×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
داروهای گیاهی؛ جایگزینی برای عبور از تحریم

 

همه چیز داریم. از دم کرده انگور فرنگی سیاه تا عرق گزنه، از چای گل گاو زبان تا ضماد رز ماری، از عرق نعناع و گلاب دو آتشه تا پماد سقز و روغن بنفشه. چی میل دارید؟ دمی؟ جوشیدنی؟ مخلوط با عسل؟ کپسول؟ شربت؟

    ایران، بهشت داروهای گیاهی است، نشان به آن نشان که هم اکنون ۸۲۱ داروی گیاهی در کشورمان تولید می شود؛ همان داروهایی که با توجه به مشکل کشورمان در تهیه مواد اولیه داروهای شیمیایی از خارج، می تواند جایگزین برخی از انواع داروهای شیمیایی شود.

    شما تا به حال به مطب کارشناس طب سنتی رفته اید؟ به مغازه عطاری رفته اید؟ برایتان پیش آمده دوره درمانی را فقط با داروهای گیاهی و بدون داروهای شیمیایی بگذرانید؟ حتی اگر پاسخ تان منفی باشد، آمارها نشان می دهد خیلی از ایرانی ها این روزها به مصرف داروهای گیاهی روی آورده اند و همین تقاضای وسیع، انگیزه ای برای تولیدکنندگان داروهای گیاهی شده است تا تولید و عرضه محصولاتشان را افزایش دهند.

    دکتر امیرحسین جمشیدی، رئیس اداره داروهای طبیعی سازمان غذا و دارو درباره آخرین آمار تولید داروهای گیاهی در کشور می گوید: شمار داروهای گیاهی در سال گذشته ۷۱۸ قلم بوده است که هم اکنون به ۸۲۱ قلم رسیده و بر این اساس افزایشی ۱۳ درصدی داشته است.

    همچنین بر اساس گزارش منتشر شده که اداره داروهای طبیعی سازمان غذا و دارو آن را ارائه داده است، شمار کارخانه های تولیدکننده داروهای گیاهی نیز از سال گذشته افزایشی قابل توجه داشته است، به گونه ای که تا سال ۹۰، بیش از ۶۰ مرکز، مبادرت به تولید فرآورده های گیاهی می کردند که اکنون شمار آنها به ۷۴ رسیده و این یعنی شمار مراکز تولیدکننده داروهای گیاهی رشدی ۱۵ درصدی داشته است.

    

    تحریم بر داروهای گیاهی اثر ندارد

    رئیس اداره داروهای طبیعی سازمان غذا و دارو با بیان این که تحریم ها کمترین اثر را بر حوزه تولید داروهای گیاهی گذاشته است، در گفت وگو با ایسنا تاکید می کند: این امر نشان می دهد تحریم ها درباره تولید داروهایی که مواد اولیه شان در داخل کشور تامین می شود، نمی تواند اثرگذار باشد. خوشبختانه در زمینه تولید داروهای گیاهی، کمترین وابستگی به خارج از کشور داریم.

    ادعای این مدیر را دکتر نظام نهرینی، پژوهشگر و مدرس طب سنتی در جهاد دانشگاهی و دانشگاه آزاد نیز در گفت وگو با جام جم تائید می کند و می گوید: افزایش تولید داروهای گیاهی برای کشور صرفه اقتصادی دارد، چرا که ما ماده اولیه بسیاری از داروهای شیمیایی را از کشورهای خارجی خریداری می کنیم، در حالی که ماده اولیه داروهای گیاهی در کشورمان تولید می شود و بنابراین کشور برای تولید آنها هیچ وابستگی ارزی و دلاری ندارد.

    به گفته این پژوهشگر، ایران کشوری غنی از گیاهان دارویی است و بیشتر اقلیم های مناسب برای رشد گیاهان دارویی را در خود دارد و اگر کشت همه این گیاهان، صنعتی شود و در سطحی وسیع پرورش پیدا کند، آنگاه نه تنها این داروها کفاف نیازهای داخلی را می دهد، بلکه ایران می تواند به عنوان کشور صادرکننده این نوع داروها هم در بازارهای جهانی عرض اندام کند.

    

    چرا داروهای گیاهی بهتر است؟

    گرچه تقاضاهای مردمی برای مصرف داروهای گیاهی زیاد شده است و در سال های اخیر با راه اندازی دانشکده طب سنتی، فواید مصرف داروهای گیاهی برای مردم بیشتر شناخته شده است، با این حال هنوز هم شمار زیادی از مردم داروهای شیمیایی را اثربخش تر می دانند، در حالی که نهرینی این باور را رد می کند و توضیح می دهد که داروهای شیمیایی اثری سریع و عوارض طولانی دارد، یعنی حتی کم خطرترین داروهای شیمیایی نیز با وجود خاصیت درمانی، عارضه ایجاد می کند، اما داروهای گیاهی اثرگذاریشان در طولانی مدت رخ می دهد و اگر زیر نظر متخصص مصرف شود، می تواند کاملابدون عارضه باشد. از سوی دیگر از آنجا که داروهای گیاهی از دل طبیعت استخراج می شود با طبع انسان سازگارتر است.

    با وجود همه فواید داروهای گیاهی، این متخصص به مردم هشدار می دهد: هرچند این داروها بهتر از برخی داروهای شیمیایی در درمان موثر است، اما این باور شایع میان مردم که داروهای گیاهی کاملابی خطر است و می شود آنها را خودسرانه مصرف کرد به هیچ وجه درست نیست.

    گرچه نهرینی تاکید می کند که مصرف خودسرانه داروهای گیاهی ضرر دارد، با این حال هنوز هم خیلی ها به عطاری ها مراجعه می کنند و انواع داروها را بر اساس شنیده هایشان از دیگران سفارش می دهند و از آن بدتر این که شماری از آنهایی که در برخی عطاری ها مشغول به کار هستند نیز اطلاع چندانی از خواص داروهای گیاهی ندارند و انواع محصولات را برای مشتری هایشان تجویز می کنند و حتی این روز ها فروش انواع داروهای چاقی، لاغری، ترک اعتیاد و… در برخی عطاری ها شایع شده و این در حالی است که وزارت بهداشت فروش این نوع مواد را در عطاری ها ممنوع اعلام کرده است و مسئولان وزارت بهداشت گواهی می دهند که برخی از این کپسول ها، حاوی داروهای شیمیایی است که به اسم داروهای گیاهی به مردم فروخته می شود.

    با این اوصاف، به نظر می رسد نه تنها وزارت بهداشت باید مردم را ترغیب کند که برای مصرف داروهای گیاهی به کارشناسان سنتی مراجعه کنند و از مصرف خودسرانه این نوع داروها نیز بپرهیزند، بلکه باید برنامه نظارت بر عملکرد عطاری ها برای ساماندهی و شناسایی متخلف ها را نیز جدی تر از گذشته دنبال کند.

 
جام جم

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.