×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
شناسنامه دار کردن گیاهان دارویی راهی برای حفظ آنهاست

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی دکتر حسین زینعلی درگفت وگو با خبرنگارعلمی ایرنا افزود: با شناسنامه دارکردن گیاهان دارویی علاوه بر مقابله با برداشت بی رویه آنها می توان بر میزان تولید، برداشت و فروش محصولات، کنترل و نظارت جدی کرد.

وی با اشاره به اینکه با اجرای دقیق این طرح، نمی توان گیاهان دارویی را به صورت غیرمجاز عرضه کرد،گفت: با اجرای این طرح، می توان عرضه غیرمجاز گیاهان دارویی را در هر مکانی به عنوان محصول قاچاق، مصادره کرد تا امکان فروش غیرمجاز آنها وجود نداشته باشد.

زینعلی تاکید کرد: در کشورهای پیشرفته محصولات خود را از این طریق کنترل و نظارت می کنند و ما هم باید زیرساخت های لازم را برای اجرای این طرح مهم فراهم آوریم تا از مزایایی آن بهره مند شویم.

وی راهکار دیگر برای جلوگیری از برداشت بی رویه گیاهان دارویی را واگذاری اراضی طبیعی و مراتع به صورت داوطلبانه به مردم اعلام کرد و گفت: مردم با نظارت متولیان این حوزه هم از این گیاهان مراقبت می کنند و هم برداشت آنها را به صورت اصولی و مناسب انجام می دهند.

رئیس انجمن گیاهان دارویی شاخه استان اصفهان به نقش موثر اقدامات فرهنگی برای مقابله با برداشت بی رویه این گیاهان اشاره و بیان کرد: با اینگونه اقدامات هم می توان از گیاهان دارویی حفاظت کرد و هم زمینه ایجاد اشتغال و درآمد را برای مردم و دولت فراهم کرد.

وی ادامه داد: هرچند فقر و بیکاری مهمترین عامل برداشت بی رویه گیاهان دارویی از مراتع و عرصه های طبیعی است اما با اقداماتی مانند واگذاری داوطلبانه اراضی طبیعی و مراتع می توان با این معضل مقابله کرد.

زینعلی با اشاره به اینکه ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری استان ها به دلیل محدودیت نیروی انسانی وتجهیزات، امکان نظارت کامل و دقیق بر این کار را ندارد،گفت: خیلی از گیاهان دارویی از عرصه های طبیعی برداشت می شوند و ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری استانها اطلاعی از این موضوع ندارند.

وی ادامه داد: اگر این کارها به نتیجه مطلوب برسد، خیلی از مشکلات ما در این زمینه برطرف می شود در غیر این صورت همچنان شاهد برداشت بی رویه گیاهان دارویی از عرصه های طبیعی و در نهایت انقراض آنها خواهیم بود.

زینعلی برلزوم توسعه کشت انبوه گیاهان دارویی در کشور تاکید کرد و گفت: کشور ما ظرفیت های بسیاری در تولید انبوه این گیاهان دارد. توسعه کشت انبوه این گیاهان هم می تواند زمینه رفع این معضل را فراهم آورد.

تحقیقات دانش­ پژوهان نشان می دهد که از هشت هزار گونه گیاهی موجود در کشور، بیش از دو هزار و ۳۰۰ گونه دارای خواص دارویی، عطری، ادویه ای و آرایشی بهداشتی هستند.

تعدادی از آنها، گیاهان انحصاری ایران می باشد. سرزمین ایران از نظر تنوع اقلیمی، کشوری ممتاز بوده و به لحاظ غنای گیاهی و تنوع زیستی دارای ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده جهانی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.