×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بعد از زعفران، شیرین بیان سود آورترین گیاه صادراتی ایران

 

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی  به نقل از خبرگزاری میزان، صادرات شیره و عصاره شیرین بیان از کشور باتوجه به رونق و کسب درآمد ارزی بالا، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و جزء صادرات‌های غیرنفتی مهم کشور به‌شمار می‌رود.

 

شیرین بیان از جمله گیاهان دارویی است که به صورت خودرو در مزارع کشور دیده می‌شود و توسط کشاورزان برداشت شده و در اختیار کارخانه‌های تولید پودر و عصاره شیرین بیان قرار می‌گیرد.

 

ریشه و عصاره شیرین بیان مک مجو

ریشه و عصاره شیرین بیان

برخی آمارها حاکی از ان است که وضعیت صادراتی گیاه شیرین بیان بعد از زعفران، در میان گیاهان دارویی کشور در رتبه دوم قرار دارد.

 

این گیاه اهمیت جهانی دارد و کشورهای بسیاری بروی آن تحقیقات گسترده انجام داده‌اند و به دلیل خواص این گیاه و شیرینی حدود پنجاه برابری نسبت به شکر، کشورهای مختلف جهان به‌ویژه کشورهای اروپایی واردات شیرین بیان را به صورت شیره و عصاره در دستور کار خود قرار داده اند.

 

شیرین بیان Glycyrrhiza glabra

شیرین بیان Glycyrrhiza glabra

 براساس آمار گمرک درهفت ماهه نخست سال جاری، بیش از ۴ هزار تن شیره و عصاره شیرین بیان به کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای اروپایی صادر شد، که براساس آن ۱۹ میلیون و ۲۹۰ هزار و ۱۹۵ دلار، ارز نصیب کشور شده است.  

 

لازم به‌ ذکر است که ارزش ریالی این میزان صادرات بیش از ۵۹ میلیارد تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.   

گفتنی است در هفت ماهه نخست سال جاری، شیره و عصاره شیرین بیان به کشورهای امارات متحده عربی، آلمان، آفریقای جنوبی، اندونزی، انگلستان، ایتالیا، تایلند، دانمارک، سنگاپور، مراکش و هلند صادر شده است.

در این میان امارات متحده عربی با خریداری ۲ هزار و ۲۵۷ هزار تن شیرین بیان به صورت شیره و عصاره و ارزآوری ۱۰ میلیون و ۵۱۳ هزار و ۶۲۲ دلاری بزرگترین خریدار این نوع گیاه از ایران بوده و پس از آن آلمان با واردات، هزار و ۶۰۰ تن شیره و عصاره شیرین بیان دومین خریدار این گیاه دارویی از کشور بوده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.