×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نقش موثر کشت گیاهان دارویی در ایجاد اشتغال و توسعه پایدار/ کشت گیاهان دارویی در ۵۰۰ هکتار از اراضی دیشموک

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به کشت گیاهان دارویی در ۵۰۰ هکتار از اراضی دیشموک، گفت: این کار نقش موثری در ایجاد اشتغال و توسعه پایدار دارد.

 به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، عزت‌الله بهشتی‌فر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در یاسوج، اظهار کرد: خوشبختانه به دلیل شرایط آب و هوایی خاص در کهگیلویه و بویراحمد حدود ۴۰۰ گونه گیاهان دارویی مختلف و مفید در استان رشد می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، مساحت استان را حدود یک درصد مساحت کشور بیان کرد و یادآور شد: حدود یک پنجم گیاهان دارویی کشور در این استان می‌رویند در حالیکه برخی این گیاهان دارویی حتی در دنیا کمیاب هستند.

وی پونه، آویشن، بومادران، بابونه، آنغوزه، درمه، باریجه، بیلهر، خاکشیر، بن سرخ، میخک، انگیون، کتیرا، گز انگبین، چای کوهی و خاری را از جمله گیاهان دارویی استان عنوان و خاطرنشان کرد: برخی از این گونه‌ها مانند «گز انگبین، آنغوزه و باریجه» سه گونه گیاهی کمیاب دنیا هستند که در دامنه‌ها و ارتفاعات کوه‌های شهرستان دنا می‌رویند.

این مسوول تصریح کرد: متاسفانه بر اثر بی‌توجهی و سودجویی برخی افراد ناآگاه در سال‌های گذشته برخی از این گونه‌های گیاهی دچار صدمه، تخریب یا در معرض انقراض قرار گرفتند.

بهشتی‌فر ادامه داد: در همین راستا و به جهت جبران این خسارت‌ها منابع طبیعی استان با همکاری و مشارکت مردم محلی و بومی هر منطقه اقدام به کاشت گونه‌های مختلف گیاهان دارویی در استان کرده که تاکنون نتیجه خوبی داشته است.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، هدف از اجرای طرح کشت گیاهان دارویی در استان را جذب توریست، اشتغالزایی و احیای گونه‌های گیاهان دارویی بومی از بین رفته هر منطقه عنوان کرد و گفت: در راستای اجرای این طرح‌ها مشاغل زیادی ایجاد و مردم راضی هستند.

وی با بیان اینکه گیاهان دارویی مانند «باریجه، آنغوزه، کرفس، مهلاب، آویشن، بادام کوهی و بن سرخ» در مناطق مختلف استان با توجه به موقعیت منطقه کشت شده است، گفت: آخرین کشت گیاهان دارویی استان دیروز در ۵۰۰ هکتار از اراضی دیشموک با همکاری مردم بومی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون میزان زیادی از عرصه‌های ملی زیر کشت گیاهان دارویی رفته است، گفت: این اقدام تاثر زیادی بر ایجاد اشتغال و توسعه پایدار دارد.

بهشتی‌فر، اجرای طرح کشت گیاهان دارویی را راهکاری موثر بر توسعه و تحقق شعار اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: گیاهان دارویی استان ما جهت استفاده‌های دارویی به بسیاری از نقاط کشور و حتی خارج صادر می‌شود.

وی ادامه داد: اما متاسفانه به دلیل اینکه صادرات این گیاهان از طریق استان‌های دیگر انجام می‌شود، اگر شرایط صادرات گیاهان دارویی از طریق خود استان صورت گیرد در توسعه و ارتقای استان موثرتر خواهد بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.