×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آلوئه ورا، گیاهی سرشار از خواص و نیازمند احتیاط در مصرف

ژل آلوئه ورا صبر زرد

آلوئه ورا (صبر زرد)

آلوئه‌ورا که از گیاهان زینتی و دارویی است، دارای طبع گـــرم و خشک است و آن را گیاه شگفت‌انگیز،گیاه شفابخش، گیاه ابدیت، سرچشمه جوانی نیز می‌نامند. این گیاه بومی آفریقای شمالی است و سابقه استفاده از آن به سال ۱۷۵۰ قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. نخستین بار مصری‌ها آن را برای درمان زخم‌ها، سوختگی‌ها و عفونت‌ها به کار می‌گرفتند.

پس از آنها یونانی‌ها، اسپانیایی‌ها و آفریقایی‌ها به شیوه‌ها و منظورهای مختلف از گیاه آلوئه‌ورا استفاده می‌کردند. وقتی برگ گیاه را از وسط تکه می‌کنیم، ماده لزج و ژلاتینی شکلی از آن خارج می‌شود که این ماده همان، ژل یا شیره آلوئه‌ورا است. از ژل‌های موجود در برگ این گیاه در تولید محصولات مختلفی نظیر نوشابه، کمپوت، آدامس، انواع کرم‌های زیبایی و بهداشتی، صابون، قرص‌، شامپو و ده‌ها فرآورده دیگر استفاده می‌شود.

ژل این گیاه با نفوذ به عمق سلول‌ها و تاثیر بر روی DNA آنها از تغییر شکل‌شان بر اثر عوامل بیرونی جلوگیری کرده و عمر سلول‌ها را نیز افزایش می‌دهد و به سیستم ایمنی بدن کمک و از این رو در درمان و ساخت واکسن علیه ویروس‌ها کاربرد دارد.

خواص

آلوئه‌ورا برای تقویت‌ بدن و معالجه آسم‌، یبوست‌، صرع‌، اسهال خونی، اگزما‌، بیماری کبدی‌، ریزش مو‌، خارش ناشی از گزیدگی حشرات، التیام زخم‌ها‌، تصفیه خون و ترمیم زخم استفاده می‌شود. ضمنا برای نگهداری آلوئه‌ورا برگ را بعد از برش داخل کاغذ پیچیده و در قسمت پایین یخچال نگهداری کنید.

ژل آلوئه‌ورا برای استعمال خارجی، ماده بی‌خطری است؛ اما در موارد نادری ممکن است سبب واکنش‌های آلرژیک شود. این نوع ژل یک ماده تسکین‌دهنده و زیباکننده و مرطوب‌کننده پوست است که به شما کمک می‌کند پوست تان سالم و شاداب بماند و آسیب‌های آن ترمیم شود و برای هر فردی با هر نوع پوستی(پوست چرب، پوست خشک، پوست حساس یا پوست طبیعی می‌تواند استفاده شود.

همچنین در درمـــان زخم‌هــای عمیق مــوثر نیســت و شیره آن می‌تواند سبب گرفتگی یا اسهال روده‌ای شدید شود.
احتیاط

زنان باردار نباید از این ماده استفاده کنند. زیرا ممکن است سبب انقباض‌های رحمی و سقط جنین شود و در زنان شیرده نیز از آنجا که امکان تلخ شدن شیرشان وجود دارد، نباید استفاده شود. از مضرات احتمالی دیگراین ماده می‌توان به تشدید بواسیر، التهاب دیورتیکـــول، کولیت یا سندرم روده تحریک‌پذیر‌(IBS) اشاره کرد.

ضمنا مصرف طولانی مدت این ماده سبب وابستگی به آن شده یا تعادل الکترولیتی بدن را مختل کرده و نیز سبب کمبود پتاسیم می‌شود. کودکان زیر ۱۲ سال نیز نبایستی از این گیاه استفاده کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.