×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تداخل داروهای گیاهی با سایر داروها را جدی بگیرید

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری تسنیم, گیاهان دارویی نه تنها در طبع غذاهای مورد استفاده انسان نقش مهم را ایفا می‌کند بلکه در درمان طبی هم مفید و موثر و کارساز هستند.

متاسفانه به دلیل استفاده نا آگاهانه و خودسرانه برخی از مکمل‌های گیاهی و تداخل آنها با بسیاری از داروها به ویژه داروهای قلبی -عروقی عوارض جبران ناپذیری هم ممکن است ایجاد شود. بنابراین در کنار تاثیرات مفید و موثر گیاهان دارویی باید از عوارض آن نیز با خبر بود.

بسیاری از افراد در معرض خطر تداخل گیاهان دارویی با داروهای شیمیایی هستند و استفاده کنندگان این گونه داروها اطلاعات کمی در مورد تداخل داروهای گیاهی با سایر داروها و عوارض جانبی ناشی از آنها دارند.

گیاهان بسیاری وجود دارد که اثرات درمانی و پیشگیری کننده از بیماری‌های قلبی و عروقی هستند و بالا بودن چربی خون فشار خون، نارسایی قلبی از طریق ایجاد اثرات انتی اکسیدانی، ضد لخته‌ای، کاهش دهنده فشار خون و جلوگیری از سفت شدن عروق، تنظیم ضربان قلب و گشادکنندگی عروق تاثیر گذار هستند.

از طرفی دیگر گیاهان ممکن است, تاثیرات منفی هم بر عملکرد قلب و عروق داشته باشند از جمله آریتمی، فشار خون، و ایجاد اثرات مشابه جریانات سمپاتیک که باعث ایجاد تداخل در فعالیت قلب می‌شود؛ برخی از گیاهان دارویی با داروهای ضد انعقادی تداخل پیدا کرده و باعث افزایش اثر دارو و ایجاد احتمال خون ریزی می‌شود.

در این رابطه محمد دریایی محقق طب سنتی می‌گوید: داروهای وارفارین یکی از داروهای مورد مصرف بیماری‌های قلبی عروقی است که تداخل آن با گیاهان دارویی اهمیت حیاتی دارند.

زنجبیل Ginger root

زنجبیل Zingiber officinale

زنجبیل یکی از گیاهان دارویی است که از تشکیل لخته در خون جلوگیری می‌کند، لذا باید در مصرف آن مراقب بود که همراه با داروهای شیمیایی مصرف نشود.

سیر Garlic

سیر

مصرف گیاه سیر ثابت شده است که از تشکیل لخته خون پیشگیری می‌کند و کسانی که وارفارین مصرف می‌کنند, نباید بیش از یک حبه مصرف کنند.

چای سبز

چای سبز

چای سبز باعث خنثی شدن اثرات وارفارین می‌شود بنابراین افرادی که جای سبز و وارفارین مصرف می‌کند, باید مدام خون خود را چک کند تا مشکل پیش نیاید.

گزنه Urtica dioica

گزنه Urtica dioica

گیاه گزنه دارای ویتامین k است که اثرات وارفارین را کاهش می‌دهد و بهتر است از مصرف آن پرهیز کرد.

مصرف مداوم گریپ فروت اثر وارفارین را زیاد می‌کند و احتمال خون ریزی را افزایش می‌دهد اگر وارفارین مصرف می‌کنید از آب گریپ فروت خودداری کنید.گریپ فروت اثر داروهای انتی هیستامین و داروهای آرامبخش و کاهنده کلسترول را نیز  مختل می‌کند و در مصرف آن با این داروها باید خودداری کرد.

مصرف انبه – اثر وارفارین را افزایش داده و احتمال خون ریزی را افزایش می‌دهد، پس در مصرف آن احتیاط باید کرد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.