×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
طرح توسعه کشت زعفران ازبکستان تا سال ۲۰۱۹ میلادی

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از روزنامه آسیا بر اساس طرح ایجاد مزارع گیاهان دارویی در زمین‌های جنگلی و واحدهای کشاورزی توسط وزارت کشاورزی ازبکستان در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ میلادی در ۲۳ منطقه از این جمهوری زعفران کشت می‌شود.

saffron-field مزرعه زعفران

saffron-field مزرعه زعفران

بر اساس این گزارش، نتایج تحقیقات دانشمندان در کشت زعفران نشان داده که این گیاه به طور کامل با شرایط خاک و آب و هوایی ازبکستان سازگار است.

زعفران‌ را در مناطق کوهستانی و دامنه‌های کوه «فرغانه»، استان‌های «تاشکند»، «سمرقند»، «قشقه‌دریا»، «سورخاندریا»، «نوایی» و «جزخ» می‌توان کشت.

در سال جاری مزارع زعفران در استان قشقه‌دریا از جمله ۴ هکتار در ناحیه‌های «یکه‌باغ» و «کتاب» و ۳ هکتار در ناحیه «شهرسبز» ایجاد خواهد شد.

پرورش زعفران امکان تهیه این گیاه با ارزش‌ را در شرایط محلی و بهره‌برداری از آن در زمینه‌های داروئی و صادرات آن را فراهم خواهد کرد.

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در چهارچوب سفر خود به استان قشقه‌دریا در روزهای ۲۴ و ۲۵ فوریه سال جاری میلادی تأکید کرد: کشت زعفران در جهت تولید مواد خام برای فرآورده‌های داروئی نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

شرایط آب و هوایی ازبکستان پرورش بسیاری از گیاهان داروئی‌ را میسر می‌کند.

هم‌اکنون نیز پیشنهاداتی در جهت ایجاد مزارع برای کشت آزمایشی این گیاه تهیه شده است.

در حال حاضر، زعفران در بیش از ۱۵ کشور جهان، از جمله جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، آذربایجان، روسیه، چین، هند و استرالیا کشت می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.