×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سیر از منظر طب سنتی

سیر Garlic

سیر

سیر برای افراد گرم مزاج مضر است/ سیر به دفع سنگ‌های کلیه کمک می‌کند

سلامانه: سیر از معدود خوراکی‌هایی است که حرارت آن شبیه حرارت غریزی بدن بوده و مفرح نیز است. این گیاه، رقیق‌کننده خون، ادرارآورنده و حیض‌آورنده وعرق‌آورنده است و خوردن آن با مراعات زمان و مزاج فرد و در حد اعتدال حافظ صحت بدن است.

بدین معنا که اگر فردی دارای مزاج گرم است و در محیطی گرم زندگی می‌کند یا شغل وی به‌گونه‌ای است که در معرض هوای گرم است مثل رانندگان تاکسی یا نانواها، بهتر است سیر کمتری مصرف کنند. اما مصرف سیر به فردی که دارای مزاج سرد است و در محیطی سرد زندگی می‌کند یا فعالیت فیزیکی کمی دارد و دارای اضافه وزن است و از سردی همیشه گله دارد، توصیه می‌شود. ضمن اینکه مصرف سیر به افراد میانسال بیش از نوجوانان توصیه می‌شود و این عزیزان بهتر است روزی یک حبه سیر مصرف کنند.

سیر، سه نوع بیابانی، بستانی و کوهی دارد که نوع معمول خوراکی، نوع بستانی است و به نوع کوهی، موسیر گفته می‌شود که بیشتر از آن در تهیه ترشی استفاده می‌شود. مصلح این گیاه، روغن بادام یا روغن کره است و از دیگر مصلحات آن، پختن سیر در آب همراه با اندکی نمک است. البته نوع تازه آن نسبت به کهنه خواص بیشتری دارد و مداومت درخوردن آن باعث از بین رفتن موهای سفید و رویش موهای سیاه می‌شود. بد نیست بدانید استفاده از سیر در غذاهای غلیظ (مثل کله پاچه، حلیم، آش رشته) باعث رفع ضرر آنها می‌شود.

علاوه بر اینها، سیر، ازبین برنده اخلاط غلیظ بدن است و مصرف آن باعث نیکویی رنگ رخسار می‌شود و از دیگر خواص آن، می‌توان به دفع بادهای روده و شکم و همچنین دفع سنگ کلیه اشاره کرد. درضمن، برای تصفیه حلق و گرفتگی صدا، البته در کنار سایر گیاهان و به صورت ترکیبی کاربرد دارد.

دکتر فاطمه جعفریف متخصص طب سنتی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.