×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
افتتاح برنامه ادغام خدمات طب سنتی در سطوح اول نظام ارائه سلامت

محمود خدادوست

محمود خدادوست  در آیین افتتاح برنامه ادغام خدمات طب سنتی در سطوح اول نظام ارائه سلامت گفت: بهورزان باید ارتباط با مردم را در سطح بالا نگه دارند و برای تغییر رفتارها در بین مردم تلاش کنند.

مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه عبادت و خدمت دو بال رسیدن به خداوند است، گفت: خدمت در حوزه سلامت باقیات‌الصالحاتی برای افراد محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی از سال ۱۹۷۸ طب سنتی را در دستور کار گذاشت اما ایران در این زمینه عقب است، گفت: ریشه‌دار بودن طب سنتی در فرهنگ و باور مردم، ویژگی کل‌نگر بودن طب سنتی و در دسترس بودن و ارزان بودن خدمات طب سنتی عامل موثری در گرایش به این حوزه است.

وی طب سنتی را کمک‌کننده به اقتصاد دانست و گفت: بسیاری از تدابیر ساده که در طب سنتی بیان شده با در نظر گرفتن خط قرمزهای طب راهگشا است و از بسیاری هزینه های درمانی از جمله مصرف داروهای شیمیایی و تشخیص‌های پاراکلینیکی غیر ضروری جلوگیری می‌کند.

مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه پزشکان باید به نکات تغذیه‌ای مورد نیاز برای راهنمایی بیماران آگاهی داشته باشند، گفت: بهورزان نیز باید با آگاهی از اصول مورد نیاز در تغذیه به بیماران پاسخ دهند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۵۰ رشته طب مکمل وجود دارد، اظهار داشت: امکان سوء استفاده در این حوزه وجود دارد و باید خدمات تایید شده را در دسترس مردم قرار داد.

مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: باید بستر قانونی لازم برای پاسخگویی به سئوالات مردم فراهم و از فعالیت افراد فرصت‌طلب جلوگیری شود.

خدادوست با بیان اینکه باید خدمات ضابطه‌مند، منطقی و بدون بزرگنمایی و اثرات کاذب در کنار طب رایج به عنوان پیشگیری و درمان تکمیلی مدنظر قرار گیرد، گفت: مردم نیز از این طریق می‌توانند نیاز خود را از مراکز مورد تایید نظام سلامت دریافت کنند.

وی با بیان اینکه طب سنتی در ایران مبتنی بر پیشگیری و سلامت‌محور است، گفت: علت اصلی بیماری‌های غیر واگیر سبک زندگی غلط است که اولین راه مداخله در این موضوع اصلاح سبک زندگی است.

مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اولین قدم در درمان را تدبیر دانست و با بیان اینکه رویکرد طب سنتی اصلاح سبک زندگی است، تأکید کرد: پیام اصلی طب سنتی، توجه به پیشگیری است

وی با تأکید بر لزوم توجه به کتاب‌های ارزشمند در طب سنتی و با انتقاد از نگاه افراطی به این نوع طب گفت: تمام موارد مطرح شده در کتاب‌های طب سنتی قابل قبول نیست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.