×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خرفه سرشار از آنتی اکسیدان

 

خرفه Portulaca oleracea

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی ، محسن پویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه خراسان‌جنوبی، اظهارکرد: خرفه گیاهای است که از ادوار قدیم در طب گیاهی مورد استفاده بوده و در متون قدیمی طب گیاهی ایران و عرب به نام‌های تورک، بقله مبارکه، بقله فاطمه و بقله الزهرا آمده است.

وی افزود: خرفه گیاهی یک ساله بوده که هم به صورت خودرو و هم به صورت مزروع و پرورشی در ایران وجود دارد.

مدیر پروژه دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی ادامه داد: نوع پرورشی این گیاه ساقه‌ای برافراشته دارد که ارتفاع آن به ۴۰ سانتی متر می‌رسد و برگ‌هایی کلفت، آبدار و گوشتی دارد.

پویان تصریح کرد: نوع خودروی این گیاه ساقه‌ای کوتاه و خزنده دارد و در اغلب نقاط ایران از شمال تا جنوب و شرق ایران در باغات مزارع بهاره به صورت گیاه ناخواسته مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گل‌های خرفه زرد رنگ، دانه‌های گیاه سیاه و کوچک‌اند، ‌بیان کرد: ساقه، برگ و دانه خرفه در طب گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر پروژه دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی یادآور شد: قسمت عمده برگ خرفه را آب تشکیل می‌دهد و مواد لعابی اکسید پتاسیم، تانن، املاح فسفات، منیزیم، آهن، منگنز، کلسیم، پتاسیم و سدیم از جمله مواد شیمیایی موجود در گیاه خرفه است.

پویان تاکید کرد: اسید چرب امگا ۳ موجود در خرفه از مواد بسیار ارزشمند بوده که در کاهش کلسترول و فشار خون نقش عمده‌ای دارد.

وی اضافه کرد: ویتامین C موجود در خرفه باعث شده که در ردیف گیاهان انتی‌اکسیدان و ضد سرطان قرار گیرد.

مدیر پروژه دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه برگ‌های خرفه به عنوان ضد خونریزی و قطع خونریزی‌ها مورد استفاده دارد، افزود: عصاره گیاه با برگ‌های له شده آن در ترمیم و التیام زخم و بیماری‌های پوستی اثرات مفیدی دارد.

پویان به استفاده از خرفه در رفع عوارض گزیدگی حشرات و آبسه اشاره کرد و گفت: در بیماری‌های اسهال، سوزاک و ترشحات سفید مهبل در زنان اثرات درمانی آن در تحقیقات به اثبات رسیده است.

وی با بیان اینکه این گیاه همچنین برای دفع کرم اکسیوریس و کرم کدو مفید بوده و تب‌بر است، اظهارکرد: برگ و ساقه خرفه مسکن صفرا بوده و برای تب‌های صفراوی و نیز رفع عطش و کنترل ترشح ادرار، مثانه، روده‌ها و بیماری بواسیر از برگ و ساقه خرفه استفاده می‌شود.

مدیر پروژه دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی تصریح‌کرد: ضماد برگ با روغن گل‌سرخ برای تسکین سردرد و درمان سوختگی آتش استفاده دارد.

وی از استفاده مخلوط عصاره برگ خرفه با حتا برای بیماری پیسی خبرداد و یادآور شد: زنان باردار نباید از گیاه خرفه استفاده کرده و زیاده‌روی در مصرف خرفه و مصرف مداوم و طولانی آن نور چشم را کاهش داده و اشتها را نیز کم می‌کند.

مدیر پروژه دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی  خاطر نشان کرد: نوع زراعی این گیاه در اغلب نقاط خراسان‌جنوبی از جمله دشت بجد کشت می‌شود و نوع خودروی خرفه در بیشتر مزارع بهاره و باغات به عنوان گیاه ناخواسته می‌روید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.