×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افزایش هشت برابری کاشت گیاهان دارویی در استان کهگیلویه و بویراحمد

شهرام عسکری افزود: هم اکنون ۸۵ هکتار از زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت گیاهان دارویی استویا، بابونه، نعناع فلفلی و به لیمو است، در حالی که سطح زیر کشت گیاهان دارویی این استان در سال ۹۲ حدود ۱۰ هکتار بود.
وی تصریح کرد: بر اساس طرح اقتصاد مقاومتی ۳۲۰ هکتار دیگر از زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت گیاهان دارویی می رود.
عسکری با اشاره به این که بخش عمده ای از گیاهان دارویی تولیدی کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد به نام استان های دیگر به خارج از کشور صادر می شود بر رفع موانع صادرات این محصولات تاکید کرد.
وی بیان کرد: یک هیات در آینده نزدیک برای فراهم شدن زمینه صادرات گیاهان دارویی و چند محصول کشاورزی دیگر به کهگیلویه و بویراحمد سفر می کند، که امید است این سفر بتواند زمینه صادرات مستقیم را فراهم کند.
عسکری عنوان کرد: اشتغال مستقیم در هر هکتار از گیاهان دارویی هشت تا ۱۵ نفری، و درآمد آن ۲۵۰ تا ۴۰۰ میلیون ریال است.
وی گفت: گسترش کشت گیاهان دارویی از راهبردهای دولت برای رونق اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد است.
عسکری افزود: پرداخت تسهیلات بلاعوض بین پنج تا ۹۰ میلیون ریال، تسهیلات بانکی، حمایت برای سم پاشی و خشک کردن از جمله کمک های دولت برای توسعه کشت گیاهان دارویی در این استان است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از کشت گل محمدی به عنوان یکی از گونه های گیاهان دارویی در ۱۵ هکتار از زمین های کشاورزی منطقه ده نو و کاکان بویراحمد برای نخستین بار در این استان در سال جاری خبر داد.
عسکری ابراز کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده یکهزار هکتار از زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد پاییز امسال زیر کشت گل محمدی خواهد رفت.
وی اظهار کرد: کشت این گیاه سبب تقویت سفره های آب زیرزمینی، درآمد زایی، اشتغال زایی، توسعه صنعت گردشگری و تلطیف هوا می شود.
عسکری تصریح کرد: گل محمدی نسبت به خشکی و فقر خاک، مقاوم است که در ۱۴ استان کشور کشت می شود.
وی عنوان کرد: این گیاه در سال سوم به مرحله گل دهی می رسد که در هر هکتار ۱/۵ تن گل استحصال می شود و از هر چهار تن نیز یک کیلوگرم اسانس تولید که ارزش ریالی هر کیلو اسانس نیز ۳۰۰ میلیون ریال است.
عسکری اشتغال زایی کشت این گل را در هر هکتار ۲ نفر ذکر کرد.
وی افزود: در حال حاضر ظرفیت کاشت بیش از ۱۰ هزار هکتار گل محمدی در استان وجود دارد که در صورت تحقق این امر کهگیلویه و بویراحمد تا چند سال آینده به یکی از قطب های مهم این محصول در کشور تبدیل خواهد شد.
کشاورزان استان ۷۰۰ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد سالیانه ۸۰۰ هزار تن محصول تولید و روانه بازار مصرف می کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.