی

    سلام مهندس عزیز، من تو شهرک گلخانه‌ای گلفام -تهران -پاکدشت، گلخونه دارم با تجهیزات فول، الان هم قلم بنت قنسول و هم گلدونی بنت قنسول تولید میکنم، دنبال ی گیاه دارویی هستم که هم گلخونه خوب نیاز داشته باشه و هم قیمت بالا و بازار خوبی داشته باشه،چون از بی بازاری و ضرر دادن دیگه خسته شدم، میتونید کمکم کنید.

  8. ثنا

    سلام
    سمیه خانم
    الان خیلی از گلخونه های شهرک گلخانه ای فلاورجان، به کشت آلوورا مشغولن، ظاهرا هم راضی هستن. هم مصرف آب پایینی داره و هم هزینه کارگری اون نسبت به خیلی از کشت های دیگه کمتر.

    موفق باشید

  9. امیر

    سلام ۷ هکتار زمین دیم دارم چه محصولی بکلرم که سود دهی بیشتری برام داشه باشه

  10. شهاب

    سلام لصفا در خصوص بازار فروش و چگونگی تولید رهنمایی بفرمایید من در استان کرمانشاه هستم و قصد پرورش گیاهان دارویی را دارم خواهشمندم کمک و رهنمایی بفرمایید ممنونم

  11. سمیه

    سلام خوبین یه خواهش داشتم روستای ماتوابع اصفهان کم آب هست وزمین هم کم داریم حدود دوجریب گلخانه دارییم چه گیاه دارویی برای روستای توابع دهاقان استان اصفهان با اب وهوای گرم وخشک پیشنهاد میفرمایید قبلا ازمحبتتون تشکر میکنم

  12. نعیمه

    سلام خسته نباشید منم خیلی به کشت گیاهان دارویی علاقمندم..ولی هیچ راهنمایی ندارم..میشه شما در مورد بازار فروش اطلاعی بدهید ممنون میشم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.