×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اجرای طرح پژوهشی شناسایی گونه‌های دارویی مرتعی در خراسان‌شمالی

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌شمالی از اجرای طرح پژوهشی گونه‌های دارویی مرتعی در این استان طی آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی  به نقل از ایسنا، منطقه خراسان‌شمالی به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی هفته پژوهش و فناوری استان، دکتر علیرضا اسلامی با اشاره به اینکه پژوهش بر روی گیاهان دارویی استان یکی از فعالیت‌های این مرکز است، گفت: از سال‌های گذشته تاکنون ۱۲ طرح پژوهشی بر روی گیاهان دارویی انجام شده که موضوع شناسایی آن به پایان رسیده است و هم اکنون بررسی مواد موثره این گیاهان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۴۵۰ گووه گیاه دارویی شناسایی شده است، افزود: کشت و اهلی کردن این گونه‌ها از جمله کارهایی است که باید انجام شود و تاکنون پنج گونه گیاهی اهلی شده است که گونه گیاهی باریجه یکی از این گیاهان است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از کارهای انجام شده بر روی گیاهان دارویی، پژوهش بر روی توسعه و کشت دیم این گیاهان است که موفق شده ایم کشت دیم مرزه کوهی که دارای اسانس بالایی است را انجام دهیم.

اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه آسیب پذیری بخش کشاورزی و منابع طبیعی ناشی از تغییرات اقلیمی از دیگر محورهای پژوهشی این مرکز بوده است، اظهار کرد: این طرح‌های پژوهشی به منظور تولید پایدار کشاورزی انجام می‌شود که چالش‌های عمده مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد و سپس راهکارهای سازگاری با تغییرات اقلیم ارائه می‌شود تا حداقل خسارت‌های کشاورزی تحمیل شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پژوهش درباره ارتقای بهره وری آب در بخش کشاورزی از موضوعاتی است که در این مرکز در حال انجام است، تصریح کرد: این موضوع پژوهشی بر روی سه محصول ذرت، چغندر قند، و گندم در حال اجراست که کار بر روی ذرت به پایان رسیده است.

به گفته وی علاوه بر آن طرح پژوهشی اثر ژن‌های موثر بر پایداری عملکرد بر لاین‌های گندم دیم در شیروان نیز انجام شد که نتایج آن در سال آینده اعلام می شود.

این مقام مسئول طرح پژوهشی و ترویجی فراز را از دیگر طرح‌های تحقیقاتی این مرکز بیان کرد و گفت: ۴۰ درصد از باغات این استان انگور است و به منظور افزایش درآمدزایی، بهره وری، عملکرد و کیفیت این طرح تحقیقاتی انجام می‌شود.

وی توضیح داد: این طرح تحقیقاتی در شورای تات مطرح و به تصویب رسیده است.

به گفته وی طرح پژوهشی مدیریت خطرپذیری در کشاورزی نیز اجرایی می‌شود که تامین اعتبار فعالیت‌های پژوهشی برعهده ستاد بحران این استان است و فعالیت‌های پژوهشی آن را این مرکز انجام می‌دهد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.