×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
ارائه روش حجیم سازی بذر توتون با قابلیت کاربرد برای بذر گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، حامد زمانی، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که در این مطالعات اقدام به تولید بذرهای پوشش‌دار شده است، گفت: این فناوری در اختیار تعداد معدودی از کشورها بوده و کشور در این زمینه واردکننده این نوع بذرها بوده است.

وی بذرهای پوشش‌دار را بذرهایی دانست که طی فرآیندی حجیم شده‌اند و در این باره توضیح داد: برخی از بذرها مانند کاهو و توتون بسیار ریز هستند که امکان برداشت چنین بذرهایی از سوی دستگاه‌های کشاورزی به صورت تک تک وجود ندارد، از این رو نیاز است تا در حجم این بذور تغییراتی ایجاد شود که برای این منظور دستگاهی برای پوشش‌دار کردن بذرها عرضه کردیم.

وی با بیان این که در بذرهای مورد نظر، تا ۵۰ برابر افزایش حجم داده می‌شود، خاطر نشان کرد: طی فرایندی بذرهای مورد نظر پس از ضد عفونی سازی، ترکیبی از مواد مغذی و پرکننده‌ها بذر را احاطه می‌کنند، به این ترتیب بذرها حجیم شده که در این صورت امکان برداشت بذر از سوی دستگاه پتوماتیک و قرار دادن آن در سینی‌های مخصوص تولید نشاء فراهم می‌شود.

زمانی، فاز اول این تحقیقات را بر روی بذر گیاه توتون دانست و یادآور شد: در روش مکانیزه مهمترین مشکل کشت بذر توتون، ریز بودن آن است؛ به طوری که به علت ریز بودن بذر توتون امکان کشت آن توسط دستگاه کارنده وجود ندارد، ازاین رو کشاورزان اغلب با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند ولی با حجیم سازی بذر توتون امکان کشت آن با دستگاه کارنده فراهم خواهد شد.

مجری طرح با بیان این که در این مطالعات در بذر توتون ۵۰ تا ۶۰ برابر افزایش حجم داده شد، اضافه کرد: این بذرها به گونه‌ای با مواد زیستی پوشش‌دار شدند که امکان انفجار و تخریب برای آنها در نظر گرفته شده است تا نهال از بذرها خارج شود.

وی با تاکید بر این که در فرایند پوشش‌دار کردن، بذرها از لحاظ کیفی نیز ارتقاء می‌یابند، افزود: به این بذرها سموم می‌چسبند از این رو سمپاشی در خزانه و مزرعه کاهش می‌یابند.

نمونه‌ای از بذر پوشش‌دار تولید شده

این محقق ادامه داد: علاوه بر آن در این تکنیک مواد به گونه‌ای به اطراف بذر می‌چسبد که از چند بذر بودن در یک پلیت جلوگیری شده است و این امر مانع از اتلاف بذر خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت پوشش‌دار کردن بذرها خاطرنشان کرد: این روش موجب خواهد شد تا از مصرف بیش از حد بذر جلوگیری شود، ضمن آن که امکان بذرپاشی هوایی در مزارعی نیز فراهم شده است.

وی حفظ بذر در برابر شرایط تنش‌زا را از دیگر مزایای این فناوری نام برد و یادآور شد: از آنجایی که در طی این فرایند به اطراف بذر مواد مغذی و عناصر مورد نیاز بذر چسبیده می‌شود، از این رو این روش می‌تواند بذرها را در برابر تنش‌های محیطی مقاوم کند.

زمانی از اجرای پایلوت آزمایشی برای حجیم کردن بذرهای گوجه فرنگی، سالیکورنیا و کاهو خبر داد و یادآور شد: علاوه بر این، تحقیقاتی را برای افزایش سایز بذر گیاهان دارویی و مرتعی در دستور کار قرار دادیم.

مقایسه بذر حجیم شده با بذر غیر حجیم شده

به گزارش ایسنا این مطالعات در مرکز تحقیقات تیرتاش وابسته به شرکت دخانیات اجرایی شده است. شرکت تیرتاش تاکنون پژوهش‌هایی در زمینه شیوه‌های نوین تولید توتون و کاهش مضرات فرآورده‌های محصولات دخانیات انجام داده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.