×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آلودگی، مشکل اصلی گیاهان دارویی ایران /  آلودگیها میتواند سلامت مصرف کننده را به خطر بیاندازد

ضدعفونی کردن گیاهان دارویی و معطر

ضدعفونی کردن گیاهان دارویی و معطر

محمد باقر رضایی رییس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران استفاده ازمواد شیمیایی، کود حیوانی و آبیاری با آب آلوده را به عنوان مهمترین عوامل آلودگی گیاهان دارویی دانست وافزود: شرط اصلی مصرف داخلی یا صادرات این گیاهان، سالم و بهداشتی بودن آنها است.

وی با اشاره به اینکه تولید، جمع آوری، نگهداری و بسته بندی گیاهان دارویی باید استاندارد اجباری داشته و با رعایت اصول بهداشتی انجام شود، افزود: درحال حاضر تولیدکنندگان ملزم به این کار نیستند.

رضایی تاکید کرد که عرضه برخی از گیاهان دارویی با آلودگی های باکتری، ویروسی و لاروی به بازار می تواند سلامت مردم را به طور جدی به خطر بیاندازد و دست اندرکاران باید اقدامات لازم را برای رفع این معضل به عمل آورند.

رییس انجمن علمی گیاهان دارویی ادامه داد در صورتی که امکان فروش این گیاهان آلوده به صورت کلی وجود نداشته باشد، آنها را به صورت خرده فروشی در اختیار عطاری ها قرار می دهند تا به مردم عرضه شود.

وی با اشاره به اینکه گیاهان دارویی به صورت فله ای به خارج از کشور صادر می شود گفت: پروسه مناسبی برای صادرات این محصولات نداریم و به نظر می رسد امکان عرضه فله ای آنها دیگر وجود نداشته باشد.

رضایی تاکید کرد که گیاهان دارویی باید با داشتن استاندارد و به صورت بهداشتی و در قالب بسته بندی مناسب به خارج از کشور صادر شود.

وی برلزوم فرآوری گیاهان دارویی در داخل کشور تاکید کرد و گفت: باید با حمایت تولیدکنندگان زمینه فرآوری بیشتر گیاهان دارویی را در کشور فراهم کنیم تا از صادرات فله آنها جلوگیری شود.

رییس انجمن علمی گیاهان دارویی به برداشت بی رویه گیاهان دارویی از عرصه های طبیعی اشاره کرد و گفت: مردم باید از برداشت بی رویه این گیاهان در عرصه های طبیعی خودداری کنند.

از هشت هزار گونه گیاهی موجود در کشور، بیش از ۲هزار و ۳۰۰ گونه دارای خواص دارویی، عطری، ادویه ای و آرایشی بهداشتی هستند.

از تعداد کل گونه ­های شناخته­ شده در کشور نیزهزار و ۷۲۸ گونه، گیاهان بومی ایران هستند و فقط در این سرزمین می رویند که به عنوان یک ظرفیت انحصاری محسوب می شوند.

سرزمین ایران از نظر تنوع اقلیمی، کشوری ممتاز و با رتبه بالا محسوب می شود و به لحاظ غنای گیاهی و تنوع زیستی دارای ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده جهانی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.