×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نکاتی درباره زیبایی پوست با گیاهان دارویی

داشتن پوست جوان با کدو حلوایی

کدو حلوایی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های A و C است که می‌توانند جوانی و شادابی را به پوست شما هدیه بدهند. فقط کافی است ۲ فنجان کدوی پخته شده، چهار قاشق ماست کم چرب، چهار قاشق عسل و یک قاشق چای‌خوری دارچین را ترکیب کنید و ۱۰۰ دقیقه روی پوست خود بگذارید. این ماسک در حفظ جوانی پوست مفید است.

استفاده از خمیر کدو نیز پوست صورت را لایه‌برداری می‌کند. کدو حلوایی را آب پز کنید تا کاملا نرم شود سپس ۲ عدد تخم‌مرغ، ۲ قاشق چای‌خوری شیره‌ی بادام، یک قاشق چای‌خوری عسل (برای پوست‌های خشک) یا ۲ قاشق چای‌خوری سرکه‌ی سیب (اگر پوست چرب دارید) را با هم ترکیب کنید و پنج دقیقه روی پوست خود بگذارید، بعد با آب سرد بشویید.

داشتن پوست جوان با انار

انار میوه‌ای سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدان و ویتامین C است و با حذف سلول‌های مرده، پوستی صاف و جوان به شما می‌بخشد. ۲ قاشق غذاخوری دانه‌ی انار، یک فنجان جوی دوسر، ۲ قاشق غذاخوری عسل و ۲ قاشق ماست رقیق را ترکیب کنید و ۱۵ دقیقه روی پوست صورت‌تان بگذارید. این ماسک برای پاکسازی پوست نیز مفید است.

رطوبت پوست با کیوی

ویتامین c موجود در کیوی، سلامت و شادابی پوست را حفظ می‌کند و استفاده از این میوه به عنوان ماسک در فصل‌های سرد سال بسیار مفید است. نصف یک موز را با یک عدد کیوی پوست کنده، مخلوط کنید و ۲۲ قاشق غذاخوری ماست را به آن اضافه کنید. این ماسک را ۲۰۰ دقیقه روی پوست‌تان بگذارید و پس از آن، صورت‌تان را با آب گرم بشویید.

همیشه جوان با ماسک هویج

ماسک هویج باعث کمرنگ شدن چین و چروک و شفافیت رنگ پوست صورت می‌شود. برای استفاده از این ماسک، هویج را نازک برش بزنید یا بکوبید، سپس روی پوست‌تان قرار دهید. بهتر است این ماسک به مدت ۳۰۰ دقیقه روی پوست صورت باقی بماند سپس آن را بشویید و کمی مرطوب کننده بمالید.

سفیده‌ی تخم‌مرغ، انتخابی مطمئن

ماسک سفیده‌ی تخم‌مرغ یکی از بهترین جوان کننده‌های پوست است. برای جوان سازی پوست صورت‌تان، یک لایه‌ی نازک از سفیده‌ی تخم‌مرغ را روی صورت خود پخش کنید (قبل از استفاده آن را به هم بزنید تا به شکل کف دربیاید). پس از استفاده و بعد از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه آن را بشویید. این ماسک، پوست را سفت کرده و چین و چروک را به طور موقت صاف می‌کند. اگر پوست خشکی دارید، یک قاشق غذاخوری روغن گیاهی یا عسل به آن اضافه کرده یا از زرده‌ی تخم‌مرغ استفاده کنید.

معجزه‌ی عسل و آب پرتقال

خواص درمانی عسل بسیار است و به عنوان یک ماده‌ی غذایی مفید کاربردهای فراوانی دارد. عسل پوست خشک و خشن را به پوستی محکم، نرم و صاف تبدیل می‌کند. به این منظور باید آن را داخل یک ظرف در داخل آب گرم قرار دهید، زمانی که عسل رقیق شد و درجه حرارت آن برای پوست شما مناسب بود، آن را ۱۵ دقیقه روی پوست خود قرار دهید.

همچنین می‌توانید یک قاشق غذاخوری عسل را گرم کنید تا نرم شود، سپس با ۲ قاشق غذاخوری آب پرتقال مخلوط کنید، به پوست صورت‌تان بمالید و بعد از ۳۰۰ دقیقه، پوست خود را بشویید.

جوی دوسر، ضد چروک طبیعی

یکی از ماسک‌هایی که باعث جوان‌سازی پوست می‌شود، جوی دوسر است. یک کاسه‌ی کوچک از جوی دوسر را درون آب خیس کنید و هر روز یک مشت کوچک از آن را درون یک لیف حمام نرم و لطیف بریزید و آن را با آب گرم خیس کنید. سپس یک روز در میان با این لیف پوست صورت و گردن خود را بشویید و ماساژ دهید. باید اجازه دهید آب جوی دوسر به مرور زمان روی صورت‌تان خشک شود. این کار علاوه بر پیشگیری از خشکی پوست، مانع از بروز چروک شده و چهره‌ی شما را جوان نگاه می‌دارد. راه دیگر استفاده از مواد مغذی موجود در جوی دوسر آن است که یک مشت از خیس شده‌ی آن را آسیاب کرده، روی صورت‌تان ماسک کنید و با یک دستمال نخی تمیز و مرطوب صورت‌تان را به مدت نیم ساعت با آن بپوشانید.

داشتن پوست جوان با ماست

ماست حاوی اسید لاکتیک است و به عنوان یک لایه‌بردار طبیعی موجب کاهش چین و چروک پوست می‌شود. یک فنجان ماست را با چند قطره روغن بادام و یک قاشق عسل ترکیب کنید و ۲۰ تا ۳۰۰ دقیقه روی پوست‌تان قرار دهید. جالب است بدانید زنان هندی برای حفظ جوانی‌شان از ماسک ماست و زعفران استفاده می‌کنند. آن‌ها یک روز در میان، یک کاسه‌ی کوچک از ماست را با سر قاشق چای‌خوری زعفران مخلوط می‌کنند و ۳۰۰ دقیقه روی صورت‌شان می‌گذارند. درمانگران مکتب طب «آیورودا» بر این باورند که زعفران خاصیت ضد چروک دارد و استفاده‌ی مداوم از آن چهره را شاداب نگه می‌دارد.

داشتن پوست جوان

بومادران: تحقیقات علمی نشان می‌دهد استفاده‌ی مدام از عصاره‌ی گیاه بومادران باعث جوان‌سازی پوست و تقویت آن می‌شود. استفاده از عصاره‌ی بومادران (عرق یا دم‌کرده‌ی آن) به شکل موضعی، هر هفته ۲ تا سه بار و به مدت ۲۰۰ دقیقه توصیه می‌شود.

تذکر: استفاده از این ترکیب در زنان باردار یا شیرده و اطراف چشم ممنوع است.

آلوئه‌ورا: مواد مفید موجود در آلوئه‌ورا سبب می‌شوند پوست خاصیت الاستیک (ارتجاعی) داشته و کمتر چروک بخورد. همچنین وجود اسیدهای آمینه در این گیاه، سلول‌های سخت را نرم کرده و عنصر روی موجود در آن به عنوان یک ماده‌ی قابض برای سخت کردن منافذ موجود در پوست عمل می‌کند. اثر مرطوب کننده‌ی گیاه نیز در درمان خشکی پوست مورد استفاده است. شما می‌توانید آلوئه‌ورا را از وسط ببرید و ژل آن را روی صورت‌تان بگذارید.

رازیانه: استفاده از رازیانه مانع چین و چروک پوست می‌شود. این گیاه برای از بین بردن موهای زائد صورت نیز بسیار مناسب است. می‌توانید بذر رازیانه را پودر کرده، سپس آن را با یک نوع روغن (مثل روغن زیتون، روغن کنجد یا روغن فندق) مخلوط کنید و به شکل ماسک روی صورت‌تان بگذارید. این ماسک باعث روشن و شفاف شدن پوست می‌شود و اگر با روغن فندق یا روغن زیتون ساخته شود، خاصیت ضد چروک هم خواهد داشت.

بخورهای گیاهی

درمانگران طب سنتی برای داشتن پوستی شاداب و جوان، استفاده از بخورهای گیاهی را ۲ تا سه بار در هفته به بیماران توصیه می‌کنند. بخور گیاهان دارویی از قبیل آویشن، اسطوخودوس، رازیانه، بابونه، رزماری، نعنای کوهی، بومادران و گزنه جزو بهترین بخورها برای افزایش نشاط، شادابی و جوان‌سازی پوست به ویژه در خانم‌ها هستند. بهره‌گیری از این بخورها، علاوه بر پاکسازی پوست و آبرسانی مناسب به آن، موجب دریافت مواد غذایی توسط سلول‌های پوستی در بهترین شکل ممکن می‌شوند.

از سن ۳۵ سالگی به بعد، پوست رفته رفته آب و رطوبت خود را از دست می‌دهد و دیگر شادابی لازم را ندارد اما کافی است در هفته یک ساعت از وقت خود را به پوست‌تان اختصاص دهید. با استفاده از دستگاه بخور یا حتی ظرفی که آب در آن جوش آورده‌اید یا استفاده از سونا، پوست را ۱۵ دقیقه بخور دهید و بلافاصله با آب سرد بشویید. اگر بتوانید ۲ بار در هفته این کار را انجام دهید، نتیجه‌ی بهتری خواهید گرفت. هنگام بخور دادن، صورت خود را ماساژ ندهید.

نکات مهم

برای داشتن پوست جوان ، فقط ماسک‌های گیاهی و بخور کافی نیستند بلکه رژیم غذایی نیز در این زمینه بسیار موثر است؛ پس:

– ویتامین A به ویتامین ضد چروک معروف است. این ویتامین را در سیب‌زمینی، سبزی‌های دارای برگ سبز تیره، جگر، روغن ماهی، هویج، هندوانه و هلو می‌توانید پیدا کنید.

– ویتامین C هم کمک بزرگی به تولید کلاژن در سلول‌های پوست می‌کند. مرکبات، فلفل قرمز، حبوبات و کلم برای افرادی که به دلیل کشیدن سیگار و بالا رفتن سن دچار کمبود کلاژن‌اند، بسیار مفید است.

– ویتامین E که در حبوبات، سویا و جوانه‌ی گندم یافت می‌شود، به رفع خشکی پوست و کاهش تاثیرات ناشی از تماس مستقیم با نور خورشیدی و جلوگیری از تخریب پوست کمک کرده و پیری سلول‌های پوست را به تعویق می‌اندازد.

– هفته‌ای یک وعده‌ی غذایی ماهی بخورید. امگا ۳ موجود در روغن زیتون، ماهی و گردو در حفظ سلامت پوست بسیار موثر است.

– برای داشتن پوست جوان روزانه حتما چند لیوان آب بنوشید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.