×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
فرهنگ سازی کاشت گیاهان دارویی در منازل

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از  ایران اکونومیست؛ دکتر محمدباقر رضایی افزود: این گیاهان علاوه بر زیبایی و نشاط ‌آور بخش بودن، دارای خواص متعدد دارویی هستند که خانواده ها پس از دوره رشد و نمو آنها می توانند از آن خواص دارویی بهره مند شوند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر برخی از خانواده ها به کاشت گیاه دارویی در باغچه یا گلدان روی آورده اند و بهتر است این موضوع در همه خانواده ها نهادینه شود.

رئیس انجمن گیاهان دارویی ادامه داد: برخی به دلیل آشنایی نداشتن با گیاهان دارویی، از کاشت آنها در باغچه منازل خودداری کرده یا آنها را به عنوان علف هرز از بین می برند.

رضایی بر لزوم توسعه کاشت گیاهان دارویی در میادین شهرها و پارک ها نیز تاکید کرد و افزود: در میادین و پارک های شهرها هم می توان در کنار سایر گل ها، به کاشت گیاهان دارویی پرداخت.

وی بیان کرد: در برخی از میادین و پارک های شهرها گونه هایی از گیاهان دارویی کاشته می شود اما این روند باید تغییر کند تا شاهد کاشت هدفمند و بیشتری از گیاهان دارویی در این مناطق باشیم.

رضایی افزایش آگاهی مردم از خواص گیاهان دارویی را ضروری دانست و با اشاره به نقش موثر رسانه ها در زمینه ترویج فرهنگ کاشت گیاهان دارویی در منازل گفت: رسانه ها با اطلاع رسانی صحیح و به موقع می توانند نقش بسزایی در ترویج فرهنگ کاشت گیاهان دارویی داشته باشند.

به گفته وی، همچنین می توان گیاهان دارویی گلدانی را در اختیار دانش آموزان قرار داد تا ضمن آموزش کشت این گیاهان، زمینه ترویج کاشت آنها در منازل نیز فراهم شود.

رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی گفت: با تعیین الگوهای مناسب سعی کردیم این موضوع در جامعه نهادینه شود و تلاش شده است تا از توان و ظرفیت مجموعه هایی مانند وزارت آموزش و پرورش برای تحقق این امر استفاده شود.

وی در خصوص خواص برخی گیاهان دارویی و معطر گفت: گیاه دارویی گل قاصدک بهترین آرام بخش است که در مکان های طبیعی در مدت کوتاهی رشد می کند؛ می توان این گیاه را در میادین و پارک ها کاشت و از اثرات دارویی آن استفاده کرد.

رضایی، بابونه را به عنوان یکی دیگر از گیاهان دارویی معرفی کرد و افزود: این گیاه دارویی معمولا در اواسط اردیبهشت ماه در مکان های طبیعی سرسبز می شود؛ می توان این گیاه را در مناطق شهری کاشت و علاوه بر زیبایی، از خواص دارویی آن استفاده کرد.

وی ادامه داد: گیاهان دارویی مانند سایر گیاهان و درختان خاصیت کاهش آلودگی داشته، در پاکی هوا نقش موثری دارند و در تابستان نیز در تلطیف هوا و ایجاد شادابی در افراد نقش بسزایی دارند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.