×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دولت روحانی عامل توقف و افول طب سنتی/قوانین و نهادهای طب سنتی در این دولت منحل و تعطیل شد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، حسین خیراندیش در گفت‌وگو باخبرگزاری فارس، در ارتباط با شکایت وزارت بهداشت از وی و تعطیلی مؤسسه تحقیقات حجامت ایران اظهار داشت: پرونده شکایت از بنده همچنان در دادگاه مفتوح است و بازپرس پرونده را نگه داشته و به دادگاه ارجاع نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه وکیل ما پیگیر این پرونده است،‌ افزود: پرونده شاکی خصوصی ندارد البته تلاش‌های زیادی توسط دانشگاه علوم پزشکی ایران در این زمینه صورت گرفته ولی کسی شکایت شخصی نکرده است.

رئیس مؤسسه تحقیقات حجامت ایران ادامه داد: معاونت وزارت بهداشت البته در حال تلاش بوده که این مشکل را حل کند و تماس‌هایی در این زمینه نیز حاصل شده است.

خیراندیش اضافه کرد: در وزارت بهداشت و در دولت کنونی دوره توقف و افول طب سنتی بوده چرا که مجموع قوانین و نهادهایی که در این زمینه از قبل تشکیل شده بود، حذف شد و حتی معاونت طب سنتی در وزارتخانه بهداشت نیز منحل گشت و آئین‌نامه‌های قبلی به طور کلی ابطال شد.

وی اضافه کرد: برنامه‌های قبلی نیز هیچکدام زمینه اجرایی پیدا نکرد و تمدید حکم حکیمان طب سنتی نیز صادر نشد بنابر این دولت از طب سنتی جلوگیری کرد و حتی برخی از دانشگاه‌ها به دنبال این بودند که اصلاً دانشجو در حوزه طب سنتی پذیرش نکنند، البته این در حالی است که توسط وزیر بهداشت و معاونش به کرات حرف‌های خوبی در زمینه طب سنتی انجام گرفت.

این پژوهشگر طب سنتی و اسلامی گفت: بر اساس ابلاغیه رهبری دولت به صورت رسمی باید برنامه‌هایی در این راستا انجام می‌داد ولی حتی یک کمیته برای اجرایی شدن این موضوع تشکیل نشد.

خیراندیش در مورد تشکیل داروخانه‌های طب سنتی گفت: زمانی که می‌خواهیم دارو چه شیمیایی، چه گیاهی در اختیار بیماران قرار دهیم باید از استاندارد بودن آن مطمئن باشیم و سقف زمان مصرف نیز برای دارو مشخص باشد و این از وظایف دولت است که آن را کنترل کنند.

وی اضافه کرد: دولت حتی یک ریال سرمایه‌گذاری برای توسعه داروی گیاهی و یا برگزاری کلاس آموزشی برای عطاری‌ها هزینه نکرد و تمام آئین‌نامه‌های دولت جهت‌گیری براندازانه داشته است، لذا با این شیوه ساماندهی که عطاری‌ها جمع‌آوری شود مخالف هستیم.

رئیس مؤسسه تحقیقات حجامت ایران گفت: ساماندهی عطاری‌ها باید با برنامه‌ریزی و ارائه گواهی و آموزش برای آنها باشد، داروها نیز به صورت بسته‌بندی و با کنترل ماندگاری ارائه شوند، ولی این در حالی است که سیاست‌های وزارت بهداشت اصلاحی نبوده و کاملاً براندازانه است.

خیراندیش افزود:‌ راه‌اندازی داروخانه طب سنتی خوب است البته باید توجه داشت که زبان طب سنتی خاص بوده و اگر بخواهیم آن را منتقل به یک شبکه کنیم نشدنی است چرا که بیشتر از ۱۵ تا ۲۰ متخصص داروسازی طب سنتی در کشور نداریم و با این وجود نمی‌توان این داروخانه‌ها را وسعت داد.

وی عنوان کرد: لذا باید این معیار تغییر کند و متخصصان داروسازی سنتی به عنوان ناظر کلان باشند، نه مدیر داروخانه گیاهی چرا که این مسئله کم‌ثمر بوده و نتایج مؤثری نخواهد داشت، در حال حاضر به گفته وزارت بهداشت ۲۰ سلامتکده طب سنتی دارای مجوز بوده و فعال است این در حالی بوده که حتی اگر ۲۰۰ سلامتکده هم باشد برای کشور کفایت نمی‌کند.

رئیس مؤسسه تحقیقات حجامت ایران گفت: این برنامه‌ها تا ۲۰۰ سال آینده هم نتیجه نمی‌دهد و باید طب سنتی را لایه لایه در جامعه در نظر گیریم و تنها لایه‌های تخصصی را به درمانگاه ارجاع دهیم. به نظرم همه مردم باید در مورد برخی از گیاهان دارویی همچون نعنا اطلاعات لازم را داشته باشند تا بتوانند در صورت لزوم از آن بهره‌مند شوند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.