×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آشنایی با خواص رازیانه

رازیانه-foenicolum-vulgare

رازیانه Foenicolum vulgare

مصرف گیاهان دارویی در بسیاری از موراد کمک‌کننده است. از پیشگیری از بیماری‌ها گرفته تا تعیین جنسیت جنین. بله درست شنیدید. رازیانه گیاهی است که با توجه به هورمون‌های زنانه‌ای که در خود دارد می‌تواند احتمال دختر بودن جنین شما را افزایش دهد. این تنها بخشی از خواص بی‌نظیر این گیاه است. برای آشنایی بیشتر با خواص مصرف گیاه رازیانه در بارداری تا انتها با ما همراه باشید.

رازیانه چیست؟
رازیانه یک گیاه دارویی است که طبع گرم و خشکی دارد. در طب سنتی ایران، از آن به گیاه ضدبلغم و صفرا یاد می‌شود. چون گیاه بسیار گرمی است. اگر بخواهید از خاصیت مسهل بودن آن بهره‌مند شوید، باید آن را با ماده‌ای مصرف کنید که حرارت گیاه را کم کند و بهترین گزینه ما برای همراهی با آن سکنجبین و عسل است. به طور کلی تمام قسمت‌های گیاه رازیانه خاصیت درمانی دارد، اما بیشترین قسمت مورد استفاده آن بذر رازیانه است که حاوی روغن اسانس فرار است و مهم‌ترین ترکیب شیمیایی آن آنتول است که بیشترین خواص رازیانه مربوط به این ترکیب است.

خواص رازیانه
رازیانه حاوی مقادیر فراوانی ویتامین، مواد معدنی و فیبر است. منگنز، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، آهن، ویتامین C و B3 از این موارد می‌باشند.

خواص مهم رازیانه عبارتند از:
تقویت و پیشگیری از ریزش مو
از بین بردن ناراحتی‌ها و خستگی‌های چشمی
تقویت کردن حافظه
آرامبخش بودن
موثر در کاهش وزن و چربی‌سوزی
پیشگیری از پوکی استخوان
پیشگیری از سرطان
درمان سنگ کلیه
تقویت سیستم ایمنی بدن
افزایش‌دهنده شیر مادر

خانم‌ها رازیانه مصرف کنند
رازیانه خواص هورمونی دارد و برای بیش از ۹۰ درصد از خانم‌ها تجویز می‌شود. به این شکل که در ترکیب آن، استروژن (هورمون زنانه) بالایی یافت می‌شود. به همین دلیل باعث افزایش شیر شده و بهترین درمان برای قطع قاعدگی است. رازیانه ضد چاقی است، التهاب‌های واژن و علائم یائسگی مثل گرگرفتگی را برطرف می‌کند. علاوه‌ بر این اگر با گل‌گاوزبان صرف شود، قاعده‌آور است، یعنی قطع قاعدگی را متوقف می‌کند.

مصرف رازیانه در بارداری
مصرف گیاه رازیانه در بارداری ضرری به همراه ندارد و داروخانه‌های گیاهی ایران به شکل‌های مختلف (مثل قطره آنتی‌میگرن، شربت توسیان، شربت تیسیان، پودر ژنرال تونیک، قطره سنکول، سنالین، منتازین و لوسیون تقویت موی سنیره) موجود هستند که داخل تمام این محصولات رازیانه وجود دارد. گفته می‌شود اگر می‎خواهید نوزادی با چشمان شهلا و زیبا داشته باشید مصرف رازیانه را فراموش نکنید. همچنین اگر خانم قبل از باردای رازیانه بخورد احتمال دختر شدن جنین بیشتر می‌شود، یعنی مصرف رازیانه در بارداری به تعیین جنسیت فرزند نیز کمک می‌کند.

مقدار مصرف روزانه رازیانه، به طور متوسط حداکثر ۵ گرم یا یک تا سه استکان عرق آن توصیه می‌شود و برای اینکه نتیجه درمان مشخص شود و گیاه خواص درمانی خود را به جای بگذارد، حداکثر ۴۰ روز زمان نیاز دارد. گاها هم گفته شده که اثر قاعده‌آور دارد و ممکن است منحر به سقط جنین شود. در هر حال بهتر است در مصرف رازیانه در بارداری زیاده‌روی نکنید.

مضرات رازیانه
مصرف بیش از حد رازیانه، احتمال آلرژی‌های پوستی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، افرادی که ناراحتی‌های تنفسی دارند نیز باید مراقب باشند؛ زیرا ممکن است با تنفس و یا مصرف گیاه دچار حمله‌های آسم شوند. از دیگر تاثیرات جانبی رازیانه، احتمال کاهش نیروی جنسی در آقایان و لاغری در خانم‌هاست. علاوه بر این مصرف زیاد از حد آن باعث قطع و یا کاهش شیر در زنان شیرده می‌شود. افراد سردمزاج نیز با خوردن این گیاه ممکن است دچار سردرد شوند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.