×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
باید ها و نبایدهای طب سنتی برای زمستان

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»؛ سید مهدی غضنفری در مورد تدابیر طب سنتی در مورد فصل زمستان اظهار کرد: هر فصلی دارای مزاجی است، مزاج فصل زمستان سرد و تر است بنابراین سردی و تری در این فصل بیشتر می‌شود؛ به این ترتیب اکثر افراد و به‌خصوص افراد دارای مزاج سرد و تر باید تدابیر فصل زمستان و مخصوصاً تدابیر غذایی مربوطه به آن را رعایت کنند.

 

وی افزود: همیشه قدم اول برای حفظ سلامت پرهیز است و نه خوردن؛ پرهیز از خوردنیها و نوشیدنیهای تولید‌کننده خلط بلغم (سرد و تر) شامل آب (مخصوصاً آب سرد و به‌ویژه آب یخ)، لبنیات مخصوصاً دوغ و ماست، آشها و سوپهای خیلی لعابدار که محتویات غذایی زیادی ندارند.

 

غضنفری در مورد دیگر خوراکیهایی که از مصرف آنها در فصل زمستان باید پرهیز کرد، یادآور شد: مسلماً منظور همه انواع آش مثلا آش حلیم یا شله‌ قلم‌کار نیست زیرا این موارد دارای گوشت و بلغور گندم فراوان بوده و غذای کاملی  به حساب می‌آیند؛ مقصود غذاها و سوپهای آبکی دارای سبزیجات و لعابدار (مثل سیراب شیردان) است.

 

این متخصص طب سنتی ادامه داد: همچنین می‌توان به میوه‌‌های ترش و آبکی (مرکبات، هندوانه) و در کل طعمهای ترش و بی‌مزه (بدون طعم خاص) و نیز غذاهای مانده و فریزشده که عمدتاً غذاهای با غلبه سردی و تری مولد بلغم هستند، سس‌ها به‌خصوص سس مایونز و موادی مانند کاهو، خیار و بیشتر غذاهای خام و خام‌خواری اشاره کرد.

 

وی در مورد خوراکیهایی که مصرف آنها در این فصل برای بدن مفید است، خاطرنشان کرد: در کل از موادی که طبع آنها رو به گرمی هستند باید استفاده کرد، البته باید مزاج را هم در نظر گرفت؛ برای مثال افرادی که دارای حرارت زیاد هستند حتی در زمستان هم ممکن است نیاز باشد از گرمیها پرهیز کرده و به مصرف خنکیها روی بیاورند اما بهتر است این افراد از غذاهای گرم کباب‌شده، پخته، بوداده یا تفت‌داده شده و تا حدی سرخ‌کرده استفاده کنند.

 

غضنفری در مورد تدابیر دیگر طب سنتی در این فصل تأکید کرد: در فصل زمستان هضم انسان قویتر کار می‌کند، زیرا حرارت از سطح به داخل بدن معطوف بوده و سیستم گوارش گرم و قوی است، برای مثال با توجه به این مورد مصرف غذاهایی همچون حلیم، کبابها مثل کباب گوشتهای قرمز از قبیل چنجه، کباب برگ یا کوبیده و دل مرغ، آبگوشت همراه با کمی پودر زیره سیاه با چند تکه سیب درختی یا به مفید است، البته نفخ نخود باید گرفته شده باشد.

 

وی ادامه داد: همچنین استفاده بیشتر از گوشتهای با طبع گرمتر مثل گوشت پرندگانی چون کبک، بلدرچین و جوجه مرغ یا گوشت شتر، چاشنی‌های رو به گرمی مثل دارچین، زعفران، زیره، آویشن، مرزه، فلفل و کلاً ادویه‌ها و قدری نمک در این فصل توصیه می‌شود.

 

این متخصص طب سنتی در مورد دیگر خوراکیهای مفید برای فصل سرد سال گفت: مصرف تخم‌ پرندگان همچون مرغ، بلدرچین، کبوتر و یا نوشیدنی‌های گرم، گرم‌مزاج مثل چای حاوی هل، زنجبیل، چای زعفران و چای دارچین نیز مفید است، پس باید سعی شود از خوردنیها و نوشیدنیهای گرم بالفعل (گرما و داغی ظاهری) و بالقوه (مزاج گرم) استفاده شود تا نهایت گرمی مناسب و کافی در این فصل به بدن برسد.

 

وی در مورد پیشگیریهای لازم در فصل زمستان و بیماریهای این فصل یادآور شد: در این فصل بیماریهایی مثل سرماخوردگی، زکام یا خلط ته حلق بیشتر است و مصرف کمتر مواد با مزاج سرد به رفع کردن این مشکلات کمک می‌کند، به‌خصوص در شبهای سرد زمستان باید در مصرف سردیجات بیشتر احتیاط کرد؛ خلط و ترشحات ته حلق به سیستم تنفسی یا گوارش ریزش کرده و در طولانی‌مدت آن را  آسیب می‌زند برای مثال منجر به بیمارهایی همانند برونشیت، آسم، آلرژی، سرفه‌های مکرر، التهاب یا زخم معده و دوازدهه، نفخ و رفلاکس می‌شوند.

 

غضنفری در مورد لزوم فعالیت بدنی و ورزش مستمر در فصل زمستان تأکید کرد: در این فصل باید فعالیتهای بدنی و ورزش بیشتر شود و انسان خود را از قرار گرفتن مقابل باد و سرمای مستقیم مصون بدارد و اقداماتی مثل خونگیری و حجامت را انجام ندهد مگر در صورت نیاز زیاد با تجویز پزشک چون این کار سبب سردتر شدن بدن خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.