×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تبدیل علم به ثروت

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، سید وحید درویش پور افزون بر تدریس در دانشگاه‌های ۲ شهرستان گچساران و باشت، و فعالیت در رونق تولید با ایجاد ۱۰۰ فرصت شغلی پایدار الگویی بی بدیل از تلاش در عرصه خودکفایی ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی است.
وی مدت سه سال است که با کشت گیاهان دارویی «به لیمو» و «استویا» در عرصه تولید و رونق اقتصادی در حال فعالیت است.
این جوان کوششگر با اشاره به درآمد بسیار بیشتر کشت گیاهان دارویی نسبت به سایر محصولات گفت: فعالیت در این عرصه بسیار درآمدزاتر از محصولات زراعی و سایر محصولات کشاورزی است.
درویشی پور ابراز کرد: هم اکنون پنج هکتار زمین کشاورزی در زمینه گیاهان دارویی را زیر کشت برده ام.
وی با اشاره به مشکلات بازاریابی برای فروش محصولات کشاورزی در بیشتر نقاط شهرستان باشت و استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با راه اندازی یک سایت اینترنتی فروش محصولات تولیدی انجام می‌شود.
درویشی پور گفت: گیاهان دارویی تولید شده را به صورت برگ خشک شده، پودر شده و یا نهال این گیاهان (به لیمو، استویا، آویشن) به بازار مصرف عرضه می‌کنیم.
وی قیمت هر کیلوگرم گیاهان دارویی تولید شده را ۳۰۰ هزار ریال ذکر کرد و افزود: فرهنگ سازی برای ترویج کشت گیاهان دارویی ضرورتی برای بهره‌وری بهتر از منابع موجود است.
درویشی پور بیان کرد: از هر هکتار به لیمو در سال اول کشت چهار تن، در سال دوم ۶ تن محصول بدست می آید و با توانایی های موجود و فضای مناسب کشت می‌توانیم از هر هکتار ۱۲ تن برداشت داشته باشیم.
این کارآفرین در حال حاضر یک هکتار دیگر زمین در اختیار دارد اما نیازمند حمایت بیشتر دولت در پرداخت تسهیلات است.
وی با اشاره به اینکه ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی به وی اختصاص یافت اما به دلیل سختگیری بانک عامل درباره ضامن نتوانست آن را دریافت کند، خواستار حمایت ویژه مسئولان در روان شدن شرایط دریافت تسهیلات شد.
درویشی پور با یادآوری اینکه در صورت وجود صنایع تبدیلی و فراوری، تعداد فرصت‌های شغلی و درآمد گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد چند برابرمی شود، به رسانه‌های ارتباط جمعی توصیه کرد برای جلب مشارکت نیکوکاران برای وقف و کارآفرینی در کاهش نرخ بیکاری سهیم باشند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: هم اکنون ۸۵ هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان زیر کشت گیاهان دارویی استویا، بابونه، نعناع فلفلی و به لیمو است، در حالی که سطح زیر کشت گیاهان دارویی این استان در سال ۹۲ حدود ۱۰ هکتار بود.
شهرام عسکری تصریح کرد: بر اساس طرح اقتصاد مقاومتی ۳۲۰ هکتار دیگر از زمین‌های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت گیاهان دارویی می‌رود.
وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از گیاهان دارویی تولیدی کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد به نام استان‌های دیگر به خارج از کشور صادر می‌شود بر رفع موانع صادرات این محصولات تاکید کرد.
عسکری عنوان کرد: اشتغال مستقیم در هر هکتار از گیاهان دارویی هشت تا ۱۵ نفر، و درآمد آن ۲۵۰ تا ۴۰۰ میلیون ریال است.
وی گفت: گسترش کشت گیاهان دارویی از راهبردهای دولت برای رونق اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد است.
عسکری افزود: پرداخت تسهیلات بلاعوض بین پنج تا ۹۰ میلیون ریال، تسهیلات بانکی، حمایت برای سم پاشی و خشک کردن از جمله کمک‌های دولت برای توسعه کشت گیاهان دارویی در این استان است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از کشت گل محمدی به عنوان یکی از گونه‌های دارویی در ۱۵ هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه «ده نو» و «کاکان بویراحمد» برای نخستین بار در این استان در سال جاری خبر داد.
وی اظهار کرد: کشت این گیاه سبب تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، درآمد زایی، اشتغال زایی، توسعه صنعت گردشگری و تلطیف هوا می‌شود.
عسکری تصریح کرد: گل محمدی نسبت به خشکی و فقر خاک، مقاوم است که در ۱۴ استان کشور کشت می‌شود.
وی عنوان کرد: این گیاه در سال سوم به مرحله گل دهی می‌رسد که در هر هکتار، یک و نیم تن گل استحصال می‌شود و از هر چهار تن نیز یک کیلوگرم اسانس تولید که ارزش ریالی هر کیلو اسانس نیز ۳۰۰ میلیون ریال است.
عسکری اشتغال زایی کشت این گل را در هر هکتار ۲ نفر ذکر کرد.
وی افزود: در حال حاضر ظرفیت کاشت بیش از ۱۰ هزار هکتار گل محمدی در استان وجود دارد که در صورت تحقق این امر کهگیلویه و بویراحمد تا چند سال آینده به یکی از قطب‌های مهم این محصول در کشور تبدیل خواهد شد.
کشاورزان استان ۷۰۰ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد سالیانه ۸۰۰ هزار تن محصول تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.