×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر
معرفی چند دمنوش دارویی

دمنوش برگ بادرنگبویه یا بادررنجبویه (Melissa officinalis):

بی تردید این دمنوش، یکی از بهترین دمنوش های روزانه برای افراد افسرده است، البته در افسردگی تدابیر درمانی باید به صورت کامل و جامع و طی مدت زمان کافی و با ویزیت های دوره ای انجام شود، ولی نوشیدن این دمنوش را می توان به عنوان درمان کمکی به بیماران توصیه کرد. به بیان حکیمان ایرانی، بادرنجبویه در تقویت قلب و مغز و پاکسازی این دو عضو حیاتی گیاه سودمندی است.

نکته مهم این است که هنگام خرید آن باید بسیار هوشیار باشید، زیرا متاسفانه در بسیاری از عطاری ها به جای برگ بادرنجبویه، اشتباهاً برگ گیاه دیگری عرضه می شود! مشخصۀ برگ بادرنجبویه اصلی این است که اگر آن را کف مال کنید و ببویید، بوی لیمویی لطیفی از آن به مشام می رسد.

مقدار و روش مصرف:

روزی دو بار، هر بار حدود ۵ گرم از برگ بادرنجبویه را در قوری چینی ریخته، با یک لیوان آب جوش به مدّت ۱۵ دقیقه روی بخار دم کنید. سپس تا گرم است آن را صاف کرده با کمی عسل یا نبات سفید یا نبات زعفرانی واقعی، یک ساعت پیش از غذا یا دو ساعت پس از غذا بنوشید. به یاد داشته باشید که اکثر نباتهای زردرنگ زعفرانی نیستند حتی اگر در میان آنها رشته ای از کلالۀ زعفران هم دیده شود!

منع و احتیاط مصرف:

مصرف برگ بادرنجبویه در مبتلایان به کم کاری تیروئید مجاز نیست. در بارداری نیز به خاطر اثرات منقبض کنندۀ رحمی و اثرات ضد تیروئیدی اش بر روی جنین نباید مصرف شود

 

گل گاوزبان

گل گاوزبان

دمنوش گل گاو زبان و لیمو عمانی:

این نوشیدنی آرام‌بخش است و برای پایین آوردن فشارخون و نیز رفع ناراحتی پروستات بسیار مفید است. همچنین برای کاهش دردهای ابتدای قاعدگی مفید است. در صورتی که گاوزبان بدون لیموعمانی مورد استفاده قرار گیرد، باعث بالا رفتن فشار خون خواهد شد و برای کسانی که دچار افت فشار و ضعف شده اند مناسب تر است.

مواد لازم:

گل گاوزبان ۳ قاشق غذاخوری، لیمو عمانی ۲عدد، عسل ۲ قاشق مرباخوری در هر لیوان، آب جوش ۴ لیوان.

طرز تهیه:

لیموعمانی‌ها را سوراخ و یا از وسط نصف کنید، به همراه گل گاوزبان و آب جوش در قوری چینی بریزید و اجازه دهید روی حرارت غیرمستقیم به مدت ۳۰ دقیقه دم بکشد. سپس دم‌کرده را در یک لیوان و یا فنجان بزرگ بریزید، عسل یا نبات را بیفزایید و هم بزنید تا کاملاً ‌حل شود و به آرامی میل کنید.

به لیمو

به لیمو

دم نوش به لیمو:

این دمنوش طبیعت گرم دارد و ‌خواب‌آور،‌ آرام‌بخش، ‌ضد میگرن و سردرد و تپش قلب، باعث تقویت حافظه و معده و‌ ضد نفخ و آسم می باشد.

طرز تهیه:

به‌لیمو (‌۱ قاشق غذاخوری) را در یک قوری (۲ لیوان آب جوش) ‌به همراه مقداری نبات دم کرده میل کنید

 

اسطوخدوس

اسطوخدوس

دم نوش اسطوخودوس:

این دمنوش طبیعت گرم دارد و آرام‌بخش اعصاب،‌ تقویت کننده‌ سلول‌های مغز،‌ ضد میگرن، ضد زکام و آسم و برونشیت، مسکن، موثر در درمان روماتیسم، ‌شستشو دهنده‌ کلیه و ضد اگزما می باشد.

افرادی که بسیار گرم مزاج هستند از مصرف زیاد آن بپرهیزند زیرا باعث بی قراری و تشنگی می شود، اصلاح کننده آن در این وضعیت کمی شربت سکنجبین است.

طرز تهیه:

اسطوخودوس (۱قاشق غذاخوری) در یک قوری (۲ لیوان آب جوش) ‌به همراه مقداری نبات دم کرده میل کنید.

دم کرده میوه آلبالو:

این نوشیدنی بسیار خوش طعم و اشتها آور است، و برای هضم غذا و پایین آوردن فشار خون مفید است.

مواد لازم:

آلبالوی رسیدۀ بدون دم ۲۰۰ گرم، عسل دو قاشق غذاخوری در هر لیوان، آب جوش ۴ لیوان.

طرز تهیه:

ابتدا آلبالوها را تمیز بشویید و سپس آن ها را با کارد برش دهید و همراه آب جوش در یک قوری چینی بریزید و به مدت ۳۰ دقیقه با حرارت ملایم دم نمایید. سپس دم کرده را در یک لیوان یا فنجان بزرگ بریزید، عسل را به آن بیافزایید و هم بزنید تا کاملا حل شود و آن را میل نمایید.

دم کرده هل و دارچین و زعفران:

این نوشیدنی در درمان روماتیسم، دردهای استخوانی و آرتروز بسیار بسیار مفید است.

مواد لازم:

چوب دارچین خرد شده یک قاشق غذاخوری، هل سبز خرد شده ۷ الی ۱۰ عدد، زعفران یک گرم، عسل دو قاشق مرباخوری به ازای هر لیوان، آب جوش ۴ لیوان.

طرز تهیه:

هل، دارچین و زعفران را به همراه آب جوش در قوری بریزید و روی حرارت ملایم به مدت ۳۰ دقیقه الی یک ساعت دم نمایید. سپس دم کرده را در یک لیوان و یا فنجان بزرگ بریزید، عسل را به آن بیافزایید و هم بزنید تا کاملا حل شود و به آرامی آن را میل کنید

معرفی گیاه دارویی بابونه Matricaria recutita

دم نوش بابونه:

این دمنوش بسیار گرم و آرام بخش اعصاب و معده و روده و مقوی آن ها، ضد تب، ضد انگل، ضد یبوست، مقوی اعصاب و مغز، اشتها آور، ضد بلغم و صفرا و شستشو دهندۀ کلیه می باشد.

طرز تهیه:

بابونه(یک قاشق غذاخوری)در یک قوری (دو لیوان آب جوش) به همراه مقداری نبات دم کرده و میل نمایید.

mint نعناع

mint نعناع

دم کردۀ نعناع یا پونه:

این دمنوش طبیعت گرم دارد و ضد اسهال و استفراغ، ضد نفخ، مقوی معده، خوشبوکننده دهان، رفع کننده خستگی، رفع کننده ناراحتی های کیسه صفرا، رفع کننده بیماری های ریوی و تنگی نفس و آسم و ضد سرفه است.

طرز تهیه:

نعناع یا پونه (یک قاشق غذاخوری)در یک قوری(دو لیوان آب جوش) به همراه مقداری نبات دم کرده میل کنید.

carum carvi زیره سیاه اروپایی

دم کرده زیره سیاه:

طبیعت این دمنوش بسیار گرم است و بالابرنده فشارخون، سوزاننده چربی اضافی، تصفیه کننده خون، مقوی قلب و عروق، شستشو دهنده کلیه، ضد چاقی، افزایش دهنده شیر مادر، ضد نفخ و مقوی معده و رفع کننده ناراحتی روده است و مصرف مداوم آن باعث زردی پوست می شود.

طرز تهیه:

زیرۀ سیاه (یک قاشق غذاخوری)در یک قوری(دو لیوان آب جوش) به همراه مقداری ن بات دم کرده میل کنید.

بهارنارنج Bitter Orange

گل و پوست بهارنارنج

دم کرده بهار نارنج:

طبیعت این دمنوش گرم است و تقویت کننده قلب و اعصاب، مفرح و آرامش بخش و اشتها آوار است.

بهار نارنج (یک قاشق غذاخوری)در یک قوری(دو لیوان آب جوش) به همراه مقداری ن بات دم کرده میل کنید.

منبع:

تغذیه در طب ایرانی، اسلامی، دکتر غلامرضا کردافشاری، چاپ یازدهم ۱۳۹۰، صفحۀ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.