×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
التیام زخم معده با “رشکک”

به گفته مدیر پروژه دهکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌ جنوبی، ریشه گیاهی به نام «رشکک» یا «رشگک» علاوه بر درمان اسهال خونی و قطع خونریزی می‌تواند در التیام زخم معده کاربرد مفیدی داشته باشد.

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی، به نقل از ایسنا ، محسن پویان اضافه کرد: رشگک گیاهی از خانواده گل سرخ یا rosaceae است که در کتب گیاهان ایران به نام‌های مسیکه، توت روباهی، علف‌خونی و قیطره از آن یاد شده است.

وی افزود: طول شاخه‌های این گیاه علفی در شرایط مناسب به حدود ۴۰ سانتی‌متر می‌رسد و برگ‌های مرکب آن شامل هفت تا ۱۵ برگچه است. حاشیه برگچه‌ها دندانه‌دار و گلهای آن سبزفام و فشرده‌اند و در انتهای ساقه ظاهر می‌شوند.

پویان با اشاره به اینکه قسمت‌های مورد استفاده این گیاه، ریشه، برگ و شاخه‌های گل‌دار آن است، تصریح کرد: این گیاه از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی بوده که در ایران، چین و هند از آن استفاده می‌شده است.

او یادآور شد: برگ‌های گیاه خاصیت تب‌بر دارد و برای کوفتگی و ضرب خوردگی اعضاء از آن استفاده می‌شود و پخته شده برگ آن نیز برای تقویت معده مفید است. ساقه زیرزمینی و ریشه گیاه ظاهری قهوه‌ای رنگ دارد که داخل آن زرد رنگ است، و ریشه گیاه را می‌توان از اواسط بهار تا اواخر تابستان برداشت و خشک کرد.

پویان اضافه‌ کرد: ریشه گیاه برای اسهال خونی، قطع خونریزی و التیام زخم معده مفید بوده و به صورت استعمال خارجی برای درمان زخم‌ها و سوختگی‌ها مصرف می‌شود.

وی اظهار کرد: این گیاه ترشحات غیرمعمول عادت ماهیانه در زنان را برطرف کرده و برای عوارض بعد از زایمان نیز مصرف آن توصیه شده است. همچنین ریشه گیاه برای معالجه سل، آبله‌مرغان و دفع کرم‌های انگلی نافع است و دم‌کرده ریشه و برگ به صورت استعمال خارجی ناراحتی‌های پوستی را برطرف می‌کند.

به گفته وی، این گیاه در خراسان‌جنوبی در جنوب بیرجند، بنددره، بند عمرشاه، خراشاد، نوفرست و نیز درمیان، سربیشه و سرایان مشاهده می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.