×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
صنعت گیاهان دارویی خراسان شمالی بی نصیب از خوان اقتصاد مقاومتی

مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی های منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اعلام اینکه خراسان شمالی منطقع پایلوت کشت گیاهان دارویی کشور انتخاب شده است، گفت: اجرای این طرح که از مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است از هیچ گونه حمایتی برای آغاز کار برخوردار نیست.

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، حسین رضایی، مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی های منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: خراسان شمالی، منطقه پایلوت کشت گیاهان دارویی کشور در اراضی مستتثنیات و اراضی ملی انتخاب همچنین اجرای این طرح در استان در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز مصوب شده است.

رضایی در ادامه با بیان اینکه اتحادیه سراسری تعاونی های منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز به عنوان مجری کشت گیاهان دارویی در اراضی منابع طبیعی خراسان شمالی انتخاب شده است، گفت: این اتحادیه کشت این گیاهان را در اراضی ملی ای که بیش از ۲۵۰ میلی متر بارندگی و تنش آبی کمتری را دارند به صورت دیم اجرایی می کند.

وی با تصریح بر این مطلب که کشت گیاهان دارویی در اراضی ملی استان در قالب الحاقیه ای به طرح های مرتع داری استان انجام خواهد شد، عنوان کرد: کشت این گیاهان شامل گل محمدی، کاکوتی، کتیرا، زرشک وحشی، باریجه و … در شهرستان های بجنورد، شیروان، فاروج، گرمه، اسفراین و مانه و سملقان انجام خواهند شد.

وی افزود: این کشت در هر شهرستان در دو منطقه و در هر منطقه در سطحی حدود ۱۰۰ هکتار انجام می شوند.

رضایی گفت: این طرح با مدیریت این اتحادیه و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و توسط بهره برداران هر منطقه در قالب تشکیل شرکت های تعاونی انجام می شوند.

وی خاطر نشان کرد: اجرای کشت این گیاهان دارویی در اراضی ملی استان از اواخر سال گذشته در قالب پروژه های مرتع داری در دستور کار قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: برای کشت گیاهان دارویی ۱۵ شرکت تعاونی با عضویت بهره برداران این مناطق یاد شده را تشکیل داده ایم تا آنان با مدیریت این اتحادیه به مدت ۳۰ سال در این اراضی ملی با پرداخت حق بهره مالکانه به اداره کل منابع طبیعی استان به انجام این طرح بپردازند.

مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی های منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ادامه با یادآوری این مطلب که این اتحادیه برای هر منطقه ای از اراضی ملی که تحت کشت این گیاهان قرار گیرند یک نسخه نمی پیچد، عنوان کرد: مطالعات کشت این گیاهان در قالب طرح های مرتع داری در اراضی ملی استان انجام شده که اولویت نخست نیز برای کشت گل محمدی است.

وی با بیان اینکه کشت قلمه های گل محمدی باید در اسفند ماه انجام شود، خاطر نشان کرد: این گیاه در مناطق حسن آباد و جعفر آباد شهرستان بجنورد و مناطق دشت آرمادلو و چشمه خان در شهرستان گرمه همچنین منطقه کاستان در شهرستان مانه و سملقان انجام خواهند شد.

با این وجود، وی با اعلام اینکه در اسفند ماه امسال باید اراضی ملی مناطق جعفر آباد، حسن آباد و کاستان به کشت گل محمدی اختصاص داده شوند که برای هر هکتار به هزار و ۶۰۰ تا دو هزار قلمه گل محمدی احتیاج داریم، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر این اتحادیه در زمینه تامین قلمه های گل محمدی برای اجرای اجرای کشت با مشکل روبرو شده است.

رضایی با بیان اینکه در تعامل با گل کاران گل محمدی استان در زمینه خرید قلمه ها از آنان به هیچ نتیجه ای نرسیدیم، عنوان کرد: برای تامین قلمه ها به سراغ سازمان جهاد کشاورزی استان رفتیم اما این نهاد در این زمینه یک قدم بر نداشت و این در حالی است که این طرح از مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان است.

به گفته وی، اگر سازمان جهاد کشاورزی استان در زمینه تامین قلمه های مورد نیاز، این اتحادیه را حمایت می کرد، می توانستیم بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، قدم اول را بردایم، حال در این شرایط ناچار هستیم که در فاز نخست هر ۱۰۰ هکتار در هر منطقه پیش بینی شده را به پنج هکتار تقسیم کنیم تا در هر سال ۱۰ تا ۲۰ هکتار از هر منطقه را به کشت گل اختصاص و این طرح گل کاری را طی مدت پنج سال انجام دهیم.

وی خاطر نشان کرد: هر چند که سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام کرده است در راستای اجرای این طرح نمی تواند حمایت مالی را انجام دهد، با این وجود، اجرای این طرح از محل آورده های بهره برداران و اخذ تسهیلات بانکی انجام خواهد شد.

مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی های منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه برداشت گل محمدی سه سال پس از کشت و باریجه نیز پنج سال پس از کشت انجام می شود، یادآور شد: این اتحادیه از هم اکنون برای فروش این گیاهان دارویی به بازارهای داخلی و خارجی در حال گفتمان و انجام رایزنی ها است.

وی افزود: با رونق این صنعت در استان صنایع تبدیلی و تکمیلی این صنعت را نیز راه اندازی خواهیم کرد.

رضایی در خاتمه با طرح این سوال که چرا دست اندرکاران برای انجام پروژه هایی از جمله کشت گیاهان دارویی، نسخه می پیچند و آنها را در برنامه اقتصاد مقاومتی مصوب می کنند اما هیچ پشتوانه تسهیلاتی و حقوقی را برای آنها پیش بینی و ارائه نمی کنند؟ خاطر نشان کرد: اجرای این پروژه نیازمند حمایت های تسهیلاتی و حقوقی است که امیدوار هستیم مورد حمایت ادارات ذی ربط قرار گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.