×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افزوده‌شدن دو حکم برای توسعه طب سنتی در برنامه ششم توسعه

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، دکتر محمود خدادوست، عضو شورای ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری گفت: در برنامه پنجم توسعه بند «ه» ماده ۳۴، ماده‌ای مبنی بر موظف بودن وزارت بهداشت برای فراهم کردن زمینه لازم در جهت فراهم آوردن استفاده از ظرفیت طب سنتی، فرآورده‌های گیاهی  ذکر شده بود. در برنامه ششم توسعه در صدد بودیم با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت، حکمی قانونی از سوی مجلس داشته باشیم.

دکتر محمود خدادوست

دکتر محمود خدادوست

وی توضیح داد: در بند ۱۲ سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری بر بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه کردن طب سنتی ایران تاکید شده است. طبیعتاً نیاز به یک تکلیف قانونی از سوی مجلس در راستای سیاست‌های کلی ابلاغی سلامت احساس می‌شد. به همین دلیل از سال گذشته تلاش شد در لایحه دولت این موضوع ذکر شود.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور افزود: ازآنجایی‌که دولت بنا داشت احکام برنامه ششم بسیار محدود و مختصر در چند صفحه ارائه شود، علیرغم این که یکی از بندهای پیشنهادی وزارت بهداشت برای لایحه دولت بحث طب سنتی بود، اما به علت محدودیت این بند حذف شده بود.

وی خاطرنشان کرد: با پیگیری‌هایی که از طریق نمایندگان مجلس صورت گرفت و با توجه به این که نمایندگان مجلس اعتقاد و تعصب خاصی در استفاده از طب سنتی در نظام سلامت دارند و از طریقی استفاده از این ظرفیت را در راستای اقتصاد مقاومتی می‌دانستند، موفق شدیم در کمیسیون تلفیق مجلس گذشته احکامی را برای برنامه توسعه ششم بگیریم.

خدادوست با اشاره به تغییر مجلس و تدوین مجدد برنامه ششم توسعه گفت: در تدوین مجدد، بنا شد بررسی برنامه ششم توسعه بازگشت به لایحه دولت باشد و چون ما در لایحه حکمی نداشتیم، تلاش شد از طریق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دو حکم قانونی به برنامه ششم افزوده شود.

وی توضیح داد: البته بعد از این که احکام از تلفیق اعلام شد، ابهاماتی در آن وجود داشت که طی هفته گذشته با همکاری نمایندگان مجلس به خصوص کمیسیون بهداشت و درمان این ابهامات برطرف شد تا جایی که امروز دو حکم مستقیم برای توسعه و نهادینه کردن طب سنتی در نظام سلامت داریم.

به گفته نماینده وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شورای ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، طبق بند «هـ» ماده ۸۹ به منظور تحقق بند ۱۲ سیاست‌های کلی ابلاغی سلامت مقام معظم رهبری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف شد خدمات تأیید شده‌ طب سنتی ایرانی را در نظام سلامت ادغام و همچنین به ساماندهی و توسعه آموزش، پژوهش و ارائه خدمات درمانی اقدام کند.

وی تصریح کرد: این کار همان نهادینه کردن طب سنتی در نظام سلامت که در سیاست‌های کلی تاکید شده است، محسوب می شود تا طب سنتی در کنار طب رایج با یک هم‌افزایی در یک تعامل منطقی برای ارتقای سلامت و درمان مردم استفاده شود.

خدادوست با اشاره به این نکته که طب سنتی ایران متکی به دانش بومی و ظرفیت‌های داخلی کشور است، گفت: این اتفاق می‌تواند در راستای اقتصاد مقاومتی، اشتغال و همچنین خدمات بهداشتی و درمانی ارزان‌تری را در کنار طب رایج به مردم ارائه کند.

وی گفت: برنامه دیگری که در برنامه ششم توسعه به آن اشاره شده است، تبصره ذیل ماده ۸۶ است که سازمان غذا و دارو موظف شد برای وارد کردن لیست فرآورده‌های طبیعی و سنتی در فهرست رسمی داروهای کشور اقدام کند.

این عضو شورای ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی  در راستای نقش ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: بخشی از اضافه کردن طب سنتی در نظام سلامت به وزارت بهداشت مربوط می‌شود تا از ظرفیت آن در کنار طب رایج استفاده کند. اما مواد اولیه و بسترهای دیگر آن باید توسط دستگاه‌های دیگر تأمین شود.

وی هماهنگی و تعامل میان وزارتخانه‌های مرتبطی را که به نوعی با مبحث توسعه و نهادینه کردن طب سنتی صورت می‌گیرد، مأموریت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی دانست که این ستاد با بالاترین همکاری و همراهی آن را دنبال می‌کند.

خدادوست تصریح کرد: خوش‌بین هستیم که در نقاطی که ضعف‌هایی در تعامل میان وزارت خانه‌ها وجود دارد، با تلاش‌های ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی مشکلات برطرف شود.

وی با اشاره به این مساله که از وزارتخانه‌های مرتبط نمایندگانی در شورای این ستاد حضور دارند، گفت: با جلساتی که نمایندگان این وزارتخانه‌ها در کنار هم با همکاری این ستاد تشکیل می‌دهند، می‌توانند به یک هماهنگی و تعامل منطقی برسند تا اقدامات توسعه‌ای طب سنتی به بهترین صورت انجام شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.