×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مشارکت جوامع محلی برای احیا باریجه

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی، علیرضا احمدی اسکویی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در راستای احیا و توسعه گیاهان دارویی در عرصه های منابع طبیعی استان و در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، با مشارکت جوامع محلی احیا و توسعه گیاه دارویی و صنعتی باریجه در سطح ۱۵۰ هکتار در رویشگاه های باریجستان درق و کوه خمبی شهرستان گرمه به صورت کپه کاری با بذر باریجه آغاز شده است.

باریجه ferula gummosa (2)

وی با بیان اینکه گیاه دارویی باریجه دارای خواص متعدد دارویی، بهداشتی، صنعتی و نظامی بوده که ارزش های صادراتی فراوان و کاربردهای متعددی را دارد گفت: شرایط اقلیمی و اکولوژیکی مناسب و به تبع آن تنوع گیاهان دارویی این استان تاثیر به سزایی در ارتقای بهداشت و سلامت جامعه، اشتغال، درآمدزایی و ارزآوری دارد.

احمدی اسکویی با بیان اینکه امسال۴ تن شیره گیاه باریجه در سطح ۴۳۲ هکتار از مراتع شیروان ، بجنورد، گرمه ، مانه و سملقان برداشت شد افزود: در سال ۹۵ با اجرای عملیات بهره برداری باریجه شرایط اشتغال ۶ هزار نفر روز به مدت ۲ ماه ایجاد شده است.

به گفته کارشناس مسئول گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با حفظ و احیا این گیاه بومی در منطقه می توان زمینه های اشتغالزایی در خصوص بهره برداری و فرآوری آن را فراهم کرد.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.