×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
الگو گرفتن از سیستم آموزش و ترویج طب چینی جهت توسعه طب سنتی ایران

الگو گرفتن از سیستم آموزش و ترویج طب چینی جهت توسعه طب سنتی ایران
مصاحبه با دکتر امیرهومن کاظمی
 متخصص طب سنتی چین و عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران

.

به نقل از مستند ویژه سومین جشنواره گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران – ۱۵ تا ۱۸ شهریورماه ۱۳۹۵ (به کوشش تیم پژوهشی شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی)

دانلود Download(توجه: متن کامل این مقاله در فایل مستند موجود می باشد. با کلیک نمودن بر روی گزینه بالا می توانید آن را دانلود نمایید.)

.

با سلام. لطفا در ابتدا خودتان را معرفی بفرمایید
به نام خدا. بنده پزشک هستم و پزشکی را در ایران و سپس پنج سال دوره تخصصی طب سنتی چینی را در دانشگاه پکن در چین گذراندم. در حال حاضر در حال اخذ مدرک فوق تخصصی Post Ph.D طب چینی هستم و اولین خارجی هستم که توانسته ام مدرک فوق تخصص در طب سنتی چینی را اخذ کنم.
لطفا یک معرفی هم از دانشگاه طب سنتی پکن داشته باشید.
دانشگاه پکن قدیمی ترین دانشگاه طب سنتی در دنیاست و جالب این است که «دانشگاه جامع» در زمینه طب سنتی است. چون در کشور چین ما دانشگاه های طب سنتی داریم و نه دانشکده های طب سنتی. در این دانشگاه ها، هم طب سنتی و هم طب رایج تدریس میشود و پزشکان برای ادامه تحصیل در طب سنتی می توانند وارد این دانشگاه ها بشوند. در این دانشگاه ها دانشکده های مختلف مثل دانشکده طب سوزنی و ماساژ، دانشکده گیاهان دارویی، دانشکده مدیریت در طب سنتی، دانشکده پرستاری در طب سنتی، دانشکده داروسازی سنتی، دانشکده بین الملل که بنده در آنجا هستم و … به عنوان مثال، دانشکده بین الملل دانشگاه طب سنتی پکن، در سال حدود ۲۰۰۰ دانشجوی خارجی دارد و تابحال بیش از هفتاد کشور دنیا دانشجو داشته اند. در کشور چین، شاید حدود ۴۰ دانشگاه طب سنتی وجود داشته باشد که دانشگاه پکن قدیمی ترین و بزرگترین آنهاست.
در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟
بنده در حال حاضر عضو هیأت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم، مشاور بین الملل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، همزمان استاد دانشگاه پکن هم هستم و استاد مهمان دانشگاه Santiago de compostela  اسپانیا هستم. همچنین عضو هیأت رئیسه فدراسیون جهانی طب سنتی و مشاور سازمان بهداشت جهانی در زمینه طب سنتی نیز هستم. در دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران نیز معاون بین الملل دانشکده هستم.
معاونت بین الملل با چه هدفی تأسیس شده و چه فعالیت هایی دارد؟
دانشگاه علوم پزشکی تهران اولین دانشگاهی بود که معاونت بین الملل را حدود ۵ سال قبل برای دانشگاه و دانشکده ها تأسیس کرد و هدف آن بین المللی کردن دانشگاه و ارتقای فعالیت های بین المللی دانشگاه بود که با این وجود، دانشگاه علوم پزشکی تهران از لحاظ بین المللی با اختلاف زیاد نسبت به سایر دانشگاه های علوم پزشکی جلو افتاده است. البته بعضی دانشگاه های دیگر هم هستند که معاونت بین الملل تأسیس کرده اند و در حال فعالیت در این زمینه ها هستند. امروزه چه وزارت بهداشت و چه وزارت علوم و دانشگاه ها به این نتیجه رسیده اند که باید فعالیت های بین المللی را برای ارتقای رتبه های بین المللی خودشان در دستور کار قرار بدهند. طبیعتا ارتقای وضعیت علمی اساتید، دانشجویان، تبادلات علمی و … هم در این مسیر رشد می کند. اما در زمینه طب سنتی یک ویژگی خاصی که وجود دارد این است که ما باید و باید و باید روی فعالیت های بین المللی تأکید کنیم و این فقط رسالت دانشگاه نیست، بلکه رسالت تک تک ایرانیان است. فارغ از اینکه تخصصی دارند یا ندارند، رشته شان این است یا نیست و … اما وجه اشتراک ایرانی بودن را همه ما داریم و باید تلاش کنیم که در دنیا طب سنتی ایران را برجسته کنیم. بخاطر اینکه طب سنتی ما صرفا یک فن پزشکی نیست. بلکه آمیخته با فرهنگ و تاریخ ماست و یکی از بهترین روش هایی است که ما بتوانیم با آن کشورمان را بشناسانیم. یعنی علاوه بر شناساندن قدرت علمی و پزشکی مان، تاریخ و فرهنگ خودمان را نیز با این روش می توانیم معرفی کنیم. چه چیزی بهتر از این است که یک علمی مثل پزشکی را با برند ایرانی به دنیا معرفی کنیم. نمونه آن چین است. در چین همه مردم فارغ از اینکه به این طب مراجعه بکنند یا نکنند و همه پزشکان فارغ از اینکه چقدر اثربخشی طب چینی را قبول داشته باشند، مبلغ طب چینی هستند در همه جای دنیا. یعنی امکان ندارد که شما از یک چینی سوال کنید درباره طب سنتی و او تأیید نکند. نتیجه آن این شده است که در تمام کشورهای دنیا طب سوزنی و طب چینی شناخته شده و استفاده می شود و در بسیاری از کشورها نظیر کانادا آمریکا و استرالیا، پوشش های بیمه ای نیز دارد. شاید جالب باشد بدانید که هر کانادایی سالانه مبلغ ۵۰۰ دلار بیمه طب سوزنی دارد. و این نتیجه آن فعالیت های همگانی و بین المللی چینی هاست که طب سنتی چینی یا TCM به یک برند بین المللی در طب دنیا تبدیل شده است. آنها با این روش غیر از عایدات اقتصادی و درآمدزایی، فرهنگ¬شان را نیز معرفی کرده اند. حتی در سریال های چینی و کره ای می بینید که چقدر بر طب سنتی تأکید می شود. لذا ما هم باید این رسالت را با هدف جهانی کردن آن به انجام برسانیم. بنده هم از روز اولی که معاون بین الملل دانشکده شدم و همچنین در وزارت بهداشت به عنوان مشاور بین الملل دفتر طب سنتی، شعارم این بوده است: «جهانی کردن طب سنتی ایران» و همیشه آنرا پیگیری کرده ام. خوشبختانه هم دفتر طب سنتی وزارت و هم ریاست قبلی و فعلی دانشکده طب سنتی همراهی خوبی دارند و دانشگاه نیز حمایت می کند. اما اینها کافی نیست و همه دانشکده های پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی و همه مردم باید این دغدغه را داشته باشند که طب سنتی ایران را جهانی کنند.

… (متن کامل این مصاحبه در مستند ویژه سومین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران منتشر شده است که فایل کامل آن را می توانید از اینجا دانلود نمایید).

  1. sakineh

    طب سنتی ایران با اینهمه سابقه این همه زمان حالا باید الگوبرداری کنیم

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.