×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اختصاص بیش از ۴۸ هزار هکتار از اراضی استان مرکزی به کشت گون کتیرایی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، مهندس محسن چقایی با اشاره به جمع‌آوری بیش از هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی در استان مرکزی بیش از ۲۲۷ گونه را گیاه دارویی عنوان کرد که تاثیر زیادی در توسعه صادرات غیرنفتی دارد.

وی با بیان اینکه براساس سیاست سازمان و قوانین مربوطه اداره کل منابع‌طبیعی و آّبخیزداری استان مرکزی از سال ۱۳۷۲ تاکنون ۳۷ طرح بهره‌برداری کتیرا و باریجه در سطح ۱۰۳ هزار و ۹۴۶ هکتار تهیه شده است، ۱۶ طرح در مساحتی به وسعت ۴۸ هزار و ۹۲۷ هکتار را مربوط به کشت گیاه کتیرا دانست و گفت: این طرح‌ها با توجه به شرایط آب و هوایی و رویش جهت بهره‌برداری در قالب امضا و انعقاد قرارداد به متقاضیان داده می‌شود که تاکنون ایجاد اشتغال در سال‌های بهره‌برداری را به دنبال داشته است.

چقایی با اشاره به اینکه در همین راستا در سال جاری دو طرح مورد بهره‌برداری قرار گرفته است که یک طرح کتیرا و یک طرح مربوط به باریجه بوده و اشتغال  ۷۳۰ نفر روز را در پی داشته است، گفت: علاوه بر این، استان ظرفیت کشت دیم گیاهان دارویی و صنعتی را در اراضی دیم‌زار ملی تخریب شده دارد و می‌توان از آن بهره‌مند شد.

وی اظهار کرد: کتیرا صمغی است که بر اثر شکاف ریشه  دو گونه گون؛ گون سفید(پنبه‌ای) و گون زرد مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مسؤل بهره‌برداری اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان افزود: این صمغ به صورت مایع ترشح و در مجاورت هوا جامد می‌شود. کتیرا در بازار به صورت قطعات مسطح، نوار مانند، چین خورده یا ریشه‌ای شکل، معمولا نامنظم و به رنگ‌های سفید یا مایل به زرد و غالبا کدر(به ندرت شفاف) به فروش رسیده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه کتیرا ماده‌ای سخت، مقاوم و بدون بو است که در گرمای ۱۰۰ درجه ۱۵ درصد آب خود را از دست می‌دهد، گفت: از سوختن آن، خاکستری معادل ۳ تا ۴ درصد وزن اولیه بر جای می‌ماند که شامل کربنات، فسفات و … است. کتیرا در آب حل نمی‌شود ولی با جذب آب، به صورت لعاب چسبنده‌ای در می‌آید. اگر مقداری از کتیرا پس از قرار گرفتن در آب زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار گیرد، سلول‌های تغییر شکل یافته‌ای با جداره‌ای نسبتا ضخیم در آن مشاهده می‌شود که در مرکز آنها، دانه‌های آمیدون به صورت ذرات کوچک و گرد یا به شکل دیگر دیده می‌شود.

چقائی اضافه کرد: این نوع گیاه دارویی برای رفع ناراحتی‌های سینه و گرفتگی صدا توصیه می‌شود، علاوه بر این چون دارویی امولوسیون دهنده است جهت معلق نگه داشتن گرده‌های دارویی غیرمحلول در آب و ساخت جدار کپسول‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مسئول بهره‌برداری اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در خصوص دیگر خواص و کاربردهای کتیرا گفت: این گیاه در صنایع آرایشی برای لوسیون‌ها و کرم‌های مرطوب‌کننده و تهیه شامپوها به منظور براق‌کنندگی و نرم‌کنندگی موها استفاده فراوانی دارد و در خمیر دندان‌ها میزان تقریبی ۱٫۵ درصد صمغ کتیرا اضافه برای پیوستن اجزای خمیر دندان به یکدیگر استفاده می‌شود، همچنین در تهیه رنگ موها به علت جلای خاصی که به مو می­دهد ترکیب می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.